Project N

Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Project N

Bericht door Bas »

Heb de afgelopen tijd flink wat gelezen op diverse fora op internet. En omdat ik weer zeg maar nieuw instap heb ik besloten te starten met schaal N. Ik heb wat spullen op H0 maar dat wordt niet meer gemaakt, H0 fleischmann profi gleis plus van schaal N kun je gewoon meer kwijt.
Ik wil digitaal gaan rijden en heb mijn oog laten vallen op Dinamo in combi met iTrain. Ben van beroep IT'er. En verder hou ik wel van een uitdaging.
Ik heb ruimte tot mijn beschikking van 3 meter lang en 105 cm breed, werkhoogte 110 cm.
Om niet direct teveel hooi op de vork te nemen heb ik het plan om te starten met een test baantje van 180 cm lang, 85 cm breed (werkhoogte 80 cm).

De zolder is inmiddels redelijk opgeruimd mijn testbaantje kan daar al mooi staan. Dus het plan is om hiermee te starten Q1 2022. Oftewel binnenkort.
De grotere baan zal nog even moeten wachten, lente/begin van de zomer gaan we het huis verbouwen, vloerverwarming, nieuwe ketel etc en dan laat ik direct een radiator op zolder verplaatsen zodat de volledige 3 meter lengte vrij komt. Mocht de testbaan een succes worden dan kan het grotere werk van start. Maar eerst maar eens een test.

Ik heb even een test baantje getekend in Anyrail. Zal wel niet helemaal goed kloppen qua schaal, ben nog niet goed bekend met Anyrail.
Test baan ProjectN.jpg
Test baan ProjectN.jpg (142.86 KiB) 1647 keer bekeken
Ik wil alles gaan schakelen zoals ik hier op het forum ook lees. Servo's voor de wissels incl relais. En blokken met relais voeden. Qua rails lees ik op diverse fora goede verhalen over Peco 55, dus dat is de bedoeling. Ik heb al blokken ingetekend en was benieuwd of ik hiermee een beetje op de goede weg ben.
Wissels behoren niet tot een blok maar voed je vanuit de aanrij richting daarom van dezelfde kleur voorzien als het blok van waaruit ik ze wil gaan voeden. Verder ben ik me al wat aan het inlezen her en der mbt configuratie en schakelingen. Dit heb ik nog niet uitgetekend met deze baan maar het is de bedoeling dat deze week ook ff te doen.
En natuurlijk heb ik al flink lopen rond klikken in een bepaalde webshop en bijbehorende website en Youtube ;)

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Leuk om te lezen dat je ook gaat werken met Dinamo. Ik ben onlangs begonnen met mijn testbaan on te ruilen naar een 'definitieve' baan.

Kijkend naar je plan was ik benieuwd hoe je de rails tussen 2 wissels gaat voeden (deze waren ook nog grijs gekleurd) en ik vermoed dat er ook nog voeding nodig is voor de doodlopende sporen?

Veel plezier en ik denk dat we nog veel van elkaar kunnen leren.

Groeten,
Ronald

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Bericht door Bas »

De bedoeling is dat de voeding mee schakelt met de wissels, dus als er een trein het doodlopend spoor op gaat dan voeding vanuit het blok vanwaar ie vandaan komt.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Dat is op zich inderdaad ook interessant. Als ik het goed begrijp zou dit je dan een blok schelen en uiteindelijk wellicht een extra TM44.

Ik vraag me alleen af hoe dit dan werkt op het andere spoor van de wissel. Met andere woorden, als ik het goed begrijp kun je dan maar 1 zijde van de wissel gebruiken (zeg maar de afslag), op datzelfde moment kun je dan denk ik geen trein op de rechtdoor laten rijden?

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Bericht door Bas »

Dit moet puur een test baan worden. Dus nog niks definitief. Bedoeling is op de binnenste ring 1 trein en 1 op de buitenste. Beide kunnen dan ook in parkeerstand. Of wisselen van ring.
Het idee is om een beetje een gevoel te krijgen met aansluiten en de mogelijkheden. Daarna wil ik wat gaan bedenken/ontwerpen. Uiteindelijke project is er eentje voor de langere duur (meer jaren plan).

Verder las ik in de nieuwsbrief van DTS iets over YaMoRC. Nergens wat kunnen vinden hierover. Maar vraag me wel af hoe zich dat verhoud mbt Dinamo.
Misschien dat 'iemand' dat hiero leest die YaMoRC kent/weet wat eraan komt. Dinamo of is het de moeite waard om te wachten op YaMoRC?
YaMoRC mogelijkheden die Dinamo niet heeft? (kan ik me niet echt voorstellen, maar goed ik ben geen kenner)
Misschien toch maar eens een keer een advies gesprek plannen. Aanschaf van wat ik wil zal toch al snel €1000 + zijn schat ik zo in.

FidOo
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 sep 2021, 14:03

Bericht door FidOo »

Bas.

Dinamo is een volledig op zich zelf staand systeem. Dit is anders opgebouwd als bijvoorbeeld DCC gestuurde banen.
Het structurele verschil mag iemand anders uitleggen.

Yamorc zoals in de nieuwsbrief staat is een dcc systeem. Zeer vergelijkbaar met bijvoorbeeld digikeijs.
met vriendelijke groet, Joost.

GND
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Met Dinamo kun je ook met analoge loks rijden. Je kunt zelfs met analoge en digitale loks rijden op je baan.
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Bericht door Bas »

En de boel is besteld. Het Baanplan zal nog wel wat veranderen. Maar dat volgt nog.

@rthuinte; ik heb op aanraden er toch nog een 2e TM44 bij besteld om meer blokken te kunnen maken.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Ik ben erg benieuwd naar de bouw. Ik hoop niet dat je bedoelt dat je op mijn aanraden een extra module hebt gekocht, op zich was ik ook wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden met het relais.

Ik ben van plan de mogelijkheid met het relais uit te voeren in het schaduwstation aangezien er dan toch meerdere sporen uitkomen op een enkel baantje, moeten ze daar toch al op elkaar wachten. In dat opzicht is een relais dan flink wat goedkoper dan een TM44 en belangrijker uiteindelijk vind ik het ook wel uitdagend om te kijken of ik zo'n schakeling voor elkaar kan krijgen.

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Ruud Muste
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 aug 2021, 11:53

Bericht door Ruud Muste »

Mijn ervaringen met relais en TM44 zijn niet zo bijzonder goed, heb er een aantal toegepast en laten schakelen door iTrain, waarna aansluitende blokken niet werden bekrachtigd, ook gebeurde het erg vaak dat een melder in een opstelspoor wat werd bediend door relais vaak zichzelf meldt zonder dat er een loc in de buurt was, gevolg is dat iTrain de boel stopt. Ik heb op 1 na alle sporen vervangen door TM44. In het enige blok dat nog wordt bestuurd door een relais, bestuur ik het relais m.b.v. een actie vanuit iTrain.
Dit blok wordt weinig gebruikt, dus als het de fout ingaat heeft dit geen grote gevolgen.
Ik rij overigens H0M ( Bemo)
Groet Ruud.
Onderzoek alles en behoud het goede!!!

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”