Roco 2209

Deel hier je ombouwverslagen, handige linkjes en blogs! Tip: Heb je veel te delen, vraag dan je eigen topic aan!
c-rails
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Hans, dat heb ik ook. Dat is ook een beslissing geweest na de hack. Mijn pc beneden krijgt elke twee weken een backup. Ik heb vier verschillende backup-drives. Zal mij niet weer overkomen, dat ik niet kan werken met pc. Maar zelfs dan ben en blijf ik voorzichtig met wat ik al dan niet installeer of welke sites ik bezoek.
Met vriendelijke groet,

Cor

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Voor modelspoor programma's is java essentieel gewoon er op zetten en jmri er opzetten.
Gr
Hans
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Heeft die Hack dan wel wat met Java te maken?

Er zijn biljoenen Java gebruikers wereldwijd en meldingen over een hack door java zijn op google niet te vinden.

Overigens gebruik ik deze java: Liberica Standard JDK 17.0.6+10 x86 64 for Windows
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

GND
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Vanuit security oogpunt: Voor alle software, firmware, bios, etc. zorg dat alles up to date is.

In 2013 waren er best wel wat issues met Java.
De laatste jaren valt het wel mee. De laatste CVE van Java was 2018.
Zie de onderstaande link naar de CVE data base voor Java
https://cve.mitre.org/cgi-bin/cvekey.cg ... nvironment

Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)
P.S. CVE staat voor Common Vulnerabilities and Exposures
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Ik denk dat Cor een beetje te voorzichtig is.
Maar goed dat moet hij zelf weten.
Java is nu eenmaal een noodzakelijk gebeuren.
Als hij echt wat wil zal hij toch aan Java moeten geloven.
Gr
Hans
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

GND
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

@Denobis

Als ICT-er heb ik vanuit security oogpunt liever dat mensen te voorzichtig zijn dan te onvoorzichtig.
Vanuit een ander oogpunt, onvoorzichtige mensen leveren mij wel veel werk op. :o

Met vriendelijke groet,

Willem
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

@GND Te voorzichtig is ook niet goed en jij weet net als ik dat java soms een noodzakelijk kwaad is.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

GND
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

denobis schreef: 06 feb 2023, 16:18 @GND Te voorzichtig is ook niet goed en jij weet net als ik dat java soms een noodzakelijk kwaad is.
@denobis
Ik ben het met je eens, dat Java een noodzakelijk kwaad is.
Vooral als je met een product werkt die niet met de nieuwste versie van Java wil werken. Ik heb 20 jaar geleden nog al eens lelijke woorden gezegd als ik met Java de settings aan moest passen om het werkend te krijgen.
Tegenwoordig is het met Java wel beter geworden.

Off subject:
Sinds de nodige jaren geleden gebruik ik heel vaak Firefox met de NoScript plugin als ik moet zoeken op het grote boze web.
Handig als je dan ziet hoe vaak er websites zijn die Java gebruiken en er door de NoScript plugin worden tegengehouden.
Indien je een website vertrouwd, kun je voor die website aangeven wat er wel en niet mag gebeuren wat scripting betreft.


Groet,

Willem (a.k.a. GND)
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Nou ik heb java gewoon geïnstalleerd staan (al 20 jaar of meer) nooit problemen gehad.
Ik gebruik een goede virus scanner en in mijn modem zitten ook 2 beveiligingen.
Vroeger bouwde ik en leverde ik pc's dus weet er ook wel een en ander van.
Het aller eerste virus wat ik ooit bij iemand tegen gekomen ben was het junky boot virus maar die was simpel te verwijderen (dos 6.3)
Maar zelf nooit problemen gehad ondanks java.
Gr
Hans
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

c-rails
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

De 2209 is tijdelijk verhuist naar een ander station, alwaar de DRC2200 aan de lopi-5 wordt geknoopt. De lopi-5 wordt daar dan ook geprogrammeerd om de door mij gewenste instellingen te verkrijgen.

Wat de discussie Java al dan niet betreft: ieder heeft z'n voorkeuren, wensen of wat dan ook.
Mijn gebruikscomputer en laptop gebruiken alleen Defender. Wordt door velen gezien als niet toereikend. In mijn ogen is het een product van Microsoft en ik ga ervan uit dat zij hun product op orde hebben en ben daarin tot op heden nog niet in teleurgesteld.
Voorlopig is Java installeren nog steeds niet nodig. Ga ook geen iTrain gebruiken, waar Java voor nodig is, dus tot op heden red ik mij prima in mijn Javaloos tijdperk.

Hans: Ik ben echt dankbaar voor je bemoedigende woorden en pleidooi voor Java. Maar ik zie het ook wel een beetje als uitdaging hoe lang ik zonder kan. En wordt het echt onvermijdelijk, dan wordt de laptop het slachtoffer wat eraan moet geloven. We gaan het zien en meemaken.
Met vriendelijke groet,

Cor

Plaats reactie

Terug naar “Tips & Trics”