Draad

Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Draad

Bericht door Bas »

Ik heb het een en ander in bestelling. Ik ga rijden met dinamo en itrain. Nu heb ik hier nog een lading draad liggen thuis.

Nu had ik al ergens gelezen/gehoord dat vanaf de meanwell voeding naar het verdeelblok 1,5mm. Maar verder is het mij nog niet helemaal duidelijk. Welke draad dikte voor de servo’s en de blokken? Is 0,2 voldoende of is 0,5 aan te raden?

Ik wil ff kijken wat ik nog kan gebruiken van wat ik hier al heb liggen en wat ik eventueel moet aanschaffen. Dus ik ben benieuwd welke dikte van draad jullie gebruiken voor de diverse toepassingen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Meestal vind je in alle electronica winkels en treinmodelbouw winkels verschillende keuren draad van 0.14 mm^
voor wissel ed. perfect bruikbaar.
0,2 mm^ is niet meer een gangbare handelsmaat. heb je ze nog, gerust gebruiken, niets mis mee.
Je ringleiding kan je leggen in 0.75 mm^. Is je baan zeer lang of groot de ringleiding in 1.5 mm^
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 461
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Bas,

Ik rij ook met Dinamo icm iTrain.

De bekabeling die ik hanteer is een ster vorming.

De Meanwell tbv TM44 gebruik ik een 2,5mm2 kabel naar de aftappunten, dan gebruik ik 1,5 mm2 als ik naar 2 of 3 TM44 ga; of
0,75mm2 voor een enkele TM44. 0,2 mm2 gebruik ik van TM44 naar de rails.

De meanwell voor de OC32 tbv servo's gebruik ik ook 2,5mm2 voor naar de aftappunten. En daarna 1,5mm2 naar de OC32. Daarna gewoon UTP kabel naar de servo printje van Dinamo en 0,2 mm naar de relaistjes.

Die andere OC32tjes voor seintjes en de rest verlichting is de voeding van 1,5mm naar de aftappunten en dan dan 0,75mm naar de OC32.

0,2 mm2 gebruik ik echt om van rails naar TM44, van OC32 naar de seinen en van OC32 naar relais etc.


Even een puntje voor diegene, die zeggen dat zijn dikke kabels. De treinbaan die is van hout, en een kostbare aangelegenheid. Een kabel die warm wordt doordat ik een te dunne kabel heb gebruik 4 geleden omdat er door de soundsloks en binnenverlichting meer vermogen gaat door de kabeltjes en het begint te roken en te branden dan ben je te laat om het kabeltje te vervangen.
Met vriendelijke groet, Mark

joopspoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Kijk ook eens op "NProject.org" onder: "Draaddikte en kabeldikte voor de modelbaan"
Groet,
Joop

Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Bericht door Bas »

Bedankt heb het stuk doorgelezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Bericht door Bas »

Ik ben dit tegen gekomen:

Velleman, MONTAGEDRAAD - ø 1.4 mm - 0.2 mm² - MEERADERIG - BLAUW
Specificaties:
- meeraderig
- kleur: blauw
- lengte: 100 m (op rol)
- binnendiameter: 7 x 0.193 mm (0.2 mm²)
- max. spanning: 30V
- buiten Ø: 1.4mm
- max. stroom: 4.3A
- PVC isolatie
- vertinde koperdraad
- AWG24

En dan voor vanaf de TM44's naar de rails? En vanaf de OC naar de relais?
Twijfel een beetje omdat er staat vertinde koperdraad.
Qua specs, voltage en A is het prima lijkt mij.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hier vind je alle draaddiktes die wij gebruiken voor het automatiseren van modelbanen: https://www.dtswebshop.nl/nl/installati ... atiedraad/
0,14 is alleen leuk voor huisjes en korte stukjes van 50 cm tot 1 meter. Daarboven echt 0,2 gebruiken

Installatiematerialen vind je hier: https://www.dtswebshop.nl/nl/installatiemateriaal/

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »


Marksintpancras schreef:Beste Bas,

Ik rij ook met Dinamo icm iTrain.

De bekabeling die ik hanteer is een ster vorming.

De Meanwell tbv TM44 gebruik ik een 2,5mm2 kabel naar de aftappunten, dan gebruik ik 1,5 mm2 als ik naar 2 of 3 TM44 ga; of
0,75mm2 voor een enkele TM44. 0,2 mm2 gebruik ik van TM44 naar de rails.

De meanwell voor de OC32 tbv servo's gebruik ik ook 2,5mm2 voor naar de aftappunten. En daarna 1,5mm2 naar de OC32. Daarna gewoon UTP kabel naar de servo printje van Dinamo en 0,2 mm naar de relaistjes.

Die andere OC32tjes voor seintjes en de rest verlichting is de voeding van 1,5mm naar de aftappunten en dan dan 0,75mm naar de OC32.

0,2 mm2 gebruik ik echt om van rails naar TM44, van OC32 naar de seinen en van OC32 naar relais etc.


Even een puntje voor diegene, die zeggen dat zijn dikke kabels. De treinbaan die is van hout, en een kostbare aangelegenheid. Een kabel die warm wordt doordat ik een te dunne kabel heb gebruik 4 geleden omdat er door de soundsloks en binnenverlichting meer vermogen gaat door de kabeltjes en het begint te roken en te branden dan ben je te laat om het kabeltje te vervangen.
Ik hanteer een vergelijkbare methode qua bedrading. Ik heb nu 2 TM44 en een OC32 (met straks 4 servo printen en 4 relais printen) achter en aftappunt zitten. Het leek mij logisch / veilig het aftappunt af te zekeren. Dit heb ik nu gedaan op 6 ampère met name gericht op de 8 blokken die ik tot moon beschikking heb vanuit de TM44.

Nu was ik nieuwsgierig...
1. Zekeren jullie deze aftappunten ook af en waarop baseren jullie de zekeringen?
2. Zeker je de individuele modules dan ook nog af of juist alleen de individuele modules?
3. Zeker je de randapparatuur bijvoorbeeld de HPP4 dan ook nog af?

In de handleiding staan de draaddoorsnede wel goed beschreven, maar ik mis hier een beetje de kortsluit / overlast beveiliging of heb ik hier dan toch overheen gelezen??


Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


denobis
Berichten: 358
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Beste Bas
Ik rijd ook met dinamo en ik heb alle modules in een centrale kast zitten.
Vanaf de tm 44 ga ik met o,75mm naar de rails.
De langste lengte die er aan hangt is 6,5 meter.
Ik rijd er nu een aantal maanden mee een het werkt perfect.
Geen spooktreinen, treinen worden goed gedetecteerd , snelheden zijn perfect.
Iedereen verklaarde mij op een ander forum voor gek dat ik een centrale kast gebruikt en met zulke lengtes draad werkte.
De voeding van de tm 44 en oc 32 heb ik beschermd met ieder een eigen zelf herstellende zekering.
Ik gebruik 1 centrale voeding van 16 v 10 amp.
Bijlagen
IMG_5357kl.JPG
IMG_5357kl.JPG (459.18 KiB) 495 keer bekeken
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

c-rails
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Van dergelijke berichten wordt ik altijd blij. Er zijn zoveel 'broodje aap'-verhalen over draaddiktes/-lengtes en wat je vooral niet moet doen. En als je vraagt om een onderbouwing, dan wordt het stil.
Bij mij op het werkt liggen ymvk-kabels gebroederlijk in dezelfde metalen goten met de datakabels, welke van het type cat 5 zijn. Nergens storing.
Interferentie wordt volgens mij dan ook zwaar overschat.
Met vriendelijke groet,

Cor

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”