Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Bericht door rthuinte »

Daar gaan we dan... Het eerste artikel over mijn baan... De introductie.

Ik ga beginnen en vandaar ook het idee om alles direct vast te leggen. Nadeel is dat al mijn blunders / foutjes direct zichtbaar worden. Voordeel is dat iedereen hier van kan leren en dat iedereen ook een mening kan en mag hebben, daar leer ik dan ook weer van.

INTRODUCTIE:
Het idee is ontstaan aan de hand van mijn werkervaring:

1. In mijn eerste functie was ik vaak onderweg met de trein en dan met name de ICE van Arnhem naar het zuiden van Duitsland (Nurnberg, Karlsruhe, Frankfurt, etc.). Verder vaak met de trein in Zwitserland gereden van Zürich naar Luzern. Met andere woorden het idee is om met mijn baan vanuit Nederland naar Zwitserland te reizen. Een flink plan, dat in delen gemaakt zal moeten worden.

2. Mijn tweede functie was het ontwerpen van schakelkasten voor explosie gevaarlijke omgevingen. Het idee is om dit in Duitsland terug te laten komen, middels een chemische plant of petrochemische fabriek. Nog geen concrete plannen, maar wel een richting...

3. Momenteel werk ik voor defensie, dus dit wil ik verwerken in het Nederlandse deel van de baan. Hier wil ik iets van een kazerne of een militaire oefening terug laten komen.

Vanuit mijn technische achtergrond, maar met name ook een gevoelskwestie heb ik, mede ook na een bezoek aan Martin, gekozen om te gaan rijden middels het Dinamo systeem. Analoog en digitaal dit elkaar, dat klinkt al interessant. Veel aanstuurmogelijkheden en automatisch rijden middels I-train. Hier denk ik qua techniek wel mijn uitdaging te vinden en dat maakt een hobby leuk.

Qua tijdperk been ik niet erg gebonden, maar het heeft mijn voorkeur om te gaan rijden met treinen waar ik zelf ook in heb gezeten, dus dat gaat qua aanschaf mijn prioriteit worden. Met andere woorden het zullen (waarschijnlijk) veelal treinen vanaf het jaar 2000 worden. Het past wellicht niet helemaal in het plaatje, maar puur omdat ik het mooi vind en het voor een stukje extra techniek en beweging zorgt, heb ik er wel voor gekozen om een draaischijf aan het idee toe te voegen. Ruimte voor fantasie moet er zijn. .

Ik denk voorlopig genoeg informatie voor een eerste introductie. Nu maar eens de eerste stappen...
Laatst gewijzigd door rthuinte op 18 jan 2022, 20:36, 2 keer totaal gewijzigd.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

TESTBAAN:

Aangezien mijn doelstelling voor de modelbaan redelijk groot is. Kreeg ik het goede advies om eerst eens een testbaan te maken. Op een relatief klein baantje, zowel een analoge als digitale loc laten rijden. Alles aangestuurd door Dinamo en I-train. Direct ook maar even een programmeerspoor aangelegd, zodat ik daar ook mee kon oefenen / spelen.

Uiteindelijk was ik zelf tevreden over het resultaat en alles werkt naar behoren... Op naar de volgende fase...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rthuinte op 18 jan 2022, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

GND
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Altijd weer leuk om een baan in opbouw te volgen.
Succes!

Met vriendelijke groet,

GND (a.k.a Willem)
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

NEDERLANDSE TAFEL:

Gisteren het hout ontvangen voor het eerste deel. Ik heb besloten de baan in 3 delen op te bouwen, te weten Nederland, Duitsland en Zwitserland. Het eerste deel zal zijn Nederland.

Afbeelding

De tafel bestaat uit 2 lagen. De onderste laag voor het schaduwstation, dat uiteindelijk (deze moet ik nog bouwen en staat dus nog niet op de foto's) middels een helix wordt verbonden met het daadwerkelijke Nederlandse landschap.

Beide lagen bestaan uit modules van 85 bij 61 cm, die makkelijk uitneembaar zijn. Zo kan ik, indien nodig een deel eruit halen en op bijvoorbeeld een bureau aansluiten of in ieder geval omdraaien zodat ik de bedrading makkelijk kan aansluiten. In het geval van het schaduwstation kan ik ook de module van het landschap eruit halen, zodat ik beter toegang heb tot het schaduwstation eronder. Verder is de maat afgestemd op de trappen in mijn huis, zodat (hopelijk is het niet van toepassing) ik de modules eventueel ook nog relatief eenvoudig kan verhuizen.

Genoeg geschreven... Eerst maar even weer wat foto's van de tafel.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rthuinte op 18 jan 2022, 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.

evexel
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:27

Bericht door evexel »

Netjes hoor, ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten,
Edwin

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

NEDERLANDSE TAFEL (Vervolg) :

Vandaag geprobeerd het deel aan te bouwen waar uiteindelijk ook de spiraal zou moeten komen. Hier ben ik behoorlijk druk mee geweest, maar dan met name qua denkwerk AfbeeldingAfbeelding.

Uiteindelijk bleef maar in mijn hoofd spoken hoe ik uiteindelijk de aansluitingen mooi op elkaar ga krijgen. De onderkant moet links beginnen en aan de bovenkant wil ik rechts eruit komen. Met andere woorden er zal een halve draai in moeten zitten. Bij het bouwen van het schaduw station deel hebben we daarom besloten om deze 32.5 cm onder de bovenste plaat te plaatsen. Op deze manier kan ik per omwenteling 5 cm stijgen.

Vervolgens lang zitten denken hoe de spiraal er uit eindelijk aan de bovenzijde uit moet komen, aangezien ik dit "gat" ook met een landschap wil opvullen. Echter aangezien het een Nederlandse baan is wil ik weet ook weer geen "berg" over heen bouwen.

Al met al aan het eind van de middag maar besloten dat ik de bovenste plaat (waar ik nu de diameter van de spiraal op heb getekend) nog niet definitief ga bevestigen. Hiermee hopende dat ik later nog makkelijk zaken kan aanpassen naar gelang dat ik met de spiraal uitkom.

Afbeelding

Afbeelding

Voor vandaag stop ik er weer even mee. Morgen ga ik de poten definitief plaatsen met zowel de plaat voor het schaduwstation en de bovenplaat hierop 'los' aangebracht, zodat ik deze nog makkelijk kan aanpassen aan de spiraal.

De rest van de vakantie dan maar eens gaan puzzelen met de spiraal. Ik vermoed dat dit een flinke uitdaging gaat worden, maar dat is het leuke van een hobby. AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door rthuinte op 27 dec 2021, 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

NEDERLANDSE TAFEL (Vervolg) :

Zo de tafel staat klaar... Nu naar het grote vervolg... De spiraal. Dit zal zeker een uitdaging voor mij wordenAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat de tafel gereed was vond ik de ruimte wel wat klein, dus heb ik maar besloten mijn thuis werkplek te verhuizen, waardoor het nu alleen nog maar een hobby ruimte is.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rthuinte op 18 jan 2022, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Momfer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 sep 2021, 21:36
Locatie: Zwolle

Bericht door Momfer »

Hallo Ronald,

Mooi om de stappen die je neemt te kunnen volgen. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Succes met bouwen!
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

DE SPIRAAL - ONTWERP:

Ik had vandaag maar beperkt tijd en deze maar eens besteed aan het ontwerpen van een spiraal. Eerst maar eens een tekening op de tafel gemaakt.

Wat is de maximale straal die ik kan hanteren? De hartafstand tot de buitenbaan (midden van de rail) zal ongeveer 350 mm zijn. De straal naar het midden van de binnenbaan ongeveer 290 mm. Deze afstanden zijn met name gebaseerd op de draaistellen van de wagons, de breedte van de rail en de breedte van de tafel (straal zou dan 425 mm zijn, maar daar gaat nog 30 mm vanaf gezien de balk die aan beide zijden aanwezig is.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens maar eens nadenken over de vorm. Ga ik de spiraal maken door cirkeldelen aan elkaar te lijmen of ga ik rechte trapezium vormen gebruiken. Na een paar mallen te hebben gemaakt en met name kijkend naar de positie van de draadstangen, ga ik kiezen voor de trapeziumvorm. Ik ga 2 plaatjes van 3 mm over elkaar heen plakken, zodat ik een totale dikte van 6 mm heb. Dit idee heb ik 'gestolen' van de site:
https://www.nproject.org/nl/algemene-ti ... l-of-helix

Afbeelding

Uiteindelijk met behulp van de bijbehorende excel tabel ook nog even een berekening gemaakt om te kijken of het stijgingspercentage boven de 3 procent blijft. De binnenbocht zit hier nog iets boven, echter dit is voor de neergaande locs en waarschijnlijk kan ik deze straal ook nog wat vergroten. Verder ben ik uitgegaan van een hoogteverschil van 60 mm per draai en dit zou ook wel mijn maximale keuze zijn.

Afbeelding

Nu maar eens een definitieve mal voor de trapeziums maken en dan flink wat uurtjes spenderen aan het zagen en bouten en ringen gaan verzamelen voor de draadstangen ...

Laatst gewijzigd door rthuinte op 29 dec 2021, 17:50, 3 keer totaal gewijzigd.

GND
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Aha, bekend Excel sheet :D .
Als het kan stijgen op de buitenste ring en dalen op de binnenste ring, want de buitenste ring heeft een iets kleiner stijgingspercentage.

Succes met bouwen!

Met vriendelijke groet, Willem
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”