Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Erik's baantje van 165 x 85

Bericht door Erik-B »

Nu ik terug een klapbare treinkast heb, kan ik eindelijk aan de werkelijke baan beginnen.
De nieuwe klapkast
Afbeelding
en
Afbeelding
en
Afbeelding
en
Afbeelding

Ik wil feitelijk zowel rechts als links een keerlus met tussen de beide keerlussen een station en wat rangeer sporen. In al mijn vorige ontwerpen van een baan was ik toch niet helemaal tevreden. Er ontbrak iets of er was iets te veel.
Te veel sporen?
Te weinig tussenruimte ?
Wat ik ook tekende in RailModeller, ik kwam steeds op hetzelfde uit.👿 Het beviel mij niet voor 100%
Dit was dus het laatste resultaat:
Afbeelding

Tot ik onlangs een ontwerp zag van Naralloch-V2 op de voorbeelden in RailModeller.
Dat was een spoorplan van 150 x 50 cm. Ideaal om het een klein beetje aan te passen en wat uitbreiden zodat het in mijn beschikbare oppervlakte van 165 op 85 cm past. Dit ontwerp had ook twee keerlussen.

Ik wil het uitbreiden met onderaan een rechts een bekoling/onderhoud gedeelte. Ik rij tenslotte met veel stoomloc's en een paar diesels. Een stuk ervan wil ik dan ook kunnen gebruiken als programmeer spoor & voor snelheidsmetingen.
Afbeelding

Rechts zijn er twee uitloopsporen, bovenaan & onderaan, omdat spoorwegen ook altijd ergens naar leiden en ik zo de suggestie heb dat er rechts nog "Iets" is.

Begonnen met het uitzagen van het spoorplan en het bepalen van de hoogten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Erik-B op 18 mei 2022, 06:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Ger deguelle
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 aug 2021, 07:55

Bericht door Ger deguelle »

Ziet er veel belovende uit allemaal .

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

:D Groetjes uit Landgraaf ;)

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

kon het toch niet laten van er even wat huisjes bij te halen ;) :D
Afbeelding

zo kwam ik weer het gekende spreekwoord tegen:
"papier is geduldig..." zo ook in het tekenen van je baanplan.

Maar in de praktijk moet ik toch hier en daar wat spoorlengte gaan innemen. Sommige sporen liggen echt te dicht tegen elkaar en dan kan ik later er geen afwerking aan geven, zoals een dam-wand en of een talud. gelukkig is er nog niets gelijmd.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Mooi vakwerk!!!!
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

ik mis toch ergens een site of een tabel over de geometrie van de peco-55 wissels.
Ik heb ondertussen begrepen dat je zelf kleine stukjes flexrail tussen de wissels moet plaatsen. Om dan een bepaalde hartafstand te hebben van xx mm. tussen de twee parallel sporen . Hoe groot moeten dan die tussenstukjes zijn?

Een beetje lastig als je de houten ondergrond nog moet gaan uitzagen, als je niet goed weet hoe groot of klein het allemaal gaat worden.
Bestaat de enige methode erin van: :shock: "leg maar de flex-rails op de gewenste afstand, leg dan de wissels en meet je tussenstuk :?: "

Wel een beetje lastig als je nog ondergrond en geluidisolatie onder de rails-wissels wil leggen.
v.b. ik wil nu een wisselstraat gaan leggen die overbrugt word door een "Metcalfe boogbrug"
https://www.metcalfemodels.com/product/ ... ne-viaduct
Ik krijg dus twee sporen vlak naast elkaar met een afstand van 28 mm. ,dan moet ik een ruimte laten voor o.a. de brugpijler van 40 mm. en dan terug twee sporen met afstand 28 mm.

nu is de vraag ? hoe lang moeten die rechte stukken zijn tussen de 3 achter elkaar liggende rechtse wissels.
Laatst gewijzigd door Erik-B op 18 mei 2022, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Ger deguelle
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 aug 2021, 07:55

Bericht door Ger deguelle »

Ik leg inderdaad tussen de wissels van peco een stukje rails er tussen .

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

:D Groetjes uit Landgraaf ;)

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

ik heb het gevonden ,hoe je het tussenstuk kan berekenen. Ezelsbruggetje “soscastoa”
Heb ik niet zelf uitgevonden hoor. Was mij al ingefluisterd op een ander forum. Doch gewoon het weer vergeten.

dan is het tussenstuk
bij wisselhoek 10°
afstand = 28 ---> (28-26)/0.174 = 11.5 mm.
afstand = 30 ---> (30-26)/0.174 = 22.9 mm.
afstand = 33 ---> (33-26)/0.174 = 40.0 mm.
afstand = 40 ---> (40-26)/0.174 = 80.0 mm.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Terwijl een en ander staat te drogen. N.m.l de steunen voor de spoorbanen = hoogte instelling, even een kitje van Metcalfe = tunnelingang in elkaar geknutseld.
Afbeelding

Ik hou wel van dat karton-papier . Het geeft toch zo geen "Plastic" gevoel en uitzicht. ;)
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

steeds wat verder aan de baan werken.
Telkens kom ik wel iets tegen waar ik het antwoord niet van weet of tenminste onzeker ben wat ik moet doen.

Afbeelding

moet ik nu eerst dat groen spul op het houtwerk lijmen en daarna die grijze mouse alvorens de rails te leggen. Ik zou voor alles boekbinderslijm gebruiken.
of. is dat groen spul overbodig. en volstaat die grijze mouse ??

Afbeelding
Hoe leg je de sporen vast op deze spoorbrug. Is een kit van Auhagen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

na het lezen van deze site:
http://www.muellerbahn.de/counter/hompa ... metrie.pdf

Mits "googgle translate" werd het verstaanbaar. :D Vandaag even een setje plooimalletjes gemaakt. Dat maakt later, het leggen lijmen, van die tussenstukjes gemakkelijker. Alles blijft mooi in de vorm tot de lijm is uitgehard.
Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”