Pagina 1 van 1

Aantal bezetmelders per blok in iTrain

Geplaatst: 04 jan 2023, 10:37
door wigge216
Beste mede modelspoorder,

Steeds vaker lees ik, dat het fysiek aanbrengen van 3 bezetmelders in een blok uit de tijd is en dat met iTrain5 het toepassen van 1 melder in een blok voldoende is.
Mijn modelbaan heb ik onderverdeeld in 12 fysieke blokken met 3 bezetmelders per blok, aangesloten op een aantal Digikeijs DR4088RB OPTO.
Ik gebruik Märklin C-rail, waar ik zeer tevreden mee ben, met andere woorden een 3-rail systeem, vandaar de keuze voor de OPTO.

Voordat ik mijn modelbaan om ga bouwen naar fysiek 1 melder per blok, ben ik benieuwd naar ervaringen van mede modelspoorders!
Het scheelt substantieel in het aantal OPTO's, die ik wil vervangen door een product van Karst Drenth YaMoRC.

Hoor graag!!

GerritW

Re: Aantal bezetmelders per blok in iTrain

Geplaatst: 04 jan 2023, 11:31
door Hube
Beste Gerrit:

Vuistregel bij iTrain:
Doorgaand blok: 1 melder
Station, emplacement met 1 rijrichting: 2 melders
Idem met 2 rijrichtingen: 3 melders.

Groetjes,
Gerard

Geplaatst: 04 jan 2023, 12:00
door denobis
Ik heb de ervaring dat als je met meerdere treinen op 1 spoor rijd het beter werkt als je de doorgaande blokken ook van 3 melders voorziet.

Geplaatst: 04 jan 2023, 12:04
door Marksintpancras
Beste Gerrit,

Wat Gerard zegt dat is een correcte vuistregel.

De achterliggende gedachte is dat een melder bij een foutieve snelheid de plaatsbepaling corrigeert in een blok. Hoe meer melders in een blok hoe nauwkeuriger de plaatsbepaling. Omdat de snelheid nog wel eens kan verlopen dan ten tijden van de ijking, blijft de plaatsbepaling in een blok (zeker bij lange blokken) nauwkeurig.

Geplaatst: 04 jan 2023, 12:20
door DTS
Even een andere vraag, vanwaar de keuze om deze vraag onder iTrain Remote te plaatsen?

Ik verplaats dit topic even naar de juiste categorie.

Groetjes

Geplaatst: 04 jan 2023, 13:00
door wigge216
DTS schreef: 04 jan 2023, 12:20 Even een andere vraag, vanwaar de keuze om deze vraag onder iTrain Remote te plaatsen?

Ik verplaats dit topic even naar de juiste categorie.

Groetjes
Heb nog wat moeite om de juiste categorie te vinden voor een nieuw onderwerp.
Maar, al doende leert men!

Groeten,
GerritW

Geplaatst: 04 jan 2023, 17:39
door DTS
Top, geeft verder niets hoor. Maar dacht misschien bewust gedaan.