Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Roel
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Waarom gebruik je het linkerspoor ook niet als onderdeel van de opstelvakken? Je zou hier ook nog wissels in kunnen maken. Ik denk dat je moet kijken naar de lengte van de treinen die je wilt gaan opstellen en naar de hoeveelheid treinen.
Als je die kan geven, wil ik ook wel even in anyrail klimmen.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Hoi Roel, goede opmerking. De linkerkant ben ik simpelweg vergeten. Ik was helemaal in de focus van de rechterkant .

Voor wat betreft de treinen, heb ik nog niet veel verzameld. De 2 locs die momenteel lopen hebben 4 rijtuigen en daarmee kom ik op een totale lengte van rond de 80 cm. Ik verwacht straks met soortgelijke lengtes te rijden, wellicht langere goederentreinen, maar die blijven wellicht toch in beweging.

Ideeën, tips, kritiek en hulp zijn altijd welkom!!
Laatst gewijzigd door rthuinte op 14 feb 2022, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Een beetje spelen met de flexrails en de wissels, dan is er toch wel meer opstelspoor uit te halen.

Als je een 2 wissels meteen na het uitkomen van de helix erin legt, naar recht afbuigend, dan kan je al meteen 2 langer opstelsporen maken. Gewoon even wat proberen wat voo rjouw goed voelt.

Maar in iTrain kan je veel instellen. Niet altijd moet een opstelspoor 140 cm lang zijn. In mijn baan Sankt Pankras heb ik ook opstelsporen van 70 cm erin liggen. Speciaal voor het kort treinstelletje of het diesellokje met een kort goederen treintje. Ik geef dan in iTrain veroden op aan de trein, dat de korte trein niet in lange blokken mag komen en de lange treinen niet in de korte blokken van het schaduwstation.
Met vriendelijke groet, Mark

Roel
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Ik ben even aan het knoeien gegaan met Anyrail. Met 2.70m heb je best wat ruimte hoor. Let niet op de foute krommingen in de flex. Dat komt door de snelheid van het tekenen.
Afbeelding

Met wat schaafwerk kan het best wat worden. Ik heb bochtwissels toegepast, alsmede SL387-SL-388 wissels. Deze zijn 16,5cm lang. Beide liggen bij mij ook en zijn prima te gebruiken.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Roel, wat geweldig en in zo'n korte tijd!! Ik vind het er super uit zien!!

Zelf ben ik nog lerende in het programma en met name de bochten (keuze van de radius) vind ik met die flexrails toch wel een dingetje. Om die reden had ik het gebruik van bocht wissels ook ontweken.

Nogmaals, dit ziet er echt super uit en wat een mogelijkheden!!
Laatst gewijzigd door rthuinte op 14 feb 2022, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Miller's Dale
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2021, 20:54

Bericht door Miller's Dale »

Das een fiks schaduwstation zo. Nu nog mooie treinen om hem vol te krijgen
Baan 460cm X 260cm, Z21, megapoint control, Itrain 5, Era 6/7 British Railways

Roel
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Als het lukt, wil ik je het bestand wel mailen. Stuur mij via pm je mailadres maar als je geïnteresseerd bent. Om te oefenen met Anyrail zou je kunnen proberen dit na te tekenen.

Ik heb best veel bochtwissels toegepast, puur vanwege het ruimtegebrek. Met de flexrails moet je gewoon even spelen. Ik heb geprobeerd om stukjes flex te vermijden tussen de wissels en dat is op mijn baan gelukt.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Tussen het tekenen door, maar eens even weer wat geknutseld aan de baan.

Ik had de led verlichting direct over de module gemaakt, hetgeen niet echt praktisch is. Bij het uithalen van de module moest ik steeds de verlichting los koppelen. Heb een latje aan de onderzijde geplaatst, zodat ik er later met de bekabeling aan de bovenzijde langs kan.

Afbeelding

Vervolgens de kabel van het centrale voedingsblok ook maar even door een pvs buis gehaald. Zo zit hij wat mij betreft netter onder de tafel verwerkt.

Afbeelding

Als laatste nog 2 TM44 modules voor de spiraal gemonteerd en de beide rails die ik had liggen voor de binnenring (neergaande rijrichting) aangesloten. Ik moest de foto vanaf de onderkant van de tafel maken, dus sorry voor de kwaliteit. Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De aankomende tijd maar weer eens verder met de tekening en het aanleggen van de rails in de spiraal...

GND
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Goed bezig, labels plaatsen!

Over 2 jaar weet je de details niet meer uit je hoofd, dus alles documenteren en labels plakken.

Groetjes,
Willem (a.k.a. GND)
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Wist je dat ik dit nooit doe, vind ik persoonlijk tijdverspilling. Ik snap dat men er behoeft aan heeft, en dat velen het fijn vinden om te doen.

iTrain verteld mij altijd welke melder op welke uitgang van een module het draadje zit. Welke wissel waarop is aangesloten. En met een multimeter met piepstand vind ik altijd de weg.

Maar bij de traditionele ringleiding methode is het handig, als je op de juiste manier de infrastructuur aanlegt, dus in stervormige uitvoering met kleurcodering is storingszoeken makkelijker.

Het nadeel van labellen is dat een schrijf of tikfout misschien word voorkomen, maar je hersenen kunnen je met het lezen bedriegen, zeker als je gefrustreerd bent. Een multimeter en software kunnen niet liegen.

Ook vergt documenteren enorm veel discipline, iets wat bij mijn ervaring vaak ver te zoeken is

Als ik voor elke keer dat op papier wat anders stond als in de werkelijkheid een euro kreeg....

In de regeltechniek deden wij ook nooit labellen. Als we een regelkast bouwde, soms van 6 meter lang, kreeg elk onderdeel zijn eigen kleur. De opbouw van bedrading in stervorm is er een van pure logica. Een storing of aansluitfout is dan heel snel terug te vinden. En na verloop van jaren verdween het regelschema ook in de prullenbak, niemand die erin keek.

Maar ik moet ook wel erbij zeggen dat ik al sinds mijn 17e met draadjes speel dagelijks. Das natuurlijk een groot verschil met de gemiddelde hobbyist.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk



Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”