Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo
Geplaatst: 23 dec 2021, 14:35
Daar gaan we dan... Het eerste artikel over mijn baan... De introductie.
Ik ga beginnen en vandaar ook het idee om alles direct vast te leggen. Nadeel is dat al mijn blunders / foutjes direct zichtbaar worden. Voordeel is dat iedereen hier van kan leren en dat iedereen ook een mening kan en mag hebben, daar leer ik dan ook weer van.
INTRODUCTIE:
Het idee is ontstaan aan de hand van mijn werkervaring:
1. In mijn eerste functie was ik vaak onderweg met de trein en dan met name de ICE van Arnhem naar het zuiden van Duitsland (Nurnberg, Karlsruhe, Frankfurt, etc.). Verder vaak met de trein in Zwitserland gereden van Zürich naar Luzern. Met andere woorden het idee is om met mijn baan vanuit Nederland naar Zwitserland te reizen. Een flink plan, dat in delen gemaakt zal moeten worden.
2. Mijn tweede functie was het ontwerpen van schakelkasten voor explosie gevaarlijke omgevingen. Het idee is om dit in Duitsland terug te laten komen, middels een chemische plant of petrochemische fabriek. Nog geen concrete plannen, maar wel een richting...
3. Momenteel werk ik voor defensie, dus dit wil ik verwerken in het Nederlandse deel van de baan. Hier wil ik iets van een kazerne of een militaire oefening terug laten komen.
Vanuit mijn technische achtergrond, maar met name ook een gevoelskwestie heb ik, mede ook na een bezoek aan Martin, gekozen om te gaan rijden middels het Dinamo systeem. Analoog en digitaal dit elkaar, dat klinkt al interessant. Veel aanstuurmogelijkheden en automatisch rijden middels I-train. Hier denk ik qua techniek wel mijn uitdaging te vinden en dat maakt een hobby leuk.
Qua tijdperk been ik niet erg gebonden, maar het heeft mijn voorkeur om te gaan rijden met treinen waar ik zelf ook in heb gezeten, dus dat gaat qua aanschaf mijn prioriteit worden. Met andere woorden het zullen (waarschijnlijk) veelal treinen vanaf het jaar 2000 worden. Het past wellicht niet helemaal in het plaatje, maar puur omdat ik het mooi vind en het voor een stukje extra techniek en beweging zorgt, heb ik er wel voor gekozen om een draaischijf aan het idee toe te voegen. Ruimte voor fantasie moet er zijn.
.
Ik denk voorlopig genoeg informatie voor een eerste introductie. Nu maar eens de eerste stappen...
Ik ga beginnen en vandaar ook het idee om alles direct vast te leggen. Nadeel is dat al mijn blunders / foutjes direct zichtbaar worden. Voordeel is dat iedereen hier van kan leren en dat iedereen ook een mening kan en mag hebben, daar leer ik dan ook weer van.
INTRODUCTIE:
Het idee is ontstaan aan de hand van mijn werkervaring:
1. In mijn eerste functie was ik vaak onderweg met de trein en dan met name de ICE van Arnhem naar het zuiden van Duitsland (Nurnberg, Karlsruhe, Frankfurt, etc.). Verder vaak met de trein in Zwitserland gereden van Zürich naar Luzern. Met andere woorden het idee is om met mijn baan vanuit Nederland naar Zwitserland te reizen. Een flink plan, dat in delen gemaakt zal moeten worden.

2. Mijn tweede functie was het ontwerpen van schakelkasten voor explosie gevaarlijke omgevingen. Het idee is om dit in Duitsland terug te laten komen, middels een chemische plant of petrochemische fabriek. Nog geen concrete plannen, maar wel een richting...

3. Momenteel werk ik voor defensie, dus dit wil ik verwerken in het Nederlandse deel van de baan. Hier wil ik iets van een kazerne of een militaire oefening terug laten komen.

Vanuit mijn technische achtergrond, maar met name ook een gevoelskwestie heb ik, mede ook na een bezoek aan Martin, gekozen om te gaan rijden middels het Dinamo systeem. Analoog en digitaal dit elkaar, dat klinkt al interessant. Veel aanstuurmogelijkheden en automatisch rijden middels I-train. Hier denk ik qua techniek wel mijn uitdaging te vinden en dat maakt een hobby leuk.

Qua tijdperk been ik niet erg gebonden, maar het heeft mijn voorkeur om te gaan rijden met treinen waar ik zelf ook in heb gezeten, dus dat gaat qua aanschaf mijn prioriteit worden. Met andere woorden het zullen (waarschijnlijk) veelal treinen vanaf het jaar 2000 worden. Het past wellicht niet helemaal in het plaatje, maar puur omdat ik het mooi vind en het voor een stukje extra techniek en beweging zorgt, heb ik er wel voor gekozen om een draaischijf aan het idee toe te voegen. Ruimte voor fantasie moet er zijn.

Ik denk voorlopig genoeg informatie voor een eerste introductie. Nu maar eens de eerste stappen...