Baanplan Station Dammtor

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ja dit is een lastige kerel

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

mphoi
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:45

Bericht door mphoi »

Het lijkt alsof in de binnenboog rechtsboven op de tekening een Y-wissel (of rechts wissel) zit. Daardoor krijg je bij de rechtse afbuiging een drietal bogen die tegen elkaar inwerken. Is dat wissel te vervangen door een links wissel? En die dan zodanig plaatsen dat er een meer vloeiend verloop van de sporen ontstaat? Dat is vooral van belang met het spoor dat naar het derde spoor vanaf de bovenkant naar het station verloopt.
wissel-1.png
wissel-1.png (25.44 KiB) 1786 keer bekeken
Zoiets geldt ook voor het buitenste spoor.
Met vr. gr.,
Martin Hornis
H0 3-rail; iTrain Pro; Intellibox I; OC32's; bezetmelders van eigen makelij.

Gebruikersavatar
Jakop de Bruin
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 aug 2021, 14:45

Bericht door Jakop de Bruin »

Je baanplan nog eens bekijkend en met name het station, vind ik het jammer dat je alleen maar door kan rijden.
Het zou m.i. erg mooi zijn als een trein van links binnenkomt en na halteren weer naar links verdwijnt.
Het zelfde voor van rechts natuurlijk ;)

Het zou denk ik redelijk eenvoudig kunnen met overloopwissels net buiten de perrons tussen de middensporen.
Dan kunnen alleen treinen op die sporen het doen, maar als je treinstellen en trek-duw treinen daar naartoe laat gaan en getrokken treinen vooral aan de buitensporen, krijg je een afwisselender treinenloop.

Op mijn baan kon het vanaf het begin alleen naar rechts en dat irriteerde me op een gegeven moment dat ik de wisselstraat links in een later stadium (er was al ballast) radicaal verbouwd heb om het daar ook mogelijk te maken.

Gebruikersavatar
Jakop de Bruin
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 aug 2021, 14:45

Bericht door Jakop de Bruin »

Ah...zo, tja, zou niet mijn oplossing zijn...
station.jpg
station.jpg (111.09 KiB) 1730 keer bekeken
Zou het op aangegeven plaatsen niet lukken?
Of is dat te ingrijpend op de vloeiende lijnen?

Gebruikersavatar
Jakop de Bruin
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 aug 2021, 14:45

Bericht door Jakop de Bruin »

Ik ben een zeikert hoor :D
Maar ik weet zeker dat ik spijt zou hebben de keer-optie niet niet binnen de stationswisselstraten te regelen i.p.v. wat je nu hebt met een stuk links rijden.
Kan je het niet zo regelen met twee Engelsmannen?
Bijlagen
station_1.jpg
station_1.jpg (79.46 KiB) 1876 keer bekeken

Witteke
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 aug 2021, 08:03

Bericht door Witteke »

Mooie baan hoor, maar zie ik het nou zo verkeerd als wanneer je het hele plan spiegelt je de "afneembare" brug kan vervangen in een "vaste" brug?
Gr. Ronald

Witteke
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 aug 2021, 08:03

Bericht door Witteke »

Kpijls schreef: 09 sep 2021, 15:09@Witteke , dat zie je ind' verkeerd " , gezien dan de ingang vd klimspiraal ook aan de andere kant komt en ik daar niet mooi mee wegkom. Overigens vindt ik een uitneembare brug niet echt storend..
Ik vind het zeker ook niet storend (ik hoef er niet onderdoor :D ) maar ik vroeg me het alleen af en dat heb je dus nu uitgelegd.
Gr. Ronald

GND
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Het wordt in iedergeval een baan waar uitgebreid over is nagedacht.
Je tekeningen, ook die voor het houtwerk met mangaten, vind ik een mooi geheel!

Heel veel succes met bouwen!
Ik zal ook de bouw in het nieuwe draadje gaan volgen.

Groet, Willem, a.k.a. GND
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Gebruikersavatar
Jakop de Bruin
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 aug 2021, 14:45

Bericht door Jakop de Bruin »

Afbeelding

Niks meer aan veranderen!

Ik had gisteren ook nog eens de Peco geometrie bekeken en wat ik daar zag, zou het m.i. wel kunnen.
En dat laat je nu ook zien :D
Krijg je, als je eenmaal rijdt, geen spijt van denk ik.

bpieters
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 aug 2021, 21:19

Bericht door bpieters »

Het zichtbare gedeelte vind ik wel leuk al zou ik idd de wisseluitbreiding toch proberen toe te passen.
Verder vind ik de verhouding zichtbaar/niet-zichtbaar niet evenwichtig.
Ik schat dat minimaal 90% van de meters aan rails niet zichtbaar is.
Een trein die 5 seconden zichtbaar is en minutenlang onzichtbaar aan het rijden is naar een schaduwstation zou niet mijn idee zijn.
Betekent dat je het meeste van de tijd je materieel kunt horen rijden of het staat in 1 van de schaduwstaions onzichtbaar stil.
Ervaringen van modelspoorbouwers zijn vaak dat dit op den duur storend gaat werken.
Bovendien hoeft niet al je materieel op de baan te staan maar kan bijvoorbeeld in een vitrine.
Kun je het in ieder geval bewonderen.
Het kostenaspect en de tijd die dit vergt om te bouwen laat ik maar buiten beschouwing.
Het zal afhankelijk van het bouwtempo misschien een aantal jaren duren voordat je echt kunt rijden.
En dat betreft dan nog alleen de ruwbouwfase (houtwerk,helixen,rails en bedrading).
Het landschap en de scenery volgen dan nog.
Ik wil je hiermee niet ontmoedigen maar ik wil je behoeden voor een eindeloos project dat wel eens niet tot een goed resultaat kan komen.
Veel (zelfs heel ervaren) modelspoorbouwers stoppen er dan op een bepaald moment mee omdat het te complex wordt.

Maar het is uiteraard je eigen keus.
Groet,
Bert

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”