Smeren van lagers van wagonassen.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Smeren van lagers van wagonassen.

Bericht door Bram »

Weet iemand hoe je de puntlagers van wagonassen kunt smeren? Ik weet dat dat niet per se hoeft, maar dat dat de wrijving wel kan verminderen.
Er zijn verschillende smeermiddelen. Op vet gebaseerd voor metaal, en op siliconenbasis voor kunststof. Het probleem es echter dat asjes vaak uit metaal zijn gemaakt, gelagerd in kunststof. Hoe hiermee om te gaan. dan op siliconenbasis werken om het kunststof niet aan te tasten?
Op sommige fora zie ik dat olie kunststoffen kan aantasten. Maar dat kan best een broodje aap zijn. Ik heb nu bij één wagon de assen gesmeerd en ik zie de rolwrijving toch behoorlijk verminderen. Dat heb ik met een flesje Märklin-olie gedaan dat al 40 jaar in de kast staat. De olie heb ik op de punt van een houten tandenstoker gedaan en die langs het asje bewogen. Er zit al met al nog geen minidruppeltje olie op de tandenstoker. Het staafje op het flesje Märklin-olie is me veel te dik.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2022, 23:50

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Olie en kunststoffen zijn vaak dezelfde producten. Kunststoffen komen van olie, maar tegenwoordig wordt er ook veel gerecycled en is het bron materiaal niet olie gerelateerd. En olie behoeft niet uit aardolie te komen, daar zijn ook andere bronnen voor. Het is een kwestie van uitproberen en een lange adem hebben, want als het elkaar niet verdraagt gaat dat "aantast" proces langzaam. Waar je met olie voor moet oppassen is dat het niet "pekt". Als dat wel het geval is zal stof en dergelijke zich gaan verzamelen in de aspot en dan gaat het steeds zwaarder. Om aan de weet te komen of olie kleeft ("pekt") kun je een druppel aanbrengen tussen duim en wijsvinger (van een hand uiteraard) en met de wijsvinger continue de duim aanraken. Als olie niet "pekt" voel je geen weerstand, als olie "pekt" voel je een zeer kleine weerstand. Na de test wel goed je handen met water en zeep wassen, het is meestal niet een vriendelijk goedje.

c-rails
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Overweeg om geen olie te gebruiken, maar grafiet. En dan geen poeder, maar gewoon de aspotten en de uiteinden van de assen met een potlood te doen.
Met vriendelijke groet,

Cor

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”