Modelspoorbaan Stadt Schellenbach

joopspoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Ja even niet opgelet. De verwijzing moest zijn naar "Weser Umschlagstelle".
Maar je hebt gelijk. Het noeste handwerk geeft ws veel meer voldoening en is een grotere uitdaging.
Begint er goed uit te zien. Hou vol. Je kunt het (heb ik op tv ook gezien).
Fijn feestdagen.
Groet, Joop
Groet,
Joop

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

De eerste poging was zoals verwacht niet geheel zoals ik had gehoopt.

Het begon goed, met het krassen van de voegen. Ondanks dat ik niet overtuigd was geen slecht resultaat.

Afbeelding20220105_210951 by Martin Domburg, on Flickr

Daarna wat gaan spelen met kleuren. Ik heb nog niet helemaal de juiste volgorde en kelurtinten gevonden die een mooi resultaat gaven.
Na het eerste kleurtje viel me op dat het snijden met een mesje geen kaarsrecht resultaat gaf. Fijn leermoment, want ik heb nu een papiersnijder met mes aangeschaft :)

Nu heeft @Hoontje aangeboden om het portaal eens te tekenen in Fusion zodat ik hem met de resinprinter kan printen. Dat is fijn want dan kan ik gewoon verder expirimenteren zonder dat het ideaal hoeft te worden :)
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Het is weer tijd voor een kleine update. Het project tunnelportaal is stop gezet, goede vriend Alwin de Hoon heeft aangeboden het portaal te tekenen in Fusion voor de Resin printer. Dat wordt een stuk mooier :)

Dan maar verder gaan met de brug van de draaischijf. De standaard draaischijf is te plastic vind ik en zo wil ik deze dan ook onder handen nemen en er een realistischere schijf van maken.Ik ben op zoek gegaan naar een mooie inspiratiebron en dat werd deze:

AfbeeldingLocomotive_BR52-8177-9 by Martin Domburg, on Flickr

Nu is deze niet zo hoog als de Fleischmann brug, maar dat is ook logisch omdat de brug ook techniek ook plaats moet hebben. Als eerste heb ik de brug helemaal gedemonteerd en alle onderdelen in de One Shot Primer van MIG gezet, kleur Grey. Alleen de houten looppaden heb ik niet meegespoten, die waren mooi zoals ze zijn. En dan in stapjes bewerken.

Als eerste het huisje, ik heb ervoor gekozen om de grijze primer met een kwast aan te brengen en direct daarna op kleur te brengen met diverse kleuren drybrush. Door telkens een paar kleuren aan te brengen kreeg het geheel best een leuk verweerde look:

Afbeelding20220126_214424 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20220126_214433 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20220126_220948 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20220126_221802 by Martin Domburg, on Flickr

Ik zeg niets meer aan doen :)

En dan de constructie van de brug. Hier heb ik een mixje gemaakt van diverse kleuren MIG verf om tot een resultaat te komen die gelijkend is aan de kleur op de foto. De mix die ik heb gebruikt:

15 druppels egg green MIG0244
3 druppels Reseda green MIG0004
1 druppel Schokobraun MIG0015
1 druppels Dunkelgrau MIG0008

En dit met de airtbrush opgebracht en dat gaf echt meteen een mooi resultaat.
Voor de railingen, trappen en metalen loopwerk heb ik Dunkelgrau MIG0008 gebruikt. Dit heb ik na het drogen alvast in een enamel wash gezet in de serie Starship Filth.



Nadat het gekleurd en gedroogd was heb ik de constructie wat gewatherd met Artitec poeder Reeaarde en roesttinten. Ook heb ik met MIG Old Rust de kinknagels gedrybrushed. Verder nog wat accenten aangebracht met diverse kleine laagjes drybrush van MIG. Door echt heel weinig op de kwast te doen krijg je mooie subtiele effecten.

Een leuke zijn de drukvaten. Hier heb ik eerst met reebruin wat peoder aangebracht, om vervolgens met AMMO Wet Effect wat strepen en vlekken aan te brengen. Hier heb ik daarna wat AMMO Gun Metal poeder ingesmeerd.

En na wat spielerei met kwastjes, brushes, washes en poeders (klink alsof je rijp bent voor de kliniek) ben ik zeer tevreden met een resultaat dusver:

Afbeelding20220126_223447 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20220126_223359 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20220126_223421 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20220126_223344 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20220126_223330 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20220126_221013 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20220126_220959 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20220126_221613 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20220126_220927 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20220126_220927 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20220126_214320 by Martin Domburg, on Flickr

De volgende stap is het hekwerk, de loopplanken en het rooster tussen het spoor. Dit zal wat drybrushwerk worden.

Ik kreeg wel een tip van Martin Welberg om op de klinknagels van de brug een Starship Filth pinwash toe te passen. Dit wil ik als eerste gaan doen de volgende keer dat ik verder ga.

De kuil moet ook nog aangepakt worden alsmede de omgeving rondom de schijf. De basis voor de ballast is basalt, maar dat vind ik veel te donker geworden :)

Maar tot dusver mijn reis door de wheatering van een Fleischmann draaischijf :)

Groetjes Martin
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
Miller's Dale
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2021, 20:54

Bericht door Miller's Dale »

Ziet er goed uit die draaischijf zo
Baan 460cm X 260cm, Z21, megapoint control, Itrain 5, Era 6/7 British Railways

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Ziet er zeker goed uit. Ik ben dusdanig enthousiast van je foto's geworden, dat ik overweeg om zelf ook een draaischijf te nemen

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Is het zeker waard! Vind zelf dat het niet mag ontbreken :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 461
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:lol: dit ziet er weer gelikt uit, mooie draaischrijf.

Maar Martin, hoe heb jij in vredesnaam die klinknagels gedrybrushed???? :?: ;) als ik er 5 heb gedaan, ben ik zo scheel als een otter :lol:


En even over dat ballast, dat is in het algemeen bij draaischrijven vrij donker.

Spurenwelten 215 Ballast Porfier Donkerbruin N-spoor korrelgrootte 0,25-0,44 mm of de Spurenwelten 218 Ballast Bruin-zwart N-spoor korrelgrootte 0,25-0,44 mm --> Tip, dit verkopen ze bij DTS te Ermelo.
Met vriendelijke groet, Mark

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 461
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:lol: dit ziet er weer gelikt uit, mooie draaischrijf.

Maar Martin, hoe heb jij in vredesnaam die klinknagels gedrybrushed???? :?: ;) als ik er 5 heb gedaan, ben ik zo scheel als een otter :lol:


En even over dat ballast, dat is in het algemeen bij draaischrijven vrij donker.

Spurenwelten 215 Ballast Porfier Donkerbruin N-spoor korrelgrootte 0,25-0,44 mm of de Spurenwelten 218 Ballast Bruin-zwart N-spoor korrelgrootte 0,25-0,44 mm --> Tip, dit verkopen ze bij DTS te Ermelo.
Met vriendelijke groet, Mark

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Ik zat te overwegen of een draaischijf voor alle tijdperken te gebruiken is. Vandaar had ik in mijn achterhoofd ook nog de rolbrug. Maar persoonlijk vind ik een draaischijf meer uitstraling hebben en dat gaat waarschijnlijk de doorslag geven.

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Vanavond weer tijd gehad om even lekker te spelen met washes en brushes :) Enorm rustgevens in deze hectische tijden.

Als eerste heb ik het huisje aangepast. Daar ik veel reacties kreeg dat deze niet kloppend was voor stoomgebruik, voelde ik me wel verplicht hier wat mee te doen. Ik heb het dak daarom eraf gesneden en vervangen voor een stukje 1mm karton. Deze hbe ik met Mat zwart en een kwast ingeschilderd. Daarna bewerkt met Gun Metal en Panzer Grey drybrush verf, afgewerkt met een groene Drybrush. Zo kreeg ik een mooi verweerd dak vond ik zelf.

Afbeelding20220209_224737 by Martin Domburg, auf Flickr

Afbeelding20220209_224837 by Martin Domburg, auf Flickr

Ondertussen de gehele brug in een Glossy Varnish gezet van MIG, om daarna met verdunde Starship wash de constructie en het hekwerk te voorzien van een pinwash. Dat is echt leuk om te doen! in het begin denk je dat je teveel knoeit en het verpest, maar gewoon negeren en laten drogen. na een uurtje kan je met thinner de wash corrigeren en verspreiden. Dat gaf echt een gaaf effect.

Als laatste touch van de brug heb ik het houtwerk een Earth Drybrush gegeven en het hekwerk een Gun Metal Drybrush. Daarna alles afgewerkt met een Mat Varnish. Dat deed ik omdat ik de brug wel eens vast moet pakken. De DTC v3 laat hem zo langzaam draaien dat het kan gebeuren dat hij blokkeerd. Er zit enorm veel tolerantie in de brug t.o.v. de kuil.

Over het resultaat ben ik echt super tevreden, maar tips zijn altijd welkom:

Afbeelding20220209_225003 by Martin Domburg, auf Flickr

Afbeelding20220209_225019 by Martin Domburg, auf Flickr

Afbeelding20220209_225022 by Martin Domburg, auf Flickr

Afbeelding20220209_225027 by Martin Domburg, auf Flickr

Afbeelding20220209_225037 by Martin Domburg, auf Flickr

Afbeelding20220209_225050 by Martin Domburg, auf Flickr

Afbeelding20220209_225053 by Martin Domburg, auf Flickr

En om het af te toppen even wat test gedraaid





Daarnaast heb ik meer gedaan, op de foto's al wat te zien.

- De kuil heb ik aangepakt, is nog niet klaar maar het begin is er. De groeven zijn van pinwash Starship filth en Grime voorzien. Ook is de geleiderails in Track Rust geschilderd.
- De ballast is aangevuld met BU7524 kwartszand om wat meer kleur te geven aan de smerige ballast rondom de loods.

Voor de brug ben ik tevreden met het resultaat, dit was mijn inspiratie:

AfbeeldingLocomotive_BR52-8177-9 by Martin Domburg, auf Flickr

Voor de sporen rondom de schijf gebruik ik deze foto's als inspiratie (foto's gevonden op Google):

Afbeelding47441965911_5c61b12cc7_b by Martin Domburg, auf Flickr

Afbeeldingimages by Martin Domburg, auf Flickr

AfbeeldingRvdR19720923_48 by Martin Domburg, auf Flickr

AfbeeldingJ9-29 by Martin Domburg, auf Flickr

Afbeelding400px-89_339_1 by Martin Domburg, auf Flickr

Volgende week hopelijk weer verder met de sporen rondom de loods. Ik wil daar een servicepad overheen leggen van lindehoutjes :)

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”