Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Kolstt
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Bericht door Kolstt »

De stoute schoenen ook maar aangetrokken en de aanleg van mijn nieuwe baan voor het nageslacht vast te leggen. Vrij kort na de start ben ik geopereerd aan mijn rechterheup (27 oktober) met een aantal weken verplichte bed rust dus alle gelegenheid om dit draadje op te zetten. Mijn analoge baan op zolder met M-rails stond al jaren stil en de focus toen al gelegd op het digitaal rijden met C-rails. Ik wilde ook niet meer op zolder vanwege de beperkingen (bereikbaar via vlizo trap. max 1.90 hoog in het midden, schuin dak van 30gr en een vast frame van 280 x 165 cm 70 cm hoog). Alle bedrading onder tafel, 6 trafo's om via bloksysteem iets van 6 treinen aan te kunnen sturen maar bij 2 was je het overzicht al kwijt :D Wel veel opgestoken van de bouw maar nooit aan de scenery toe gekomen. Bij de nieuwe baan mij voorgenomen om heel veel zaken anders aan te pakken maar daar zullen ongetwijfeld nieuwe voor terug komen maar so be it. Daar de beoogde kamer op de 1e verdieping nog bezet werd gehouden door de laatst thuiswonende dochter een lange tijd van voorbereiding genomen. Zo'n kleine 2,5 jaar aan voorbereiding gehad. Maar wat was het het waard. 2 jaar geleden oa dit forum ontdekt en beetje bij beetje alle begrippen leren begrijpen die met digitaal rijden te maken hebben want wat komt er een berg aan info op je af in het begin. Het duizelde af en toe behoorlijk kan ik zeggen. Banenplan ontworpen met Anyrail, beetje bij beetje de benodigde c-rails aangeschaft en treinen natuurlijk. Soms een klein testbaantje op de eetkamertafel gelegd omdat je toch ff wil rijden met je nieuwe spullen. Mijn voorgenomen thema is Nederland jaren 60/70 dus tijdperk III/IV . Tafel op wielen en een schaduwstation met ongeveer 40 cm daarboven de hoofdbaan afm. 395 x 125 cm later uit te breiden tot een U-vorm met een nog te ontwikkelen rangeergedeelte. Begin dit jaar besloot dochter lief het huis te verlaten maar omdat de beoogde kamer eerst van een nieuw verfje en daarna de gehele boven verdieping (4 slaapkamers en een lange overloop) van nieuw laminaat voorzien moest worden en de M-baan op zolder ontmanteld moest worden kon de aanleg op 13 oktober dan eindelijk van start. Op Foto 1 t/m 5 is het frame en beoogd sporenplan van het schaduwstation te zien. Ik ben voornemens om de wissels met servo's te bedienen en de baan grotendeels met I-train automatisch aan te sturen, wordt vervolgd
Bijlagen
Foto 1.jpg
Foto 1.jpg (72.35 KiB) 354 keer bekeken
Foto 2.jpg
Foto 2.jpg (62.04 KiB) 354 keer bekeken
Foto 3.jpg
Foto 3.jpg (65.04 KiB) 354 keer bekeken
Foto 4.jpg
Foto 4.jpg (67.03 KiB) 354 keer bekeken
Foto 5.jpg
Foto 5.jpg (77.9 KiB) 354 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kolstt op 24 jul 2023, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Kolstt
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Hierbij het vervolg. Op de foto's 6 t/m 10 is de vordering te zien. Het spannendste was te zien of alles zou gaan passen. Je kunt in theorie nog zoveel bedenken maar het moet wel passen natuurlijk. De oplettende kijker ziet al een aanpassing van het sporenplan. Ik kreeg de tip van stamtafel NH om de 3 weg wissel te vervangen door 2 wissels L/R om problemen te voorkomen en zo nog een extra opstelspoor te creeëren, ik ben tevens van plan daar ook nog een automatische wielreiniger in op te nemen van Flux meen ik. Omdat er op de plekken waar de wissels komen ook gaten in de onderplaat gemaakt moeten worden voor de servo bediening van de wissels is het noodzakelijk om heel secuur te werk te gaan en constant de rails tijdelijk te fixeren om verschuiven te voorkomen tijdens het uitmeten/tekenen. Tevens het 1e mangat gemaakt om zo het schaduwstation ook van die kant te kunnen benaderen
Bijlagen
Foto 6.jpg
Foto 6.jpg (65.53 KiB) 352 keer bekeken
Foto 7.jpg
Foto 7.jpg (75.48 KiB) 352 keer bekeken
Foto 8.jpg
Foto 8.jpg (89.92 KiB) 352 keer bekeken
Foto 9.jpg
Foto 9.jpg (85.15 KiB) 352 keer bekeken
Foto 10.jpg
Foto 10.jpg (82.98 KiB) 352 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kolstt op 24 jul 2023, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Kolstt
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

OP de foto's 11 t/m 15 is de verdere vordering te zien. De aanpassing van het sporenplan en het testen of de langste wagons elkaar niet raken op de klimspiraal. Voor het onderstel zijn de "2 bij 3tjes" gebruikt die deel uitmaakten van de oude baan op zolder. Scheelt weer in de kosten :-)
Bijlagen
Foto 11.jpg
Foto 11.jpg (78.44 KiB) 351 keer bekeken
Foto 12.jpg
Foto 12.jpg (72.08 KiB) 351 keer bekeken
Foto 13.jpg
Foto 13.jpg (63.35 KiB) 351 keer bekeken
Foto 14.jpg
Foto 14.jpg (46.72 KiB) 351 keer bekeken
Foto 15.jpg
Foto 15.jpg (89.92 KiB) 351 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kolstt op 24 jul 2023, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Kolstt
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Op de foto's 16 t/m 20 is de fundatie voor de klimspiraal te zien
Bijlagen
Foto 16.jpg
Foto 16.jpg (78.5 KiB) 350 keer bekeken
Foto 17.jpg
Foto 17.jpg (78.02 KiB) 350 keer bekeken
Foto 18.jpg
Foto 18.jpg (89.15 KiB) 350 keer bekeken
Foto 19.jpg
Foto 19.jpg (77.41 KiB) 350 keer bekeken
Foto 20.jpg
Foto 20.jpg (75.75 KiB) 350 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kolstt op 24 jul 2023, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Kolstt
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Op de foto's 21 en 22 is nog de locatie van de beoogde klimspiraal te zien. Over het onderstel heb ik allesbij elkaar een paar dagen gedaan. Inmiddels kreeg ik bericht dat de heupoperatie op 27 oktober zou plaats vinden. Nog wel op de lay-out van het schaduwstation een testbaan gelegd zodat er gereden en getest kan worden met het aanmaken van de bezetmelders, servo bediening etc. Op de foto's 23 en 24 is "vangrail" te zien om de voorkomen dat de dure treinen bij ontsporen naar beneden donderen. Bij de kringloopwinkel wat verticale kunststof lamellen op de kop kunnen tikken en deze in stroken geknipt. Werkt perfect. Inmiddels is de heupoperatie alweer ruim een week achter de rug. Herstel gaat goed maar de verdere bouw ligt wel een paar maanden stil. Nu mooi de tijd om mij verder te verdiepen in het aanleggen van alle electrische componenten en het installeren daarvan. Het is vandaag al gelukt om de CS3+ met de laptop te verbinden via het netwerk op de treinkamer hierbij gebruikmakend van de reeds aanwezige Ziggo home plug. Deze fungeert prima als externe router,
Bijlagen
Foto 23.jpg
Foto 23.jpg (84.48 KiB) 349 keer bekeken
Foto 24.jpg
Foto 24.jpg (93.76 KiB) 349 keer bekeken
Foto 21.jpg
Foto 21.jpg (71.12 KiB) 349 keer bekeken
Foto 22.jpg
Foto 22.jpg (71.47 KiB) 349 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kolstt op 24 jul 2023, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Kolstt
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Ondanks de beperkte mobiliteit toch weer wat kunnen doen. Begonnen met het aanleggen van de demping onder de C-rails. Al vele varianten voorbij zien komen en mijn plan was om dit met 2 of 3 mm kurk te gaan doen. Medio maart dit jaar werd ik op training gestuurd door mijn werkgever naar FA Geveke persluchttechniek in Coevorden. Bij aankomst daar viel mijn oog gelijk op het 100 meter verder gelegen pand van FA "Unique Modelbouw techniek" Tijdens de middagpauze maar eens even poolshoogte genomen. Als een kind in de snoepwinkel een half uurtje rond gekeken en een tijdje gesproken met de eigenaar een hele vriendelijke op leeftijd zijnde mijnheer die deze winkel er deels als hobby op na hield. Zijn markt/afzet gebied was vooral Duitsland maar heeft in het verleden ook op diverse beurzen in Nederland gestaan maar door Corona was dat er niet van gekomen de laatste 2 jaar. Hij attendeerde mij op de rubber achtige platen van Minitec afm 60 x 30 cm en 3 mm dik. Deze blijven levenslang zacht en zijn met flex. blijvende lijm prima te verlijmen. Ik heb in maart gelijk wat platen en lijm aangeschaft. Kosten technisch vergelijkbaar met kurk
Vandaag maar eens een begonnen met wat stroken te snijden en een paar proefstrookjes te lijmen. Strookjes gesneden van 1 cm breed en 30 cm lang Foto 25. Hiermee zijn prima de bochten van demping te voorzien. De rechte rails kunnen natuurlijk met langere stroken gelegd worden max 60 lang zie overige foto's In het volgende verslag zal de gehele testbaan van demping voorzien zijn en kan ik goed beoordelen wat het effect is. Het vooruitzicht is goed in ieder geval
Gisteren ook een kwartiertje met Martin Domburg van DTS aan de telefoon gehangen en heel veel goede info verkregen aangaande de elektrische bediening en voeding van de baan. Zodra weer enigszins mobiel zal ik zeker eens afreizen naar Ermelo
Bijlagen
Foto 25.jpg
Foto 25.jpg (112.6 KiB) 869 keer bekeken
Foto 26.jpg
Foto 26.jpg (79.43 KiB) 869 keer bekeken
Foto 27.jpg
Foto 27.jpg (62.89 KiB) 869 keer bekeken
Foto 28.jpg
Foto 28.jpg (82.91 KiB) 869 keer bekeken

Kolstt
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Afgelopen 2 dagen 2/3 van de testbaan voorzien van de rubber stroken onder de C-rails. De eerste strookjes ingesmeerd met de speciale lijm en op de tafel geplakt. Op een geven moment zit het toch aan je handen ( ik gebruikte wel nitril handschoentjes) en plak je de halve wereld aan elkaar. Na die ervaring eerst de tafel met een kwastje ingesmeerd en daar de strookjes op geplakt. Dit gaat ten eerste veel sneller en voorkomt dat je handen aan elkaar plakken :)
Dan de test. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben over de geluidsreductie. Na de tip van Luc dit ook met een dB app gemeten en het scheelde tussen de 8 en 10 dB. Had in eerste instantie nog het idee om de ruimte onder de rails op te vullen maar gezien het resultaat laat ik dat maar achterwege.
De volgende stap is het aan gaan leggen van de bedrading voor de voeding, bezetmelders en wisselbediening via servo's. De spullen hiervoor zijn besteld en als ze binnen zijn maar eens gaan kijken hoe ver ik kom . Met het herstel van de heupoperatie gaat het voorspoedig maar onder de tafel kruipen zit er nog niet in de komende weken. Ik heb gelukkig nog 4 x plan E van Artitec die nog aangepast moeten worden + verlichting inbouwen dus hoef mij niet te vervelen de komende tijd
Bijlagen
Foto 29.jpg
Foto 29.jpg (92.46 KiB) 869 keer bekeken
Foto 30.jpg
Foto 30.jpg (70.72 KiB) 869 keer bekeken
Foto 31.jpg
Foto 31.jpg (93.82 KiB) 869 keer bekeken

GND
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Succes met het herstel, en ik vind de baan nu al leuk eruit zien.

Ga zo door !

Groet ,Willem (a.k.a.. GND)
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

joopspoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Grondige aanpak! Degelijk en doordacht. En een mooi verslag.
Ga zo door! Ben zeer benieuwd naar het vervolg.
Groet,
Joop

evexel
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:27

Bericht door evexel »

Mooi gebouwd, plan zit goed in elkaar.
Goeie tip die lamellen voor de helix.

Groeten,
Edwin

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”