Blokindeling schaduwstation met Dinamo

Voor alle digitale vragen en problemen
Heuficus
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:07

Blokindeling schaduwstation met Dinamo

Bericht door Heuficus »

L.S.

Een oom heeft de modelspoorhobby weer opgepakt en heeft daarvoor het volgende gekozen:

- N-spoor
- Zwiters thema
- Fleischmann piccolo rails met de standaard Fleischmann wisselspoelen.
- Aansturing met Dinamo in combinatie met OC32
- Automatisering met iTrain

De eerste componenten zijn aangeschaft. Een ontwerp is getekend. Ik ondersteun mijn oom bij het automatiseren van de baan. Heb me al zo ver mogelijk verdiept in Dinamo (werk zelf namelijk niet met dinamo). Hoewel ik de basisprincipes redelijk denk te kennen, vindt ik het stukje over blokken in complexe wisselstraten in een dubbelsporig hoofdtracé wat lastig. Zie bijgesloten printscreens. De eerste toont een printscreen van het schaduwstation.

De route van middenonder via blok B_4 naar linksboven en van rechtsboven via blok B_96 naar rechtsonder bevatten reguliere wissels die (als ik het principe van dinamo goed begrijp) kunnen worden toegekend aan de blokken die naar het schaduwstation toe lopen en van het schaduwstation weg gaan en zijn daarmee elektrisch gezien ook verbonden (geen dubbele isolatie). Voor de Engelse kruisingen en aangelegen wissels met de blauw kleur vraag ik me af of deze bij een blok horen, en zo ja welk blok, en waar ik de isolaties moet leggen. Op een site van dinamo zag ik de 2e afbeelding (printscreen) staan, welke lijkt op de situatie die ik in iTrain heb getekend. Hierin zie ik dat de Engelse wissel elektrisch gezien volledig los ligt van de andere blokken.

Trek ik de juiste conclusie dat de Engelsman en aansluitende blauwe wissel in mijn baanontwerp een wisselstraat vormen en samen op een beschikbare blokaansluiting van de TM44 aangesloten worden. De blokken 4,5,6,7 en 96 (tussen de wissels) zijn blokken an sich en kunnen tot maximaal 4 secties hebben (in mijn geval 3). De reguliere (grijsgekleurde wissels) horen voor dinamo bij het blok dat zich aan de scherpe kant van de wissel bevindt en zijn aangesloten op sectie 4 van het betreffende blok.

Hopelijk is duidelijk wat ik bedoel. Zo niet, dan sluit ik graag een tekening bij met de plekken waar ik denk dat de isolaties liggen en de manier waarop ik de stukken van de baan aan zou sluiten op de TM44.

Groet
Pascal
Bijlagen
Schaduwstation iTrain.JPG
Schaduwstation iTrain.JPG (34.1 KiB) 566 keer bekeken
Blokindeling.JPG
Blokindeling.JPG (200.26 KiB) 566 keer bekeken

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Toevallig heb ik hier recent een mooie discussie en oplossing voor bijna hetzelfde besproken. Ik zou kiezen voor relais en niet voor een tm44 aansluiting apart. Hoe dat werkt, is voor een beginner hier in tekst denk ik lastig te begrijpen en zou een aansluitschema zeker helpen. Ik zou eens aan DTS support deze vraag stellen. Zeker als je daar de dinamo spulletjes gekocht hebt, heb je hier ook recht op. Service en hulp zijn in mijn geval erg goed en duidelijk geweest.

Wat ook kan helpen, is zeker weten dat dit de baan wordt en er reeds aangelegd wordt. Dan begrijp je dinamo al beter en zal bovenstaande zeker makkelijker te begrijpen zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Digitale modelspoor”