bezetmelding wissels.

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

bezetmelding wissels.

Bericht door Erik-B »

Vraag :

Als wissel niet worden opgenomen in een blok.
Lezende in N-project kom ik de schakeling van de PPTC-zekering tegen. Dit lijkt mij wel leuk om dit in ieder blok op te nemen.

Dan kom ik naar de volgende schakeling.

Afbeelding

De onderste schakeling is dan met de bezetmelder en de PPTC tussen bezetmelder en rail.
Per sectie dus ook 1 x PPTC.

De bovenste schakeling zou dus dienen voor de rail-secties zonder detectie o.a.dus wissels?

Nu de vraag. moet ik ieder wissel voorzien van zijn eigen PPTC en diodebrug ?
Of kan ik alle wissels vanuit één PPTC en diode brug voeden.?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Erik,

Wissels behoren niet tot een blok. Deze stelling klopt als een bus, echter uit praktisch oogpunt sluit ik sommige wissels in bepaalde situaties gewoon aan bij het blok met waar de wissel met de scherpe kant aan zit. In mijn besturingssysteem behoort deze wissel niet tot het blok, immers wissels behoren niet tot een blok.

Je kan meerdere gedetecteerde wissels aansluiten op 1 zekering en diodebrug, let wel goed op als!!! als er tegelijkertijd treinen of die wissels rijden die gevoed worden door 1 dezelfde gedetecteerde aansluiting dat de maximale stroom niet wordt overschreden. Want dan klapt de zekering en staat alles stil.
Met vriendelijke groet, Mark

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Bedankt, Daar ben ik wat mee.

Als ik dan toch een gedrukte schakeling ga maken, maakt het niet zoveel uit of ik op die "PCB" meerdere PPTC en diodes circuits plaats en vandaar uit de spanningen naar de wissels voed.
Ik zie in dat ik mijn baanplan 4 groepen kan maken van wissels, die allen aan elkaar verbonden zijn.
dus iedere groep kan ik dan voeden vanuit één PPTC.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Momfer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 sep 2021, 21:36
Locatie: Zwolle

Bericht door Momfer »

Erik-B schreef: 24 dec 2021, 13:18 Dan kom ik naar de volgende schakeling.

Afbeelding

De bovenste schakeling zou dus dienen voor de rail-secties zonder detectie o.a.dus wissels?
In de bovenste schakeling heb je een diodeschakelilng staan, maar alle diodes wijzen dezelfde richting in. Is dat bewust?

De welbekende diodeschakeling heeft namelijk 2x2 in serie geschakelde dioden die anti-parallel staan (in tegenovergestelde richting). Dan moet de bovenste of de onderste in tegenovergestelde richting staan!
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

OOPS... :shock:
juist,ondertse diodes moeten 180° draaien.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Momfer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 sep 2021, 21:36
Locatie: Zwolle

Bericht door Momfer »

Erik-B schreef: 26 dec 2021, 11:07 OOPS... :shock:
juist,ondertse diodes moeten 180° draaien.
Geeft niks, beter nu ontdekken dan straks in de baan toch?

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

nou zeg dat valt tegen..... :evil: :shock:

Ik heb even zo'n schakeling gemaakt met de bezetmeld diodes en de PPTC. Op mijn proefbaantje een locje laten rijden en dan even wat metingen uitgevoerd.
Met de scoop is de DCC spanning begrepen tussen +18V en -18V.

Met de voltmeter (op VAc) gemeten. heb ik dan aan de ingang van de schakeling 16V. -->ook goed
maar aan de uitgang heb ik maar 11,5V.... en de loc rijd echt trager .

Dus idee van PPTC schakeling tussen te zetten heb ik hierbij maar wijselijk opgegeven... :oops: :shock:
Kortsluittest heb ik zelf niet uitgevoerd om ter kijken of de PPTC werkt. :)
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”