Pagina 1 van 1

Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2022, 13:10
door Kolstt
De stoute schoenen ook maar aangetrokken en de aanleg van mijn nieuwe baan voor het nageslacht vast te leggen. Vrij kort na de start ben ik geopereerd aan mijn rechterheup (27 oktober) met een aantal weken verplichte bed rust dus alle gelegenheid om dit draadje op te zetten. Mijn analoge baan op zolder met M-rails stond al jaren stil en de focus toen al gelegd op het digitaal rijden met C-rails. Ik wilde ook niet meer op zolder vanwege de beperkingen (bereikbaar via vlizo trap. max 1.90 hoog in het midden, schuin dak van 30gr en een vast frame van 280 x 165 cm 70 cm hoog). Alle bedrading onder tafel, 6 trafo's om via bloksysteem iets van 6 treinen aan te kunnen sturen maar bij 2 was je het overzicht al kwijt :D Wel veel opgestoken van de bouw maar nooit aan de scenery toe gekomen. Bij de nieuwe baan mij voorgenomen om heel veel zaken anders aan te pakken maar daar zullen ongetwijfeld nieuwe voor terug komen maar so be it. Daar de beoogde kamer op de 1e verdieping nog bezet werd gehouden door de laatst thuiswonende dochter een lange tijd van voorbereiding genomen. Zo'n kleine 2,5 jaar aan voorbereiding gehad. Maar wat was het het waard. 2 jaar geleden oa dit forum ontdekt en beetje bij beetje alle begrippen leren begrijpen die met digitaal rijden te maken hebben want wat komt er een berg aan info op je af in het begin. Het duizelde af en toe behoorlijk kan ik zeggen. Banenplan ontworpen met Anyrail, beetje bij beetje de benodigde c-rails aangeschaft en treinen natuurlijk. Soms een klein testbaantje op de eetkamertafel gelegd omdat je toch ff wil rijden met je nieuwe spullen. Mijn voorgenomen thema is Nederland jaren 60/70 dus tijdperk III/IV . Tafel op wielen en een schaduwstation met ongeveer 40 cm daarboven de hoofdbaan afm. 395 x 125 cm later uit te breiden tot een U-vorm met een nog te ontwikkelen rangeergedeelte. Begin dit jaar besloot dochter lief het huis te verlaten maar omdat de beoogde kamer eerst van een nieuw verfje en daarna de gehele boven verdieping (4 slaapkamers en een lange overloop) van nieuw laminaat voorzien moest worden en de M-baan op zolder ontmanteld moest worden kon de aanleg op 13 oktober dan eindelijk van start. Op Foto 1 t/m 5 is het frame en beoogd sporenplan van het schaduwstation te zien. Ik ben voornemens om de wissels met servo's te bedienen en de baan grotendeels met I-train automatisch aan te sturen, wordt vervolgd

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2022, 13:12
door Kolstt
Hierbij het vervolg. Op de foto's 6 t/m 10 is de vordering te zien. Het spannendste was te zien of alles zou gaan passen. Je kunt in theorie nog zoveel bedenken maar het moet wel passen natuurlijk. De oplettende kijker ziet al een aanpassing van het sporenplan. Ik kreeg de tip van stamtafel NH om de 3 weg wissel te vervangen door 2 wissels L/R om problemen te voorkomen en zo nog een extra opstelspoor te creeëren, ik ben tevens van plan daar ook nog een automatische wielreiniger in op te nemen van Flux meen ik. Omdat er op de plekken waar de wissels komen ook gaten in de onderplaat gemaakt moeten worden voor de servo bediening van de wissels is het noodzakelijk om heel secuur te werk te gaan en constant de rails tijdelijk te fixeren om verschuiven te voorkomen tijdens het uitmeten/tekenen. Tevens het 1e mangat gemaakt om zo het schaduwstation ook van die kant te kunnen benaderen

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2022, 13:14
door Kolstt
OP de foto's 11 t/m 15 is de verdere vordering te zien. De aanpassing van het sporenplan en het testen of de langste wagons elkaar niet raken op de klimspiraal. Voor het onderstel zijn de "2 bij 3tjes" gebruikt die deel uitmaakten van de oude baan op zolder. Scheelt weer in de kosten :-)

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2022, 13:16
door Kolstt
Op de foto's 16 t/m 20 is de fundatie voor de klimspiraal te zien

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2022, 13:18
door Kolstt
Op de foto's 21 en 22 is nog de locatie van de beoogde klimspiraal te zien. Over het onderstel heb ik allesbij elkaar een paar dagen gedaan. Inmiddels kreeg ik bericht dat de heupoperatie op 27 oktober zou plaats vinden. Nog wel op de lay-out van het schaduwstation een testbaan gelegd zodat er gereden en getest kan worden met het aanmaken van de bezetmelders, servo bediening etc. Op de foto's 23 en 24 is "vangrail" te zien om de voorkomen dat de dure treinen bij ontsporen naar beneden donderen. Bij de kringloopwinkel wat verticale kunststof lamellen op de kop kunnen tikken en deze in stroken geknipt. Werkt perfect. Inmiddels is de heupoperatie alweer ruim een week achter de rug. Herstel gaat goed maar de verdere bouw ligt wel een paar maanden stil. Nu mooi de tijd om mij verder te verdiepen in het aanleggen van alle electrische componenten en het installeren daarvan. Het is vandaag al gelukt om de CS3+ met de laptop te verbinden via het netwerk op de treinkamer hierbij gebruikmakend van de reeds aanwezige Ziggo home plug. Deze fungeert prima als externe router,

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2022, 13:23
door Kolstt
Ondanks de beperkte mobiliteit toch weer wat kunnen doen. Begonnen met het aanleggen van de demping onder de C-rails. Al vele varianten voorbij zien komen en mijn plan was om dit met 2 of 3 mm kurk te gaan doen. Medio maart dit jaar werd ik op training gestuurd door mijn werkgever naar FA Geveke persluchttechniek in Coevorden. Bij aankomst daar viel mijn oog gelijk op het 100 meter verder gelegen pand van FA "Unique Modelbouw techniek" Tijdens de middagpauze maar eens even poolshoogte genomen. Als een kind in de snoepwinkel een half uurtje rond gekeken en een tijdje gesproken met de eigenaar een hele vriendelijke op leeftijd zijnde mijnheer die deze winkel er deels als hobby op na hield. Zijn markt/afzet gebied was vooral Duitsland maar heeft in het verleden ook op diverse beurzen in Nederland gestaan maar door Corona was dat er niet van gekomen de laatste 2 jaar. Hij attendeerde mij op de rubber achtige platen van Minitec afm 60 x 30 cm en 3 mm dik. Deze blijven levenslang zacht en zijn met flex. blijvende lijm prima te verlijmen. Ik heb in maart gelijk wat platen en lijm aangeschaft. Kosten technisch vergelijkbaar met kurk
Vandaag maar eens een begonnen met wat stroken te snijden en een paar proefstrookjes te lijmen. Strookjes gesneden van 1 cm breed en 30 cm lang Foto 25. Hiermee zijn prima de bochten van demping te voorzien. De rechte rails kunnen natuurlijk met langere stroken gelegd worden max 60 lang zie overige foto's In het volgende verslag zal de gehele testbaan van demping voorzien zijn en kan ik goed beoordelen wat het effect is. Het vooruitzicht is goed in ieder geval
Gisteren ook een kwartiertje met Martin Domburg van DTS aan de telefoon gehangen en heel veel goede info verkregen aangaande de elektrische bediening en voeding van de baan. Zodra weer enigszins mobiel zal ik zeker eens afreizen naar Ermelo

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2022, 13:25
door Kolstt
Afgelopen 2 dagen 2/3 van de testbaan voorzien van de rubber stroken onder de C-rails. De eerste strookjes ingesmeerd met de speciale lijm en op de tafel geplakt. Op een geven moment zit het toch aan je handen ( ik gebruikte wel nitril handschoentjes) en plak je de halve wereld aan elkaar. Na die ervaring eerst de tafel met een kwastje ingesmeerd en daar de strookjes op geplakt. Dit gaat ten eerste veel sneller en voorkomt dat je handen aan elkaar plakken :)
Dan de test. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben over de geluidsreductie. Na de tip van Luc dit ook met een dB app gemeten en het scheelde tussen de 8 en 10 dB. Had in eerste instantie nog het idee om de ruimte onder de rails op te vullen maar gezien het resultaat laat ik dat maar achterwege.
De volgende stap is het aan gaan leggen van de bedrading voor de voeding, bezetmelders en wisselbediening via servo's. De spullen hiervoor zijn besteld en als ze binnen zijn maar eens gaan kijken hoe ver ik kom . Met het herstel van de heupoperatie gaat het voorspoedig maar onder de tafel kruipen zit er nog niet in de komende weken. Ik heb gelukkig nog 4 x plan E van Artitec die nog aangepast moeten worden + verlichting inbouwen dus hoef mij niet te vervelen de komende tijd

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2022, 14:07
door GND
Succes met het herstel, en ik vind de baan nu al leuk eruit zien.

Ga zo door !

Groet ,Willem (a.k.a.. GND)

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2022, 15:44
door joopspoort
Grondige aanpak! Degelijk en doordacht. En een mooi verslag.
Ga zo door! Ben zeer benieuwd naar het vervolg.

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2022, 19:19
door evexel
Mooi gebouwd, plan zit goed in elkaar.
Goeie tip die lamellen voor de helix.

Groeten,
Edwin

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2022, 20:59
door Kolstt
GND schreef: 13 nov 2022, 14:07 Succes met het herstel, en ik vind de baan nu al leuk eruit zien.

Ga zo door !

Groet ,Willem (a.k.a.. GND)
Dankje Willem !

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2022, 21:05
door Kolstt
joopspoort schreef: 13 nov 2022, 15:44 Grondige aanpak! Degelijk en doordacht. En een mooi verslag.
Ga zo door! Ben zeer benieuwd naar het vervolg.
Bedank voor je reactie Joop. Ik heb ruim 2,5 jaar aan voorbereiding gehad, dat werpt nu zijn vruchten af :D

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2022, 21:06
door Kolstt
evexel schreef: 13 nov 2022, 19:19 Mooi gebouwd, plan zit goed in elkaar.
Goeie tip die lamellen voor de helix.

Groeten,
Edwin
Bedankt voor je feedback Edwin :)

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2022, 23:47
door Sibbesuisje
Mooi bouwverslag, en je bouwt de baan heel netjes op. Ben benieuwd naar je verdere voortgang dus ga dit draadje zeker volgen!

Groetjes, Sander


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 14 nov 2022, 08:41
door rthuinte
Erg mooi om te zien. Je pakt het inderdaad grondig aan!! Ik ga dit zeker volgen.

Heel veel succes en een spoedig herstel gewenst

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 14 nov 2022, 12:25
door Kolstt
Sibbesuisje schreef: 13 nov 2022, 23:47 Mooi bouwverslag, en je bouwt de baan heel netjes op. Ben benieuwd naar je verdere voortgang dus ga dit draadje zeker volgen!

Groetjes, Sander


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt Sander , Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang 8-)

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 14 nov 2022, 12:27
door Kolstt
rthuinte schreef: 14 nov 2022, 08:41 Erg mooi om te zien. Je pakt het inderdaad grondig aan!! Ik ga dit zeker volgen.

Heel veel succes en een spoedig herstel gewenst

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk
Bedankt ! Ik houd je op de hoogte van de voortgang 8-)

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 18 nov 2022, 14:21
door Kolstt
Ondanks de fysieke beperking toch weer enige vordering gemaakt de afgelopen week. Gestart met een 4 tal Plan-E rijtuigen van Artitec (levering 2020) te modificeren en te voorzien van licht. "On hold" want ik ben in afwachting van de stroom voerende koppelingen van Viessman. Hierover zijn genoeg draadjes te vinden op het internet en div. forums dus laat alleen het eindresultaat zien op enig moment als het klaar is
Een boorhulpje (zie foto 32 en 33) gemaakt om zo zuiver mogelijk verticaal de gaten (8 mm) te boren voor de draadeinden van de klimspiraal. Een boorstandaard is natuurlijk nog beter maar dit voldoet ook aardig en voorkomt straks scheef staande draadeinden.
Uitschuifbaar bedieningspaneel in elkaar geknutseld en gemonteerd, moet nog "gefine-tuned" worden maar nu al tevreden met het resultaat :) zie foto 34,35 en 36
De lat waar straks de hoofdbaan op komt aan de voorzijde gemonteerd. Krijg zo een goed beeld hoe het e.e.a. gaat worden qua hoogte

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 19 nov 2022, 19:57
door DTS
Nette bouw, zo zie ik het liefst! Chapeau

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 27 nov 2022, 16:59
door Kolstt
Update: Alle rubber stroken voor het schaduwstation geplakt (monnikenwerk). Omtrek waar de hoofdbaan op komt geplaatst. Daar komt t.z.t. nog een raamwerk in. Het herstel van de heupoperatie gaat voortvarend en vandaag in staat om al onder de baan te werken en de bedrading van de stekkerdozen weg te werken. Bij de Action 2 x 5 meter led-strips gekocht ( kost een drol) en gemonteerd zodat de schaduw baan verlicht is als deze straks achter de gordijntjes verdwijnt. Router geïnstalleerd en getest. De juiste lengtes ethernet kabel nog halen dan kunnen die kabels ook weggewerkt worden.
Half december een afspraak gemaakt bij Martin Domburg van Domburg Train Support om de plannen voor de elektrische bedrading, blokken/sectie-indeling en de servo aansturing van de wissels door te nemen. Div kleuren en diktes draad, servomotoren, servo decoders etc. staan in bestelling dus na half december kunnen we de bedrading aan gaan leggen en beginnen met testen. Een deel van het schaduwstation wat gebruikt gaat worden als testbaan eerst maar eens werkend krijgen en vandaaruit verder maar alle vertrouwen in.

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 27 nov 2022, 22:07
door joopspoort
Gaat lekker zo! Maar overbelast je heup niet. Anders ligt het straks een tijdje stil en jij ook!

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 28 nov 2022, 12:49
door Kolstt
Bedankt Joop, Ik pas zeker op maar geen pijn dus dan gaat het goed. grt Ton

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 02 dec 2022, 21:37
door Kolstt
In de afgelopen week de netwerk bekabeling verder aangelegd en gebeugeld. Als programeer spoor bedacht dat ik daar de rollenbank mooi voor kan gebruiken en deze een plaatsje op het bedieningspaneel gegeven (Foto 40 en 41),
De eerste contouren van de klimspiraal zijn ook zichtbaar (Foto 42). Dit vooral gedaan om te testen of er voldoende hoogte is voor de pantografen en dat is er. Ik wil gaan rijden met de panto's omhoog dus daar moet nog een inrijopvang voor gecreëerd worden t.z.t. De TV opgehangen (Foto 43), die kan voor meerdere doeleinden gebruikt worden en als extra scherm dienen. Zo langzamerhand raak ik een beetje uit het werk en is het wachten op de bestelde draad ( div. kleur en diktes), servomotoren, terugmeld- en servo decoders etc.. Als die binnen zijn kan ik gaan beginnen met het aanleggen van de bedrading en daarna eerst het uittesten van de testbaan met i-train. Zodra dat onder de knie is kan de rest van het schaduwstation aangelegd en bedraad worden.
De plek waar een aantal decoders moeten komen is te zien op Foto 44. Wordt vervolgd

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 31 dec 2022, 15:21
door Kolstt
Op de laatste dag nog even gauw een update. De laatste weken ook druk geweest met andere zaken omdat het wachten was op de bestelling van draad , decoders etc. Deze half december opgehaald bij Martin Domburg. 4 stuks Plan E rijtuigen van Artitec van verlichting voorzien en de overige benodigde aanpassingen uitgevoerd. Ik zal hier niet teveel over uitweiden maar eigenlijk is het ongehoord wat je allemaal moet uitvoeren om deze nieuw uitgeleverde rijtuigen rijdend (Foto 45) over je baan te krijgen. Ging veel tijd inzitten. Enige wat nog niet werkt is de sluitverlichting maar dat komt nog wel'
Inmiddels gestart met het aanleggen van de bedrading. Gezorgd dat de bekabeling bij het in en uitschuiven van het paneel soepel mee beweegt (foto 46 & 47). De voeding van het schaduwstation komt onder de baan en de decoders en bedrading voor de blokdetectie etc. komt boven de plaat. Het eerste begin is ( Foto 48). binnenkort meer daarover. Zoonlief had nog een IKEA bureautje + stoel over. Deze kan mooi dienen om een werkplaatsje te creeeren. Tot zover.
Iedereen een fijne jaarwisseling en een gezond 2023 en veel tijd voor deze mooie hobby

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 31 dec 2022, 17:40
door DTS
Mooi en netjes gewerkt!!!!

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 08 jan 2023, 20:33
door Kolstt
Weer enige vooruitgang geboekt afgelopen week. De werkplek begint al aardig vorm te krijgen ( foto 50 en 51 ). Onder tafel de voeding verder aangelegd voor de baan spanning en de divers aansluitpunten van de rails. Ik hanteer elke 1 a 1,5 meter een aansluiting volgends de methode zoals het thuis ook aangelegd is. Voeding naar de verdeelblokken (phoenix) met 1,5 mm2 en naar de rails met 0,5 mm2. Ik verdeel de voeding in clusters, volledig gescheiden van elkaar zodat later het gemakkelijk is om 1 of meerdere clusters indien nodig op een booster aan te kunnen sluiten. Tevens in geval van storing delen van de baan spanningsloos te kunnen maken. Ik zal 1 van de volgende keren wat foto's van onder de baan posten.
Op CS3+ een testbaantje aangemaakt (1 inhaalspoor en een rangeerspoor. totaal 3 wissels) welke deels een onderdeel is van het te bouwen schaduw station. 5 wissels voorzien van de servo aandrijving. Hiervoor zijn wat adapterblokjes met de 3D printer gemaakt door een bevriende collega (foto 52, 53 en 54). Omdat de bestelde Hextronics HXT900 servo's erg lang op zich laten wachten eerst maar eens gebruikt gemaakt van een aantal bij "Ali" bestelde goedkopere versie servo's. Deze ingeregeld met een ESU SwitchPilot 3 Servo (8 servo's)middels een testopstelling. Het was even uitzoeken maar daarna ging het zeer gemakkelijk en de CS3+ schakelde ze ook gelijk. Finetunen is een absolute must om te zorgen dat de servo's niet tegen de eindaanslag lopen. Dit is goed te horen . De wissels lopen zeer fraai "om" zonder het klik klak geluid van de magneetspoelbediening. De ESU servodecoder op de baan geplaats en aangesloten op een externe geschakelde voeding van 12V. Nu de juiste verlengkabeltjes bestellen of aanschaffen komende weekend in Rijswijk bij de Nederlandse Modelspoordagen en de wissels kunnen mee gaan doen in de testbaan. Komende tijd verder met het aanmaken en aansluiten van de blokken en secties en het testen met i-train kan gaan beginnen :D :D

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 08 jan 2023, 20:38
door Marksintpancras
:D dat ziet er goed gelikt uit.

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 08 jan 2023, 22:02
door DTS
Mocht je de STL van de aandrijvingen beschikbaar wilt stellen kan dat hier:

viewforum.php?f=117

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 09 jan 2023, 08:34
door Kolstt
Hoi Martin, de adapter voor aandrijving C-rails met servo's is te vinden op https://www.thingiverse.com/thing:970883.

Het bestand voor de 3D printer is te downloaden ( FreeCad) https://github.com/modulebaan/Trainduin ... rnoutServo

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 28 jan 2023, 15:32
door Kolstt
De afgelopen weken stonden vooral in het verder bedraden van de baan( Foto 56, 57, 61 en 64). Zowel boven als onder het schaduwstation. Het aanmaken/bedraden van de blokken en secties en de verschillende voedingspunten. Alle beginnersfouten gemaakt bij weggslijpen van de massa bruggetjes, draden solderen, rails verwisselen etc. maar na de eerste 3 secties had ik de juiste werkmethode te pakken en ging het vlotjes. Is gewoon een geduldig klusje. De railstaven aan de isolatiekant ook met de dremel even iets korter gemaakt en de kopse kanten met wat nagellak extra geïsoleerd om spookmeldingen in de toekomst te voorkomen. Benieuwd of het afdoende is. Ik ben nu zover dat de testbaan is aangemaakt in de CS3+ (Foto 63). Alle bezetmelders werken en de servo-bediening van de wissels is een genot om te horen als ze "omlopen". In tegenstelling tot eerdere berichten ga ik de eerste pogingen om automatisch te gaan rijden met Rocrail uitvoeren. Vorige week een bijeenkomst bezocht van de computervereniging HCC afdeling modelspoor en daar een presentatie gevolgd die hoofdzakelijk over Rocrail ging waardoor ik toch weer geïnteresseerd in Rocrail ben geraakt.
Hierdoor "project" iTrain even on hold gezet om dit eerst eens uit te proberen. Rocrail is uiteindelijk gratis ( op een kleine donatie na natuurlijk) en iTrain kost gewoon geld.
Het testen kan gaan beginnen !

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 15 feb 2023, 12:53
door Kolstt
Hierbij weer een update; Testen met Rocrail is na de nodige hobbels redelijk gelukt. Veel info via div forumdraadjes, Youtube filmpjes van Albert etc. In ieder geval een testbaantje (foto 70) op automatisch rijdend gekregen. Geeft genoeg vertrouwen om nu eerst het schaduwstation verder af te bouwen met de klimspiraal even kortgesloten via een tijdelijk omloopspoortje. Baanplan is in Rocrail aangemaakt (Foto 71). Tevens het eerste gedeelte van het schaduwstation in CS3 aangemaakt. Deels overbodig maar wil ook dit gewoon werkend krijgen en kan zo de wissels, blokken en bezetmelders testen.
Het aanmaken van een spoorplan is een geduldig klusje kan ik uit ervaring zeggen en dan houd ik mij netjes :D . Gouden tip hierin is veel spoorelementen toevoegen (Foto 65). Het eerste gedeelte van het schaduwstation is nu klaar (Foto 68 en 69), alle bezetmelders, wissels werken zonder storing. Consequent de rails op de kopse kanten bij de segmentscheiding even met de dremel bewerken en wat nagellak aanbrengen levert vooralsnog een storingsvrij gedeelte op. Het gebruik van de boekbindruggen voor de bedrading is echt aan te bevelen en levert een netjes gestructureerde bedrading op.
Natuurlijk wil je zo snel mogelijk met de hoofdbaan beginnen en je treinen laten rijden maar heb mij voorgenomen te zorgen dat de basis goed is om niet later constant met storingzoeken in de bedrading bezig te moet zijn daarom lijkt op zich de vooruitgang niet snel te gaan . Ik ben er in ieder geval tevreden over en geniet van elke fase van deze mooie hobby

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 17 feb 2023, 09:36
door Christ
Mooi verslag. Ook fijn om te zien dat je zo netjes werkt met bekabeling. Goed voorbeeld!

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 06 mar 2023, 19:47
door Kolstt
Afgelopen weken het 2e gedeelte van het schaduwstation afgerond en aangesloten (Foto 72 en 75). Alles is bedraad en getest in CS3+. Ook het gehele plan in de CS3+ op het scherm zichtbaar gekregen (Foto 73)
Voor de klimspiraal een tijdelijke omloop gemaakt (Foto 74) om nu eerst het gehele schaduwstation in Rocrail te kunnen gaan testen/programmeren. Dit wordt een leuke uitdaging. Op 18 maart ga ik nog een workshop bij HCC over i-Train voor beginners volgen en hopelijk heb ik dan ook genoeg kennis van Rocrail opgedaan om onderscheid te kunnen maken met welke van de 2 ik definitief door ga.
Intussen ook nog een wielreiniger van LUX aangeschaft, die moet nog ingebouwd worden. Er is weinig info te vinden op internet en de beschrijving in het Duits is ook heel summier dus dat is ook nog een uitdaging. Ik zal trachten mijn ervaring hiermee zo duidelijk mogelijk stap voor stap te beschrijven. Daarna is de klimspiraal aan de beurt, hier kijk ik ook naar uit.

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 07 mar 2023, 11:52
door GND
Goed bezig !

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 07 mar 2023, 22:54
door DTS
Hier ook bezig met een C-Rail baantje :)AfbeeldingAfbeelding

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 08 mar 2023, 16:49
door Kolstt
Ziet er goed uit Martin, moet maar weer eens langskomen :)

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 01 apr 2023, 13:13
door Kolstt
Een kleine update. Na een aantal weken geprobeerd te hebben de baan met Rocrail aan te sturen hier (voorlopig ?) maar even mee gestopt. Maakte wel kleine stapjes voorwaarts maar vind het programma heel complex. Op zaterdag 18 maart een workshop bij HCC gevolgd voor beginnende iTrainers en die ervaring was zeer positief dus een proeflicentie aangevraagd en nu al enkele dagen bezig om het baanplan (volledig schaduwstation met de toekomstige klimspiraal kort gesloten) in iTrain in te voeren. Ik moet zeggen dat het programma iTrain mij vooralsnog veel beter ligt en prettiger is om mee te werken. Ook de videos op YouTube van Jeroen Balkema zijn helder en duidelijk.
Het hele baanplan (Foto 76) is ingevoerd, Voorlopig 2 treinstellen en een loc aangemaakt. Alle wissels, blokken en bezetmelders werken. Volgende stap is de snelheidsmeting en automatisch rijden.
Wordt vervolgd :D

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 18 apr 2023, 22:26
door Kolstt
Afgelopen weken druk geweest met de snelheidsmetingen in iTrain onder de knie te krijgen. Gekozen voor de methode met een centrale melder en 2 zijmelders. de resultaten waren verschillend vooral bij de hoge snelheden behoorlijk wat afwijkingen, In eerste instantie een lengte gekozen voor de centrale melder van 46,7 cm ( bestaande sectie in blok 18), vervolgens ook testen gedaan met een lengte van 26,6 cm. Op het iTrain forum is er wat discussie wat nu de juiste lengte is. Ik ben weer terug gegaan naar 46,7 cm en hier vooralsnog de beste resultaten mee gehaald. Uiteindelijk gaat het stoppen op de juiste plek in een blok met lage snelheden. De volgende stap is automatisch gaan rijden.
Om niet alleen maar met programmeren bezig te zijn besloten om eerst de 2 maanden geleden LUX 9301.7 wielenreiniger(met decoder) in te bouwen. Vooraf dacht ik dat het een ingewikkeld klusje zou zijn maar dat viel alles mee. Appeltje eitje eigenlijk. Even zoeken welk aansluitschema je moet gebruiken, kleur bij kleur, en uiteindelijk houd je 2 draadjes over Rood (B) en Bruin (0). De Decoder meld zich automatisch aan in CS3+ en vervolgens poetsen maar. Op de foto's is de inbouw te zien. Het begint met de juiste plaats te bepalen. Een gat maken ergens in je baan van 40 x 300 mm. De LUX op juiste hoogte stellen en aan beide kanten de rails op maat maken. Met een multi-tool en een dremel kom je een heel eind.
Het lukt mij nog niet om filmpjes te uploaden, gaat via Youtube volgens mij en daar moet ik mij nog eens in verdiepen.

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 22 apr 2023, 11:50
door Kolstt
Hierbij 2 filmpjes van de LUX Wielreiniger in action . Dit zijn mijn eerste filmpjes op YouTube, de kwaliteit kan beter maar daar wordt aan gewerkt :D


Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 25 apr 2023, 19:36
door DTS
Ziet er goed uit zo kerel!!!!

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 25 apr 2023, 21:42
door Kolstt
Dankje Martin !!

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 23 mei 2023, 10:49
door Kolstt
Hierbij weer een kleine update. Na het inbouwen van de LUX-wielreiniger is er qua bouwen niet veel verandert. Afgelopen periode vooral bezig geweest met het leren rijden met iTrain. Het automatisch rijden ging niet vanzelf.... maar sinds gisteren rijden er 5 treinen automatisch als test in het schaduwstation. Hier voorlopig wel tevreden mee dus denk ik erover om nog wat weken verder te experimenteren en dan te beginnen met het maken van de klimspiraal en de weg naar "boven" te maken. Weer ff wat anders dan programmeren met de computer. Ik heb een filmpje gemaakt van het automatisch rijden om het resultaat vast te leggen van enkele maanden stoeien met de software maar ga met kleine stapjes vooruit. Ik heb nu wel de keuze definitief voor iTrain gemaakt.

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 03 aug 2023, 14:41
door Kolstt
Na ruim 2 maanden weinig tot geen activiteit met het fysiek bouwen weer even een update. Licentie voor iTrain inmiddels aangeschaft. Begin juni eerst een paar weken op vakantie geweest ( Gardameer zonder hagelstenen B) ). Op de eerste werkdag na mijn vakantie (maandag 3 juli) mocht ik mij melden in het ziekenhuis voor wederom een heup-operatie. Nu de linker kant. Prima verlopen echter na een week kwam er wat vocht uit de wond en de behandelend arts was bang voor een bacteriele infectie dus mocht alles weer open voor een spoelbeurt en mocht ik 10 dagen aan het infuus voor een antibiotica kuur in het ziekenhuis. Gelukkig is het loos alarm gebleken want er is geen bacterie gevonden uiteindelijk. Eind goed al goed maar wel enige vertraging in het herstel opgelopen. Inmiddels begin ik alweer wat mobiel geworden dus ben ik voorzichtig begonnen met het maken van de klimspiraal, iets waar ik al een tijdje naar uitkeek. Alle draadeinden zijn inmiddels geplaatst ( zie foto 88). De komende weken gaan we hier lekker verder mee en zal van tijd tot berichten over de voortgang

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 05 aug 2023, 19:21
door Kolstt
Zo de eerst 2 stuks 1/4 segmenten zijn klaar en geplaatst (Foto's 89 t/m 92) . Gelijk de bezetmelders aangesloten en alles getest voor zover mogelijk. De oplettende kijker ziet dat ik voor de klimspiraal een anders ondergrond gebruik. Had nog de nodige ondervloer voor laminaat over ( 3 mm bij de bouwmarkt) en eens kijken hoe dat dempt.
De 1200 loc van Marklin en de Plan V van Roco hadden geen enkele moeite met de 3% stijging. De buitencirkel (stijgend)is R3 en de binnencirkel is R2 (dalend).
Ook gelijk de gehele klimspiraal + verdere stijging (wordt de uitgang van de Hemtunnel) naar de bovenbaan in CS3+ aangemaakt. Blijft een gehannes maar met wat geduld heb je ook wat ( Foto 93 )
Op naar de rest van de klimspiraal :D

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 12 aug 2023, 14:05
door Kolstt
De bouw van de klimspiraal vordert gestaag. Inmiddels 6 x 1/4 cirkel gemonteerd, bedraad en getest ( foto 100). Bij het vierde segment de pantograaf opvang gemaakt van aluminium rond 4 mm. zie de foto's 97, 98 en 99. Ik heb ze met Bison montage-kit vastgelijmd en zitten muurvast aan de onderkant van de oprit. De uitlijning had iets beter gekund maar het werkt en dat is waar het omgaat :-) De elec. locs kunnen met de pantograaf omhoog rijden. Er is bijna 10 mm ruimte over bij Märklin NS1200 loc. Bij de NS1300 en de Mat54 Hondekop van Artitec zijn de pantografen veel fijner van aard dus die hebben meer dan genoeg ruimte.
Nog 1 omgang ( 4 x 1/4 segment) te gaan en ik kan beginnen met de Hem-tunnel uitgang. Dan komt ook de scenery om de hoek kijken. Ik heb een bevriende machinist wat opnames laten maken van de in- en uitgang van de HEM-tunnel dus eens kijken of ik dat zo gedetailleerd mogelijk kan nabootsen.

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 19 aug 2023, 09:22
door Kolstt
Project "klimspiraal is gereed. Alles bedraad en getest (nog niet in iTrain). Zeer tevreden over het resultaat. De hoogte van de hoofdbaan met 2,5 cm verhoogd anders komt het niet uit met de tunnel uitgang.
Op naar het volgende project . De tunnel uitgang en verdere oprit naar de hoofdbaan. Dit komt in het zicht dus komt de scenery nu ook om de hoek kijken. Dat wordt een mooie uitdaging B)

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 03 sep 2023, 09:51
door Kolstt
Weer een update. De afgelopen week de tunnel uitrit verder afgemaakt zodat er een testrondje gemaakt kon worden. Las onlangs op een forum dat er problemen konden ontstaan als je rechte stukken in je klimspiraal opnam vooral met lange treinstellen. Daar ik na elke 1/4 bocht een stukje recht had opgenomen met als doel het mangat wat groter te maken en tevens meer centimeters per omwenteling te krijgen om onder de 3% stijging te blijven werd ik toch wel wat nerveus.
Wat als de treinen werkelijk ontsporen? Daar moest ik maar even niet aan denken....
Met spanning naar het eerste testrondje gekeken met de langste trein maar alles bleef keurig op de rails :-).
Pfff. we kunnen weer verder!



Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 03 sep 2023, 10:25
door joopspoort
Mooi complex! Prachtig gedaan. Maar is er straks nog wel iets zichtbaar van al dit moois?
Ik blijf het met belangstelling volgen. Ben zeer benieuwd naar het "bovengrondse" deel.
Groet, Joop

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 05 sep 2023, 13:11
door Kolstt
Hoi Joop, bedankt voor je reactie. Ja helaas wordt het meeste "onzichtbaar" maar dat is meestal met een schaduw station en klimspiraal. Zichtbaar wordt het allemaal zodra de treinen de tunnel uitkomen. Het plan voor de boven baan is in principe gereed. Zal het binnenkort eens posten dat kan iedereen er op "schieten". Ben er zelf nog niet 100% uit of het zo ook moet gaan worden dus als ik nog wat wil aanpassen kan het nu nog.
Grt Ton

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 05 sep 2023, 13:42
door mphoi
Wordt het een niet-Nederlandse baan? Want de treinen rijden links. Is dat een gevolg van de stijgende, buitenste rails in de spiraal?

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 07 sep 2023, 07:58
door Kolstt
Links of rechts heb ik mij eerlijk gezegd niet mee bezig gehouden Martin. De buitenste spiraal is stijgend dus het komt zo praktisch uit. Op de bovenbaan komt een Nederlands landschap is de bedoeling.
Als ik bij het spoor ga kijken komt de trein de ene keer van links en de andere keer van rechts :D Grt Ton

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 11 sep 2023, 13:00
door Kolstt
Afgelopen dagen ondanks de hitte toch nog enige vorderingen gemaakt. De boven baan/presenteer baan maar even uitgelegd om te kijken op het allemaal past zodoende kunnende rails afgetekend worden en de gaten in de platen voor de servo bediening van de wissels gemaakt kunnen worden. Het plan hoe het e.e.a. ook qua scenery moet worden begint vorm te krijgen. Daar ik nog niet 100% overtuigd ben dat dit het ook zo moet worden laat ik nog maar even een tijdje liggen. De tunnel uitgang kan in ieder geval wel verder aangekleed en bedraad worden. Rechtsboven op foto 121 is al de weg naar de uitbreiding naar het toekomstige rangeerterrein terrein te zien
Afgelopen zaterdag vroeg in de morgen nog even inspiratie opgedaan tijdens de open dag bij Huider in H.H.Waard. Kon ik gelijk de al een tijdje geleden bestelde Marklin 1707 ophalen zodat de stam met de dubbeldekkers compleet is. Er is veel kritiek te lezen her en der over dit product maar vind het een pracht en rijd prima dus ook maar even 2 filmpjes gemaakt.
Inmiddels ook een airbrush besteld omdat komende winter gestart kan worden met de aankleding. Maar eerst de rails verder maar eens definitief leggen en bedraden vervolgens alles nog in iTrain inregelen dus hoef mij zeker niet te vervelen de komende tijd :D :D


Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 10 okt 2023, 21:27
door Kolstt
Ik zag dat het alweer een maand geleden is dat ik wat gepost heb. Ook bemerk ik dat ik op 3 dagen na nu een jaar bezig ben met dit project Time flies :D
De laatste weken druk geweest met het verven van de railstaven (monnikenwerk) welk in het zicht komen. Na wat proefstukjes gekozen voor de Aquacolor verf van Revell Rost kleurnummer 36183. Over smaak valt te twisten natuurlijk maar voor mij voelde dit goed. Ook de verkanting aangebracht van de uitrit van de tunnel. Hiervoor een strookje van de onder-layment XPS 3mm gebruikt. Op de foto's is de schuinte van de NS2200 loc wel aardig te zien geloof ik. Ik heb van de boven baan alle rails eerst afgetekend op de 9 mm platen en nu weer afgebroken om zo eerst de klimspiraal en de tunnel uitgang te kunnen testen d.m.v een kleine lus en proef te rijden met Itrain. Daarna kunnen we verder met de boven baan, Inmiddels een airbrush-set aangeschaft en een piepschuimsnijder om volgens goed voorbeeld van Dirk59 (met die prachtige baan Bad Dirksheim) de tunnel uitgang te gaan bekleden met dunne stroken XPS plaat.

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 20 okt 2023, 09:42
door Kolstt
2 filmpjes gemaakt van het testrijden met 5 treinstellen in iTrain. In het tweede filmpje (schaduwstation) moest ik het filmen afbreken om een botsing te voorkomen. Onlangs een nieuwe laptop aangeschaft en die stond nog ingesteld op "na 3 minuten in slaapstand". Dan stopt iTrain er ook mee schijnbaar maar de treinen rijden gewoon door zonder dat ze bewaakt worden. Deze tijd in de laptop maar even op oneindig gezet als de laptop op het lichtnet aangesloten is :D :D




Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 06 nov 2023, 21:24
door Kolstt
Het digitaal rijden weer voor even geparkeerd en begonnen met een stukje scenery. De tunnel- & in en uitgang. Als voorbeeld gebruik ik een combinatie van de Hemtunnel en Velsertunnel. Dat is het mooie van modelspoor. Je kan je eigen draai er aan geven. Van een fietsmaatje een aantal bedrukte foam- of polystyreenplaten gekregen van 10 en 5 mm dikte. Perfect spul. Van de 5 mm platen een begin van de wanden gemaakt en de tunnelingang gefabriceerd. Met een klein kruiskopschroevendraaiertje de groeven van de betonplaten er in gekrast. Voor maart 2024 heb ik mij opgegeven voor een workshop bij Bentink in Apeldoorn voor het maken van "realistische beton muren" en in februari 2024 voor een workshop "starten met airbrush. Dus ik heb nog ff. Van houten roerstokjes 5 mm breed en 1 mm dik een teststukje van de looppaden langs de rails gemaakt zoals bij de Velsertunnel (zie foto Velsertunnel). Hiervoor wat stroken van SPX plaat gesneden met een piepschuimsnijder"en de gezaagde houtjes met houtlijm gelijmd. Wordt weer monnikenwerk maar daar zijn de regendagen geschikt voor :D . Voor de juiste verlichting in de tunnel ben ik mij nog aan het orienteren. Voorlopig genoeg te doen voordat we weer verder kunnen met de bovenbaan
De rails heb ik overigens nu gelijmd met flex lijm van Minitec) want was niet tevreden over het schroeven. Ook de verkanting van 3 mm verwijderd.
Tevreden tot zover

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 22 nov 2023, 19:46
door Kolstt
En dan is er licht aan het einde van de tunnel :D ( foto 146). Op de foto is het nog vrij licht in de tunnel maar in het echt zijn het kleine "peertjes". Bij de plaatselijke tuincentrum/kerstmarkt een strengetje van 20 kerstlampjes (2,99 euro) gekocht die op 3 AA batterijtjes van 1,5V werken. De lampjes zijn parallel geschakeld.
De voeding van de batterijtjes vervangen door een oplader van 4,5V DC. Doordat er uiteindelijk nog maar een streng van 10 lampjes overbleef er een extra weerstand van 680 ohm in serie bijgezet (proefondervindelijk naar de sterkte van het licht gekeken en zo de uiteindelijke extra weerstand bepaald). Deze verlichting zal altijd permanent branden dus hoeft niet aangesloten te worden op de OC32 waar de rest van de baanverlichting op aangesloten wordt. De tunnel vordert al aardig. De wanden voorlopig maar even gespoten met grijze primer van de AC-tion. Binnenkort zal ik wat ballast gaan aanbrengen dan zal het wat meer smoelen. De hele tunnel + in- en uitrit moeten natuurlijk nog geverfd worden in beton-look en gewetterd worden. Dat zal wel komende voorjaar worden. Ik wil ook nog de verlichting voor bij de vluchtdeuren realiseren, daar moet ik nog iets op verzinnen. Ook moet nog een deel van de bovenleiding aangelegd worden in de in- en uitrit van de tunnel en de seinen plaatsen. Genoeg te doen nog voor we verder kunnen met de volledige bovenbaan

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 23 nov 2023, 19:43
door GND
Het wordt mooi!

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 24 nov 2023, 09:02
door Kolstt
Dankje Willem.
Ik doe mijn best maar is altijd ruimte voor verbetering. Ik ga vanmiddag foto's ter plaatse maken aan de Zaankant van de Hemtunnel. Het gaat mij vooral om het gebouw wat boven op de ingang staat. Ik vermoed dat dit de ventilatie verzorgd. Met Google Maps is maar een deel te zien dus dan maar even ter plaatse kijken. Grt Ton

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 28 nov 2023, 19:47
door Kolstt
Afgelopen vrijdag ter plaatse in Zaandam een kijkje genomen en wat foto's gemaakt van het gebouwtje boven op de Hemtunnel ingang aan de Zaankant. Google Maps alleen gaf niet voldoende info. Nu bezig om dit zo goed als mogelijk na te maken. Best wel geinig werk. Het is heerlijk werken met de 5 mm Forex/foam platen. Hierbij wat foto's van de vorderingen en het origineel.
Nog op zoek naar de TL-balken/verlichting boven de deuren en de airco unit op het front dus wie een tip heeft Graag !
Ondertussen prutsen we lekker verder :D

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 19 mar 2024, 23:04
door Kolstt
Hierbij weer eens een update. Is al weer even geleden. In de donkere maanden helaas niet veel tijd gehad voor het verder bouwen aan de baan. Projecten voor de dochters hun huizen slokten veel van de vrije tijd op. In februari ook nog een weekje naar Tenerife geweest en voor je het weet is het alweer half maart. Inmiddels het bouwen aan de tunnel even geparkeerd en verder gegaan met de bovenbaan omdat anders de treinen te lang stil staan. Omdat alle railstaven eerst geschilderd moeten worden en ik alles ook eerst aansluit en test vordert het niet snel maar wel weer gestaag de laatste weken.
Op de foto's de stand van zaken tot zover. De komende tijd zal ik hier mee verder gaan wat niet heel interessant is om te melden al zal ik wel zo nu en dan een kleine update geven. Het wordt pas weer spannend als alle rails ligt en het verder testen met iTrain kan gaan beginnen. Ik vermoed dat dit richting het najaar zal gaan maar dat is het leuke van deze hobby. Het hoeft niet af! .... maar ik kijk wel uit naar het verder kunnen gaan met de scenery. Afgelopen weekend weer de nodige inspiratie opgedaan op Ontrax en inmiddels 2 workshops over airbrush/weatheren gevolgd heb

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 08 apr 2024, 18:02
door Kolstt
Update: De laatste weken toch weer wat tijd kunnen besteden aan het verder leggen van de rails op de bovenbaan. Op foto 155 is de stand van zaken te zien tot zover. Van dit gedeelte zijn alle bezetmelders aangesloten en getest. Alle railstaven van een roestkleurtje voorzien. Alle wissels (8 stuks) uitgerust met servo bediening ingeregeld en op werking getest. Van de wissels de verlichting aangesloten op het 16V circuit welk in en uit te schakelen is via een schakelaar. Hiervoor een bedieningskastje (foto 156) in elkaar geknutseld. 3 schakelaars hebben nog geen functie maar dat gaat ongetwijfeld wel komen :-).
Omdat een groot deel van de werkzaamheden onder de tafel plaats vinden hiervan ook wat foto's gemaakt.
Tevreden over de voorgang. Ik werk plaat voor plaat af ( 60 x 120 ). Op naar plaat 4 :D

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 20 apr 2024, 13:17
door Kolstt
Weer enige vorderingen te melden. Het leggen van de rails verloopt voorspoedig. Het slechte weer helpt mee :D. Inmiddels al met de 5e plaat van totaal 7 bezig dus ik ben over de helft. Het blijft monnikenwerk dat schilderen van de railstaven maar als goed wielrenner is het bekende "verstand op nul en blik op oneindig" van toepassing.
Wel leuk om te melden is dat er nu een Nederlands stootjuk op de baan te bewonderen is. Mooi voorbeeld gevonden op de site van "Avontuur in miniatuur". Een Fleischmann stootblok omtoveren tot Nederlands stootblok. Hij is nog niet helemaal af t.z.t. nog wat verweren en sluitsein fabriceren maar voorlopig ben ik er wel tevreden mee.
Op de beurs in Houten liep ik onlangs tegen de 2 ontbrekende ketelwagens van de FA Bethlehem uit Den Helder tegen het lijf.
Zo heb ik ze wel zien rijden in de jaren zestig. FA Bethlehem (kolen en brandstoffen) bezat 3 van deze ketelwagens
Kan straks mooi de bruine NS2400 voor of de groene Sik

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 28 apr 2024, 18:44
door Kolstt
Jaja, het vordert sneller dan gedacht. Plaat 5 ligt ook vol met rails inmiddels(foto 166) en ben ik met de zesde plaat bezig.
Voor alle wissels die in de bovenplaat komen ben ik inmiddels overgestapt op andere adapters voor de wissels incl. servo's met stalen tandwielen (foto's 169 t/m 171). Gevoelsmatig is dit betrouwbaarder. Mogelijk dat ik de aandrijvingen van de wissels in het schaduwstation op termijn ook nog vervang voor deze exemplaren.
Ook eens in Any-Rail gaan stoeien om te kijken als ik zou gaan uitbreiden wat het dan zou moeten worden. Ik speel nog altijd met de gedachte om het huidige kopstation van Den Helder (zoals het was in de jaren 60/70) na te bouwen. Dit sporenplan komt aardig in de buurt van de sporen die er toen lagen. Ik weet nu wat ik eventueel nog aan extra rails bij elkaar dien te verzamelen. Maar dit is wel heel verre toekomstmuziek. Eerst de focus op het compleet maken van de bovenbaan maar regeren is vooruitzien.
In het originele plan was 1 x een R1 gebogen wissel opgenomen maar deze in het plan inmiddels vervangen door een R3 gebogen wissel. Ik las wel her en der dat er wat problemen zijn met kortsluiting door deze wissels maar die zijn van enkele jaren geleden. Mag hopen dat dit inmiddels verholpen is door tante M.

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 02 jun 2024, 19:51
door Kolstt
Zo, de bovenbaan kunnen afronden voordat de vakantie begint. De kruiswissel welke bovenop de tunnel uit- en ingang ligt nog even weggelaten om de tunnel in- en uitgang te kunnen bewerken. (Foto 174) verder is alles aangesloten en getest. Uiteindelijk toch sneller afgerond dan verwacht. De 2 sporen voor de uitbreiding ooit (kopstation Den Helder) ook alvast maar deels gelegd en met een stootblok tijdelijk veiliggesteld
Volgende stap is nu de rest van de baan in te voeren in iTrain. Als de tunnel uitgang klaar is kan het proefrijden beginnen en daarna kunnen we beginnen met de scenery.
Afgelopen dinsdag de Turquoise NS-1207 van Roco aan de verzameling toegevoegd, wat een pracht loc(Foto 176). In het najaar de 4 Turquoise Plan D-rijtuigen(Roco) erachter dan is het plaatje compleet

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 12 nov 2024, 13:35
door Kolstt
I'm not dead yet :D .
Ik kom erachter dat ik al een tijdje niets gepost heb. Na de laatste post in mei zijn we begin juni een paar weken op vakantie geweest naar Italie(Gardameer) en na terugkomst scheurde ik mijn linker achillespees af met een potje seniorentennis :( . Dit betekende linker onderbeen in het gips en weer een revalidatieperiode in het vooruitzicht. Gelukkig was er veel sport op TV en met de mogelijkheid om thuis te werken heb ik mij niet verveeld. De hobby stond redelijk stil deze periode. Wel met regelmaat zaken uitgezocht (forums) voor de verdere bouw. Enkele beurzen bezocht en een workshop ( september met de airbrush) voor het maken van realistische betonmuren gevolgd bij een modelbouwshop in Hoorn.
Vorige maand gestart met het creëren van het een werkplek om te airbrushen (zie foto 180).
Ergens in de zomer nog een SIK van Roco (Foto 177) en vorige week een groene Mat54 Hondekop met sound van Piko (Foto 178 en 179) aangeschaft. T.z.t. moet hier nog cabine verlichting ingebouwd worden.
Inmiddels is de airbrush werkplek bijna gereed dus ga binnenkort beginnen de tunnel uitgang zover af te ronden dat de laatste kruiswissel, welke net nog op dit gedeelte ligt, geplaats kan worden. Dan is de baan voorlopig gereed en kan ik deze verder invoeren in iTrain en kan het testen beginnen.
Volgende stappen zullen zijn de bovenleiding portalen en de seinen voor de tunnel plaatsen/fabriceren dus ik hoef mij niet te vervelen de komende winter

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 12 nov 2024, 21:46
door joopspoort
Ziet er allemaal mooi en doordacht uit.
Professionele airbrush werkplek ! Petje af!
Ga zo door. Mooi om te volgen.
(ik zie dat ik ook al meer dan een jaar niets gepost heb in de Bouwverslagen van de 3-rail. Weinig vorderingen gemaakt. Wordt een keer tijd)

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 13 nov 2024, 07:56
door Kolstt
Bedankt voor je reactie Joop. het mooie van de hobby is dat niets moet en alles mag :D grt Ton

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 31 dec 2024, 09:37
door Kolstt
De eerste stapjes op airbrush-gebied. Er is nog ruimte voor verbetering maar dit deel komt vrijwel uit het zicht dus kan er mee leven tot zover.

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 31 dec 2024, 13:02
door GND
Wow

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 20 jan 2025, 07:57
door Kolstt
Nieuwe aanwinst op de baan gearriveerd. NS-1101 turquoise van Roco model uit 2017. Ga er nog wel een andere decoder in plaatsen ivm de verlichting, Maar even geen sound daar heb ik er al genoeg van rondrijden :D

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 20 jan 2025, 09:25
door mphoi
De schakelaars in Foto 156.jpg zijn ondersteboven gemonteerd. Want ik neem aan dat die schakelaars met de modeltreinbediening te maken hebben. Als er iets van bovenaf op valt dan behoren die schakelaars uit te schakelen.

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 20 jan 2025, 17:27
door Kolstt
Zijn voor de verlichting Martin. Niet zo spannend allemaal. Zal wel los lopen. En als de 2 stekkerdozen uit zijn gebeurt er helemaal niets

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 21 jan 2025, 01:05
door mphoi
Voor verlichting is dat prima. Want die moet juist aan gaan. Vandaar dat ik er bij schreef: modeltreinbediening.

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Geplaatst: 23 jan 2025, 13:33
door Kolstt
Dak van de tunnel ligt erop. Blij met de voortgang maar nog niet 100% tevreden. Moet nog verder aangekleed worden maar de laatste kruiswissel (Foto 186) kon uiteindelijk nu ook geplaats worden waardoor de paradebaan nu compleet is. Moet leren meer geduld te hebben
Volgende uitdaging is de paradebaan invoeren in iTrain en testen!
Andere uitdaging is de eerste portaalmast voor de bovenleiding (tussen de 2 tunnelwanden welke nu grijs maar verder nog onbewerkt zijn) te fabriceren. Ben er nog niet uit of ik deze met messing profielen (solderen) of styreen profielen (lijmen) ga maken. Komende tijd eerst maar eens wat proefstukjes maken en mij verdiepen in de werkwijze. Messing heeft de voorkeur maar de wijze van solderen is nog wel een dingetje. Styreen is eenvoudiger, goedkoper maar wat minder stevig/sterk