Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Gebruikersavatar
Ipharra
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2021, 16:33
Locatie: West Friesland

Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Hallo iedereen,

Ook hier een verslag van mijn hernieuwde poging, wel een copy/paste om het makkelijk te houden.

Ik heb al twee jaar een onafgebouwde DE1 in de bak liggen. Was al begonnen aan de kap maar eigenlijk wilde ik eerst kijken of ik een goed rijdend chassis kon samenstellen. De kap en bodem waren van @Jettuh alleen is de bodemplaat voor Tomytec draaistellen bedoeld die al heel lang zeer slecht te verkrijgen zijn. Had dus een poging gewaagd om met behulp van andere Tomytec draaistellen een rijdend chassis in elkaar te kunnen zetten door het aanpassen van deze bodem, maar de resultaten waren niet erg bemoedigend en zo belandde het hele project in een bakje word ooit nog wel eens iets mee gedaan.

Afbeelding
Kap gespoten en gedeeltelijk al voorzien van zandgele biezen en op het dak de ATB leiding aangebracht.

Naar aanleiding van het draadje van Pieter over zijn project van de bouw van een gerenoveerde DE2 kwam er de vraag welk draaistel hiervoor te gebruiken was. Een van de tips was een draaistel van een Roco BR215 die goed bruikbaar zou kunnen zijn. Hier ging bij mij een lichtje branden om mijn DE1 af te kunnen bouwen. In de bak afgestelde locs bevond zich een Minitrix BR216 waar ik destijds een Tramfabriek motor in had gezet en had gedigitaliseerd. Loc uit elkaar gehaald en Fusion 360 aangeslingerd om voor deze draaistellen een chassis te maken die in de kap van de half afgebouwde DE1 zou moeten komen. Eerst zelf een aantal testprintjes geprint om te kijken of het te realiseren was en daarna een proefchassis laten printen bij SW, het chassis paste niet op het printvlak van mijn printer vandaar.

Afbeelding
Hier de testprint met de motor gemonteerd en met behulp van een 9 volt blokbatterij het chassis over de baan laten testrijden. Had bij Ali ondertussen de perfecte oplossing gezien om een Next 18 decoder in te bouwen, een mooi klein printje van LaisDC met de stekker aansluiting aan een kant en soldeerpads aan de andere kant en aan het ene eind een gaatje voor een M2 schroef om hem te bevestigen. Deze oplossing meteen meegenomen in het ontwerp.

Afbeelding
Ook voor de draaistellen nieuwe houders gemaakt waar straks op de zijkant de DE1/2 scheenplaten van Pieter worden aangebracht, voor de broodnodige DE look.

Afbeelding
Ook de schortplaten nog even getekend zodat deze straks op het chassis gezet kunnen worden. Het definitieve chassis laat ik in metaal printen voor gewicht en geleiding van de massa. En mijn 3d-printer kan de details op de schortplaten wat beter printen.

Nu wachten op het metalen chassis en ook nog een vliegwiel besteld. Als alles volgens plan verloopt is de volgende stap kap afbouwen en de verlichting in orde brengen. Maar dat is voor een volgende post.
Groeten,
Guus

3 keer linksaf is ook rechtsaf, 800 keer linksaf is Indy 500

Baan: Spoor-N "station Franeker" periode 1957-1984, dieseltractie, Z21, iTrain

Gebruikersavatar
Ipharra
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2021, 16:33
Locatie: West Friesland

Bericht door Ipharra »

Zo nog even een proefprintje gemaakt van de raamlijsten en deze snel met een kwastje alukleurig gemaakt. De definitieve versies worden uiteraard gespoten zodat deze er nog wat strakker uitzien. Zo uitvergroot vallen alle ongeregeldheden echt op. Moet zeggen dat het resultaat er mag zijn en dat met een dikte van 0,3 mm ze nog redelijk hanteerbaar zijn en mocht er eens een sneuvelen, geen probleem print zo weer een aantal nieuwe. Alle ramen aan de zijkant krijgen nu een raamlijst en ga kijken wat ik met de lijsten van de cabines aan de kopeinden kan doen.

Afbeelding
Groeten,
Guus

3 keer linksaf is ook rechtsaf, 800 keer linksaf is Indy 500

Baan: Spoor-N "station Franeker" periode 1957-1984, dieseltractie, Z21, iTrain

Gebruikersavatar
Ipharra
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2021, 16:33
Locatie: West Friesland

Bericht door Ipharra »

Druk bezig geweest om te kijken of een goed rijdend onderstel is te maken alvorens met de kappen te beginnen.
Heb afgelopen tijd een aantal proefprinten en tests gedaan en volgens mij heb ik nu alles op de rit om een goed rijdend onderstel in elkaar te zetten

Afbeelding
Heb nu dus een bodemdeel, schortplaten, motorhouder, gewichtplaatje, twee draaistel afdichtingen, twee minitrix draaistellen, twee Minitrix contact plaatjes, LaisDcc Next 18 insteekprint, tramfabriek motor, wormwiel van Minitrix motor en de scheenplaten van @Pjotr, het vliegwiel, printje van de BR 216 voor stroomdoorvoer ontbreken nog op de foto.

Afbeelding
Hier de ombouw van de draaistellen tot een DE draaistel, het omzetten van de scheenplaathouder en deze vervangen door een zelf geprint exemplaar, vervolgens op de zijkant de DE scheenplaten aangebracht.
Groeten,
Guus

3 keer linksaf is ook rechtsaf, 800 keer linksaf is Indy 500

Baan: Spoor-N "station Franeker" periode 1957-1984, dieseltractie, Z21, iTrain

Gebruikersavatar
Ipharra
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2021, 16:33
Locatie: West Friesland

Bericht door Ipharra »

We zijn weer een paar weken verder met testen, aanpassen, printen, testen, enz. Ben bijna in staat om te gaan zingen we zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Het "bijna" houdt in dat het motorrijtuig fluisterstil over de baan zoeft in beide richtingen en de bochten zonder problemen doorkomt. Die tramfabriek motortjes zijn echt geweldig en ontzettend stil. Het "niet helemaal" bestaat nu uit de afwerking van de kappen, rijtechnisch heb ik alles nu onder controle. Heb voor een dubbel stel motorrijtuigen ook maar een vaste koppeling getekend en geprint in de vorm van een Scharfenberg koppeling en ik moet zeggen deze is aardig gelukt, in de onderstellen heb ik ruimte gecreëerd om een Dapol NEM houder te monteren zodat ze te koppelen zijn.

Afbeelding
Niet één maar zelfs al tweemaal DE 1 motorrijtuig, dit worden de twee van rond 1962-1968, dus zonder vishaak. Dit is een stel uit de zomerdienst dus er staan wat ramen open. :D
De derde is ook al bijna klaar, dat wordt een enkel motorrijtuig van na 1968 in het rood met ATB dakleiding en vishaak.
Verder ligt hier nog een vierde kap voor een versie met ATB, vishaak en reclamebanen die achter een toekomstige gele DE 2 komt te hangen.

Afbeelding
Let nog even niet op de afwerking, de luchtspuit moet nog aan het werk hier en daar, dit is puur om te testen hoe ze rijden.
Om de twee stellen vast te koppelen zijn ze voorzien van een Dapol NEM koppeling houder en heb ikzelf een koppelstang in de vorm van een Scharfenberg koppeling geprint.

Nu alles goed rijdt kunnen we verder met de afwerking, het aanbrengen van biezen, snor en opschriften. Verder het inbouwen van de rode en witte LED's voor de wisselende verlichting van de lampen, bij deze twee gelukkig maar aan één kant. En dan de ramen nog voorzien van folie of als het gaat lukken ingezette ramen.
Groeten,
Guus

3 keer linksaf is ook rechtsaf, 800 keer linksaf is Indy 500

Baan: Spoor-N "station Franeker" periode 1957-1984, dieseltractie, Z21, iTrain

Gebruikersavatar
Ipharra
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2021, 16:33
Locatie: West Friesland

Bericht door Ipharra »

Hier weer eens een update over de vorderingen met de DE1. Ondertussen twee rijdende onderstellen welke uitstekend hun weg kunnen vinden op de rails van project Franeker station, en een derde is bijna klaar om te testen.

Afbeelding
Dit zijn de twee onderstellen die reeds ieder een dag hun proefrondjes hebben gedraaid.

Afbeelding
Deze twee stellen gaan gekoppeld rijden. Ik hoop dat de bestelde Next 18 decoders snel binnenkomen, dan ik kijken hoe de gekoppelde stellen rijden.


Afbeelding
Opbouw van het derde onderstel, het printje van de donorloc in tweeën gedeeld en elk aan een zijde bevestigd en verbonden met een draadje welke in het bodemdeel komt te liggen. Tussen de schortplaten wordt een strip metaal geplakt voor extra gewicht.

Afbeelding
Met dit als resultaat.

Afbeelding
Hier de andere voedingsdraad welke aan twee koperen geleiders zit die contact hebben met de draaistellen, drupje ATF erbij en het werkt als een speer.

Afbeelding
Alle bedrading aan de Next 18 adapter gesoldeerd en een locbuffer aangesloten.

Afbeelding
Tramfabriek motor geplaatst en bedraad en het derde onderstel is klaar om zijn proefrondjes te gaan rijden. Dit wordt een enkel motorrijtuig.

Afbeelding
En hier alvast een blik op de volgende combinatie in aanbouw, een DE 1 gekoppeld met een DE2. Beide krijgen de blauwe kleur waarbij één een proefsnor krijgt en de andere de rode vlakken op de kop. Heb voorlopig nog genoeg te doen en uiteraard in de verre toekomst 2 gekoppelde DE2 treinstellen, beide in dieselrood met logo.

Nu de kappen nog voorzien van front en sluitverlichting, reeds een proefopstelling gemaakt die voldoet, dus ook dat gaat helemaal lukken.

Wat betreft de ramen ben ik er nog niet helemaal uit, heldere overhead film gebruiken of de truc van Rob Bisschop met donkere folie, want alle onderdelen liggen nogal in het zicht. De andere optie is zelf ramen gieten in heldere epoxy hars, ben me hier nog aan het oriënteren hoe dit te doen is.
Groeten,
Guus

3 keer linksaf is ook rechtsaf, 800 keer linksaf is Indy 500

Baan: Spoor-N "station Franeker" periode 1957-1984, dieseltractie, Z21, iTrain

Gebruikersavatar
Ipharra
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2021, 16:33
Locatie: West Friesland

Bericht door Ipharra »

Hallo iedereen,

Na drie jaar is het er dan toch van gekomen, een rijdende DE1 op mijn baan station Franeker.

Afbeelding

Dit motorrijtuig is de helft van een gekoppeld stel, vandaar dat er maar aan een kant wisselende verlichting zit. Ik had gehoopt dit gekoppelde stel met een blauwe DE1 te laten zien maar de toezegging dat er in ieder geval nog een Zimo decoder zou worden opgestuurd bleek een loze toezegging. Levertijd van Zimo decoders is op het ogenblik drama.

En dan hier het bewijs dat het een rijdende DE1 is geworden.



Er ligt ook nog een enkel motorrijtuig klaar in een rode uitvoering met vignet en ATB dakleiding

Ook ben ik bezig een DE 2 rijdend te krijgen en hiervan is het onderstel gereed en heeft al proefgereden, dit wordt dus een blauwe DE 2 met een gekoppelde blauwe DE 1

Afbeelding

Het dak van de DE 2 is een klein beetje aangepast, elke bak van een DE 2 had maar 1 uitlaat, dus de tweede uitlaat verwijderd en de andere uitlaat iets verlengd. Het motorrijtuig is voorzien van een proefsnor, de DE 2 heeft de originele rode strepen op de kop, maar wel met het donkergrijze dak.
Deze combinatie reed tussen 1959 en 1962, daarna werd de proefsnor vervangen door de vijfharige snor.

Afbeelding
Groeten,
Guus

3 keer linksaf is ook rechtsaf, 800 keer linksaf is Indy 500

Baan: Spoor-N "station Franeker" periode 1957-1984, dieseltractie, Z21, iTrain

Gebruikersavatar
Ipharra
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2021, 16:33
Locatie: West Friesland

Bericht door Ipharra »

Hier nog een filmpje van de twee gekoppelde DE1 motorrijtuigen.



De motorrijtuigen lopen vanuit Dronrijp Franeker binnen op het deel dat, wat betreft landschap en scenery. nog in opbouw is.
Groeten,
Guus

3 keer linksaf is ook rechtsaf, 800 keer linksaf is Indy 500

Baan: Spoor-N "station Franeker" periode 1957-1984, dieseltractie, Z21, iTrain

joopspoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Geweldig modelbouw werk!.
Hier word ik stil van.
Ga zo door!
Groet,
Joop

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hulde!!! Modelbouw op hoog niveau dit

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Heel mooi!!!!
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Plaats reactie

Terug naar “Doe-het-zelf”