Lasercut bouw Bijgebouw st. Beekbergen van Modelhuizen.nl

Pjotr47
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2022, 13:49

Lasercut bouw Bijgebouw st. Beekbergen van Modelhuizen.nl

Bericht door Pjotr47 »

Eerste bouwervaring met lasercut bijgebouw Station Beekbergen van Modelhuizen.nl. (N-spoor.)

Nog nooit eerder had ik een lasercut bouwpakket in elkaar gezet maar toen ik zag dat station Beekbergen beschikbaar dacht ik, dat moet ik maar eens ga proberen. Beekbergen is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met de VSM (Veluwse Stoomtrein maatschappij). Ik ben er een paar geweest dus herkende het gebouw wel. Gewone kunststof bouwpakketje had ik natuurlijk al veel vaker gedaan maar zoals gezegd nog nooit een lasercut model.
In de doos zaten de nodige onderdelen in diverse kleuren en een mooie bouw beschrijving. Wat me gelijk opviel was hoe precies een laser kan zijn. Prachtige rechte sneden maar ook heel fijne in-
kervingen die heel mooi de detail weergeven. De steentjes in de muur zijn zeer mooi te herkennen. Dat een laser hele kleine onderdeeltjes kan laseren blijkt wel uit sommige raam omlijstingen. Stijlen en dorpels van nog geen ½ mm. Lekker priegelen dus.
Het gebruikte materiaal is geperst karton. Gebruik je bij plastic modellen een lijm die het plastic een beetje oplost (en daardoor las je eigenlijk) en dan vrij snel vastzit, bij deze modellen heb ik een heel klein beetje verdunde houtlijm gebruikt. Een heel klein beetje omdat we werken met papier en dat natuurlijk graag water opneemt. Verder heb ik een klein kwastje nodig gehad en een scherp hobbymesje en kleine, scherpe zijbektang een paar klemmetjes alsook wat rechthoekige gewichtjes om de muren rechtop te houden zijn handig.
De onderdelen zijn makkelijk los te maken. Soms is het mesje nodig om de bevestigingpuntjes door te snijden. Niet trekken want het blijft karton! Niet alles tegelijk los maken maar alleen dat waar je mee bezig bent, is mijn advies.
Omdat houtlijm niet zo snel droogt als de plastic lijm vergt het wel wat meer geduld. De speciale Faller lasercut lijm is eigenlijk beter geschikt. (maar ons ben zunig .. ;-)
De bouwbeschrijving is duidelijk. Onderdelen zijn genummerd en de bouw volgorde is ook duidelijk. Zoals gezegd moet je niet in een avond het helemaal af willen hebben want het heeft wat meer droogtijd nodig. Op de foto’s zie je de verschillende bouwfases.
Geduld is dus een belangrijke factor bij het bouwen. In 1 avond is het me niet gelukt maar in 2 avonden was het te doen. Natuurlijk kan je daarna het model nog verder aankleden. Omdat het model niet op mijn baan past ga ik er een kleine diorama van maken met stukjes spoor en een stoomlok. Bv de BR50. De volgende keer gebruik ik zeker de Faller lijm. Doseert ook veel makkelijker. Ben wel onder de indruk wat met een laser bereikt kan worden. Zo klein met zoveel details. Prachtig!
Bijlagen
Bouwfase 1
Bouwfase 1
Bouwfase 1.JPG (922.77 KiB) 333 keer bekeken
Zijkant
Zijkant
Zijkant met uitbouw.JPG (663.27 KiB) 333 keer bekeken
Ruwbouw
Ruwbouw
Ruwbouw 3.JPG (703.76 KiB) 333 keer bekeken
Zijkant 2
Zijkant 2
Overzicht zijkant.JPG (451.15 KiB) 333 keer bekeken
Top aanzicht
Top aanzicht
Bovenaanzicht .JPG (637.96 KiB) 333 keer bekeken
Hele keline onderdelen gelaserd
Hele keline onderdelen gelaserd
Hele kleine onderdelen.JPG (387.23 KiB) 333 keer bekeken

Gebruikersavatar
Kees Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:22

Bericht door Kees Gorter »

Leuk om te lezen!
Ikzelf ga het station bouwen.
Vraagje, zitten er aan 1 kant de dakpannen verkeerd om ?

Kees

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Leuk. Nog een papier/karton bouwer.
ik lijm ook papier en karton huisjes en ik gebruik daarvoor UHU 'all purpose Adhesive - solvent free'
het lijmt snel en onzichtbaar op en je krijgt nog even kans om onderdelen te verplaatsen tijdens het lijmen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”