Minitrix wissels en schroefjes

Cees_n-spoor
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jul 2022, 20:51

Minitrix wissels en schroefjes

Bericht door Cees_n-spoor »

Ik ben begonnen een Minitrix-baantje aan te leggen en heb zo her en der op het grote web wat rails en wissels aangeschaft. Ik ben zo ver dat ik besloten heb alle wissels elektrisch aan te willen sturen en koop dus, ook los, de aandrijvingen 4934 en 4935. deze schuif ik dus keurig in de daarvoor bestemde gleufjes. Nu heb ik ook een paar, ik denk hele oude, wissels, waar wel al een soort aandrijving op zit, maar die is 'open'. Je kunt dus drie schroefjes zien op de aandrijving. Zijn die schroefjes inderdaad om er draadjes aan te verbinden, en zo ja, in welke volgorde of zijn het gewoon handmatig te bedienen wissels?

Maarten L
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 feb 2023, 16:34
Locatie: Den Haag

Bericht door Maarten L »

Dag Cees,
Heb je misschien een artikelnummer van trix (staat op de onderzijde in de bielzen. En wellicht een foto
Ik heb nogal wat minitrix wissels in verschillende uitvoeringen maar jouw beschrijving herken ik helaas niet.
mvgr
Maarten
vriendelijke groet
Maarten de Haas

Cees_n-spoor
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jul 2022, 20:51

Bericht door Cees_n-spoor »

Dag Maarten,

Eigenlijk moet ik me diep schamen. Zie nu op de onderkant dat het Roco wissels zijn. Die lijken wel heel erg op de Minitrix....
Maar, een nummer hebben ze niet.
IMG_2142.jpg
IMG_2142.jpg (1020.79 KiB) 258 keer bekeken

c-rails
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Logische gedacht lijkt mij de middelste aansluiting de centrale aanvoer en de buitenste voor de richting van de tong. Maar het is natuurlijk met twee draadjes zo uit te proberen. Je hebt maar drie mogelijkheden.
Met vriendelijke groet,

Cor

denobis
Berichten: 346
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Meten is weten.
Meet 1 van de buitenste met de middelste en schrijf de waarde op .(Weerstands meting)
Doe dat vervolgens met de andere buitenste ook.
Meet dan de 2 buitenste.
Meet je dan de dubbele waarde van de eerste 2 metingen dan is de middelste de gemeenschappelijke.
Zie bijlage.
Overigens lijken die wissel verdacht veel op de oude lima wissels.(heb er hier nog wat liggen).
Gr
Hans
Bijlagen
weerstandsmeting wisselspoelen.png
weerstandsmeting wisselspoelen.png (6.57 KiB) 248 keer bekeken
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Cees_n-spoor
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jul 2022, 20:51

Bericht door Cees_n-spoor »

Dank voor de info. Ga het binnenkort even proberen.

denobis
Berichten: 346
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Cees meestal is de middelste schroef de gemeenschappelijke.
Gr
Hans
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”