Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Theovannoort schreef:Hallo Ronald, Ik ben ook bezeg met een helix. Ik loop alleen vast met de Hexagon (Gleisswendel). Ik kom er niet uit met de afmetingen van de houtdelen. Mag ik van jouw de afmetingen hebben ( lengte, breedte ).
Alvast hartelijk dank. Mijn spoor is N spoor.
Hallo Theo,

Ik heb hier gebruik gemaakt van een excel tabel. Hierin staan de afmetingen die ik heb gehanteerd voor de hexagon.

Ik heb vanaf 29 december 2021 (zie viewtopic.php?p=2426#p2426) een aantal posts geplaatst over hoe ik de spiraal heb gemaakt, hier staat ook een link naar een website waar heel veel handige informatie te vinden is. Ik hoop dat je daar mee verder kunt, mocht je vragen hebben, dan hoor ik het graag!!

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Voor de geïnteresseerden, ik had nog een quizvraagje gesteld en hierbij het antwoord...

Op de foto van de HPP4 is te zien dat bij het onderste relais, de gele en paarse draad omgedraaid aangesloten zijn. Normaal gesproken is de gele draad bij mij altijd voor rechtdoor, maar bij het onderste relais dus niet.

De achtergrond is dat ik de draden op de automatische piloot heb gesoldeerd. Van de in totaal 11 wissels die ik heb aangesloten, zijn 10 wissels links en 1 wissel is een rechtse. Met andere woorden ik had bij de rechtse wissel de draden verkeerd om gesoldeerd en om dit op te lossen, heb ik deze draden nu op de relaiskaart omgedraaid.

(eerlijk is eerlijk, ik heb me zelf tijdens het instellen blind gestaard op de kleuren, waardoor ik een hele avond met de multimeter bezig ben geweest om tot deze conclusie te komen )

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Nu de bovenste 4 sporen van het schaduwstation liggen, wordt het tijd om de weg terug naar het schaduwstation te maken. Als zijsprong, heb ik in een ander topic een mooie optie gezien voor het aansturen van de wissel op de scheiding van de modulebaan, dus dit wil ik zeker eens gaan uitproberen (@Erik-B bedankt voor de informatie):
Erik-B schreef: 23 jan 2024, 21:21
rthuinte schreef: 23 jan 2024, 21:01 Ik was je post aan het lezen en dat ziet er goed uit. Ik was nog wel nieuwsgierig hoe het busje van 1.5 mm werkt samen met de 0.8 mm draad. Ga je met de 0.8 mm in de 1.5 mm de wissel heen en weer sturen?
Ik heb de inspiratie gehaald van deze website.
https://forum.mrhmag.com/post/turnout-c ... n-12209447
even de eerste posting weglaten, een beetje later komen duidelijke prentjes.
Moet wel zeggen dat het op internet weer heel eenvoudig uitziet en het , de eerste keer, in praktijk toch weer meoeileijke is dan je dacht.
Verder waar ik was gebleven, ik heb de secties voor de bocht nu ook aangesloten.

Afbeelding

In dit geval heb ik voor 4 secties gekozen. Twee kleine secties waarmee ook de voeding richting de wissels gewaarborgd wordt en de overgbleven lengte in 2 grote secties verdeeld voor het rijden van de trein. Hierdoor is er een tweede blok van de TM44 aangesloten. De lengte van de terugmelders is nu wat mij betreft wel maximaal, ongeveer 2 meter, maar ik wou geen TM44 opofferen voor dit ene blok. Wellicht dat ik toekomstig, hier wel een separate TM44, en daarmee kortere bedrading ga hanteren, maar dat heeft dan ook te maken met de uitbreiding van het schaduwstation. Gezien deze lengte en ook om (hopelijk) zeker te zijn van een goede verbinding heb ik de beide grote secties ook allebei voorzien van een rode (bij het Dinamo systeem "A") draad. Vandaar dat op de TM44 ook te zien is dat ik hier een grotere (witte) adereindhuls nodig heb (er gaan immers 2 draden in).

Afbeelding

Op naar de sporen / wissels aan de onderzijde van het schaduwstation ... :-)

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

De eerste 3 ingangswissels van de onderste opstelsporen in het schaduwstation zijn ook aangesloten op de linker OC32.

Afbeelding

Afbeelding

Nu de opstelsporen nog met een HPP4 verbonden met de TM44, net als bij de bovenste opstelsporen en dan de uitgangssignaal aansluiten en dan heb ik mijn eerste doel bereikt: zorgen dat de treinen vanuit de spiraal door het schaduwstation weer terug naar de spiraal kunnen rijden.

Als dat er eenmaal ligt en functioneert, wil ik de spiraal gaan opbouwen, zodat we een keer met de verbinding naar de boventafel kunnen beginnen en daarna volgt natuurlijk de rest (scenery Afbeelding).

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Je bent lekker bezig! Ziet er goed uit zo :)
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”