Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Bericht door Bas »

Lekker bezig zo!

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Dank je wel!!

Voor de aanleg van de sporen en de electronica had ik weinig nieuw materiaal nodig. Om die reden heb ik mezelf eens over het hart gestreken en een aantal treinstellen aangeschaft, waarmee ik zelf ook regelmatig gereisd heb. In deze update (aangezien ik nog steeds niet over de tafel kan komen AfbeeldingAfbeelding) 2 PIKO treinstellen, te weten de Veolia (40222) en de Arriva Spurt (40223)...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

En dan nog even de laatste 2 treinstellen. Van de NS vond ik dat de hondekop niet mocht ontbreken (PIKO 40280-3) en tevens kwam ik in dezelfde koop nog de wadloper tegen (7471).

Genoeg om weer de nodige tijd te besteden aan het inregelen ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Net maar eens even onder de treintafel gedoken om de beloofde foto´s van de aansluitingen te maken. Eerst maar eens een overzichtsfoto van mijn baan, zodat jullie weten waar ik ongeveer zit met mijn foto´s:

Afbeelding

Op de voorgrond is de spiraal te zien. Daarachter loopt een spoor met 7 wissels in de richting van rechtsboven. Dit zijn mijn 7 inrijwissels die ik in mijn vorige post met punt 1 heb aangegeven. Kijk je dan onder de tafel dan ziet het er onder de spiraal als volgt uit (stekkerdoos voor alle netvoedingsstekkers en vandaar loopt er natuurlijk ook een netvoeding naar de DC power supply):

Afbeelding

Op de volgende foto zijn dan de beide TM44 modules te zien. 4 Blokken voor de binnen- en buitenring. Hetgeen betekent dat iedere ring uiteindelijk 1 blok zal zijn en deze zal dan weer uit 2 secties bestaan. Om deze reden heb ik ook 4 rode PTFIX klemmenstroken toegevoegd aangezien ik hierop per niveau van de spiraal de "A" draden op ga verzamelen alvorens deze met de TM44 te verbinden. De onderste ring heb ik met een derde sectie uitgebreid (deze bedrading is ook te zien op de foto aangezien de rest van de spiraal nog niet is opgebouw, laat staan aangesloten) en deze zal dan ook direct dienst doen voor de voeding van de wisselstraat (inrijwissels).

Afbeelding

Middels 1A is de eerste wissel van de inrijstraat gekenmerkt. Markering is op zich niet nodig, maar zo kan ik het snel terug vinden en maak ik mijzelf het aansluiten wat makkelijker (en uitlegbaar naar mijn kinderen :-) ). Op de volgende foto zijn ook de wissels 1B en 1C zichtbaar die alleen verbonden zijn met de SP04r_1, die in het midden te zien is. Als aanvulling op deze foto is ook mijn DC voedingsstrook te zien. Ik hanteer hier de kleuren wit en blauw aangezien dit in het verleden binnen UL (Amerikaanse cerificering, waarvoor ik werkzaam was) ook gedaan werd.

Afbeelding

Naast de servo aansturing moeten de wissels ook voorzien worden van puntstuk voeding. Dit is te zien op de volgende voeding. De groene draad is de verbinding met het puntstuk en deze wordt middels een relais geschakeld met de rechtdoor of afslaande voeding, die ik respectievelijk gekenmerkt heb met een gele en paarse draad. Deze gele of paarse draad is dus verbonden met de rail aan de ingang van de wissel (zie hiervoor ook de handleidingen die te downloaden zijn van de DTS website).

Afbeelding

Op exact dezelfde manier heb ik ook de 4 laatste wissels van de inrijstraat aangesloten. Deze wissels heb ik gekenmerkt met wissels 2A tot en met 2D, en deze maken gebruik van SPO4r_2 en HPP04_2.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens zijn de SP04R middels een rode CAT kabel verbonden met de OC32 en de HPP4 middels een grijze CAT kabel verbonden met de OC32. Ik merk bij het schrijven hiervan dat ik wel erg gek ben op het gebruik van kleurtjes :-).

Afbeelding

Al met al toch weer een heel verslag geworden van de aansluitingen, maar wellicht heb ik hier ook weer iemand mee kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door rthuinte op 13 jan 2024, 16:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:D hey topper, dat ziet er vakkundig uit

Zag dat je wat treinstellen had, mijn ervaring dat de GTW van Piko en de wadloper deze niet leuk vinden. Komen niet of heel en heel moeilijk omhoog.

Wel zijn het mooie treinstellen. De Lilliput br628 en de Piko talent en Concordia treinstellen hebben geen moeten met een helix, ivm dubbele aandrijving.
Met vriendelijke groet, Mark

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Bedankt. Moet bekennen dat mijn verwachting was dat deze treinstellen daar geen moeite mee zouden hebben. Moet ik straks op de bovenbaan toch maar zorgen dat er iets van een pendelbaan komt, zodat ik ze niet hoef te laten afzakken naast het schaduwstation. Bedankt voor de tip in ieder geval, want nu kan ik bij het proefrijden in ieder geval even kijken hoe het gaat en wellicht mijn plan nog een beetje aanpassen.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Als vervolg op mijn electronica verslag ... Zoals aangegeven heb ik besloten om de achterste 4 opstelsporen middels een HPP4 te schakelen, zodat ik hier uiteindelijk maar 1 kanaal van de TM44 voor nodig heb (hetgeen geen probleem is, want er kan toch maar 1 trein per keer over de wisselstraat).

Eerst maar eens een overzichtsfoto:

Afbeelding

Op deze foto is te zien dat ik bij de aansluitingen voor het eerst rekening moet gaan houden met mijn module overgangen (te zien aan de kleine printplaatjes die ik heb geplaatst op de overgang, zodat mijn rails op de juiste plaats blijven zitten). Om deze reden heb ik besloten dat elke module zijn eigen aansluitingen krijgt, zodat ik hier gegarandeerd een goede verbinding heb. Deze verbindingen heb ik ook als separate verbindingen in de klemmen aangesloten, zodat deze makkelijk los te halen zijn. Aangezien ik 2 secties ga maken en de scheiding hiervan zit exact op de middelste module, dus dit heeft een bijkomend voordeel dat ik deze 2 secties later ook makkelijk kan omzetten naar 2 blokken van 2 secties.

Hoe ziet dit er nu in de praktijk uit. Allereerst heb ik per module alle "A" aansluitingen verzameld en heb daar gebruik gemaakt van een kroonsteentje (makkelijk en snel :-) ).

Afbeelding

Afbeelding

Verder is op deze beide foto's goed mijn kleurstelling weer te herkennen. Alle "A" dradden zijn dus rood, de eerste sectie is groen en de tweede sectie is blauw. Op deze manier zijn deze draden volgens de handleiding van DTS naar de HPP4 gebracht en aangesloten. Gezien de hoeveelheid "A" draden heb ik hier een PTFIX klemmenstrook tussen geplaatst.

Afbeelding

Kijkend naar deze foto is dus ook te zien dat elke blauwe en groene aansluiting op de HPP4 bestaat uit 2 separate draden. Dit zijn dus de draden die ik eventueel los moet halen indien ik de modules uit elkaar ga halen. Ook zijn dit de draden waar ik later mijn secties eventueel nog kan omzetten naar blokken. Om de modules los te halen, zal ik de rode draden natuurlijk ook los moeten halen van de PTFIX klemmenstrook.

Als laatste is deze HPP4 dan wederom, consequent met een grijze CAT kabel" verbonden met een nieuwe OC32.

Afbeelding

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Bij het nalezen van mijn post, kwam ik eracht dat ik nu alleen beschreven heb dat de HPP4 per spoor de secties kan schakelen, echter dit moet natuurlijk ook aangestuurd worden vanuit de TM44. Om deze reden heb ik volgens de handleiding, de relais middels een gele en paarse draad met elkaar doorverbonden. De gele draad is hierbij de eerste sectie en daarom zag je deze in de vorige post ook op hetzelfde relais aangesloten als de blauwe draad. De paarse draad is hierbij de tweede sectie en deze zag je dus op hetzelfde relais aangesloten als de groene draad. Uiteindelijk gaan deze gele en paarse draad, tezamen met de rode "A" draad naar de TM44:

Afbeelding

Gezien het aantal nieuwe modules heb ik ook besloten om een nieuwe voedingsdistributie te maken. Daarom ziet de gehele elektrische schakeling onder de middelste module er nu als volgt uit:

Afbeelding

Wellicht dat ik hier weer wat personen mee heb kunnen helpen. En mochten er opmerkingen / vragen zijn, dan sta ik daar natuurlijk ook voor open.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Vandaag de uitgaande wissels van de 4 sporen in het schaduwstation in iTrain ingesteld.

Afbeelding

De tweede wissel (van boven gezien) heeft qua slag nog steeds niet genoeg energie om de wissel om te zetten. Voor alsnog heb ik maar besloten deze even te laten voor wat deze is en te wachten totdat ik de binnenbocht heb liggen. Mijn doel hiervoor is dat wanneer deze binnenbocht ligt, ik de servo recht kan uitlijnen op de wissel in plaats van alle hoeken die ik nu in het verenstaal aan het buigen ben.

De servo's waren al aangesloten en de bedrading naar de HPP4 heb ik nu ook aangesloten en verbonden met de OC32.

Afbeelding

Nu kwam ik er bij het inregelen achter dat de spanningen op de rails niet klopten met mijn verwachting en dit heb ik later gecorrigeerd. Aangezien ik nogal gek ben op het gebruik van kleuren was ik benieuwd of jullie mijn fout kunnen herleiden op basis van de aansluitingen op de HPP4 en misschien moet ik hier maar een kleine quiz aan wagen? AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Theovannoort
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2021, 07:30

Bericht door Theovannoort »

Hallo Ronald, Ik ben ook bezeg met een helix. Ik loop alleen vast met de Hexagon (Gleisswendel). Ik kom er niet uit met de afmetingen van de houtdelen. Mag ik van jouw de afmetingen hebben ( lengte, breedte ).
Alvast hartelijk dank. Mijn spoor is N spoor.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”