Pagina 1 van 1

Gevoeligheid N rails

Geplaatst: 29 nov 2021, 11:16
door Jos Wesseling
Thuis heb ik een Märklin H0 baan. In ons kleine huis in Spanje wilde ik ook een baan, maar had weinig ruimte. Ik koos daarom voor een N baan.
Ten opzichte van de H0 baan, is deze N baan bijzonder gevoelig voor storingen. Om de haverklap stoppen de locs en moet ik ze een duwtje geven.
Dat moet toch beter kunnen maar hoe? Ik hou de rails schoon met een poetsblokje en reinig regelmatig de wielen van de locs. In arren moede heb ik nu besloten om mijn meest gevoelige locs door DTS van een buffer te laten voorzien. Dit is echter duur en de levertijd is lang.
Iemand goede raad? Ik heb drie stroom aansluitpunten in de vaan.

Re: Gevoeligheid N rails

Geplaatst: 29 nov 2021, 12:23
door joopspoort
Jos het maakt m.i. weinig uit of het schaal N of H0 is.
Het meest optimale is elk railstuk een spanningsvoerende- èn een massadraad te geven.
Heb het zelf om het andere railstuk gedaan. Zijn veel draden maar werkt perfect.
Groet, Joop

Geplaatst: 29 nov 2021, 17:55
door Momfer
Als je kleine loks hebt, kun je overwegen om stroomvoerende koppelingen te gebruiken. Daarmee wordt de bedrijfszekerheid zeker vergroot.

Geplaatst: 30 dec 2021, 09:07
door mwrv1
Hallo,

Zat dit topic te lezen en Momfer had het over stroom voerende koppelingen.
Zou je mij dit willen uitleggen wat dit precies is/zijn,heb er zelf soms ook problemen mee ondanks het schoon houden van de rails,ja want domme vragen bestaan niet,vandaar.

Geplaatst: 30 dec 2021, 09:56
door Momfer
Stroomvoerende koppelingen zijn vervangende koppelingen, die de stroom via de koppeling doorvoeren, vanaf de koppeling lopen dan 2 draadjes die je moet aansluiten op slepers of de stroomafnemers van de lok.

Meer uitgebreide info vind je hier, hier en bij Martin in de shop

Geplaatst: 30 dec 2021, 19:01
door Marksintpancras
De gevoeligheid is hetzelfde als HO.

Echter punt van aandacht?? Hoeveel raillasjes heb jij op de plek van een probleem naar de stroomtoevoer plek.

Raillasjes verminderen de stroomtoevoer als deze niet goed contact maken met de beide railstaven. Vooral Fleischmann rails met bedding kan dit probleem hebben. Ik soldeer altijd de raillasjes vast aan beide railstaven in helixen, schadwstations en sporen buiten zicht.

Geplaatst: 12 jan 2022, 15:19
door mwrv1
Hallo,

Even terugkomende op een vraag van mij in dit topic,en na dit te hebben gelezen is dit bij mij dus ook zo ,gebruik dus ook Fleischman.
Heb dus ook een slijp locje,met een korte wielbasis,en deze heeft vooral dit probleem,nu las ik dat je dit kunt verhelpen door extra draden aan te sluiten op de ringleiding,maar mijn vraag is dan hoe doe ik dit bij wissels/kruis etc aan ga sluiten zonder eventuele kortsluiting te voorkomen.
Dat van de raillasjes is mij bekend ,en ik soldeer deze nu dan ook vast,wat al een beter resultaat oplevert.

Geplaatst: 21 jan 2022, 16:53
door mjdb
Ik heb een baan met Fleischmann rails en veel (kruis) wissels. Daarbij heb/had ik eveneens heel vaak een situatie dat een locomotief zonder spanning kwam te staan. Mijn oplossing is geweest om alle (!) locomotieven van (PEHO) stroomvoerende koppelingen te voorzien. Daarnaast natuurlijk de wagons zo veel mogelijk ook van stroomvoerende koppelingen en stroomafname op de wielen. Bij personen-wagens met verlichting is dit vaak reeds aanwezig. Bijkomend voordeel is dat de verlichting niet meer flikkert.

Voorbeeld, ik heb een ICE van zeven wagens met alleen stroomafname in de locomotief en in de stuurstand. Alle wagons in het midden hebben stroomvoerende koppelingen en nu ook verlichting.
Ik heb ook twee stuks PICO hondekop. Daar heb ik in de motor-wagen ook stroomafnemers ingebouwd. Helaas is er in de koppeling geen ruimte voor railspanning dus heb ik simpelweg twee kleine draadjes van de ene wagen naar de andere wagen doorgevoerd.

Soms hebben locomotieven ook wel eens te weinig trekkracht. Ik heb twee oude locomotieven van hun kap ontdaan en ingebouwd in wagon behuizingen, bijvoorbeeld een VAM compost wagen. Samen met stroomvoerende koppelingen van voor tot achter rijdt de VAM trein daarmee in dubbel-tractie met als bonus een mooi sluitlicht.

Mogelijk ben je wel eens in Hamburg in Miniatur Wunderland (alles H0) geweest of heb je daarover op televisie iets gezien. Daar rijden (bijna) alle treinen in dubbel-tractie. Dat kan natuurlijk ook.

Marco

Geplaatst: 22 jan 2022, 15:09
door Marksintpancras
Marco,

Even een vraag van mij kant, heb jij Fleischmann wissels met plastic hartstuk of met metalen hartstuk?

De wissels met plastic hartstuk geven meestal deze problemen ivm in het midden (laag) loopt er een metalen strip, deze is meetstal erg vuil, ivm met een schuurblokje kom je er niet bij.

Geplaatst: 22 jan 2022, 16:21
door mjdb
Marksintpancras schreef: 22 jan 2022, 15:09 heb jij Fleischmann wissels met plastic hartstuk of met metalen hartstuk?
Zowel het één als het ander. Ik ken de metalen stripjes. Die moeten een wiel van spanning voorzien als het wiel op een plastic stukje rijdt. Maar dat gaat helaas te vaak net niet goed. Vol gas rechtdoor over een wissel lukt nog wel, maar kruipen door een wisselstraat is een crime.

Als je twee (kruis)wissels achter elkaar hebt, zitten een paar van dat soort moeilijke stukjes achter elkaar. Laat dat nou net de wielafstand zijn van een hondekop. Dat was iedere keer ellende. Nu, met extra stroomafnemers in de andere wagon en een "hard-wired" verbinding gaat het altijd goed.

Ik heb ook zo'n klein stoomlocje uit een starters doos. Ook dat ding is kansloos op rottige wissels. Nu met twee stroomafnemende wagentjes er achter... sjoeke sjoeke sjoeke en een glimlach.

Idem voor een heleboel andere locs.

Marco

Geplaatst: 26 jan 2022, 13:38
door FidOo
N is gevoeliger als H0. Dat is simpelweg zo. De locs wegen minder, de slepers kleiner, stofjes hebben dus meer impact. etc etc.

Wel zijn er genoeg trucjes om tot een goed rijdend geheel te komen, van stroomvoerende koppelingen (mijn 14 delige ICE bestaat ook uit 4 wagens met stroomafname en de rest met koppelingen.)
Maar ook bij digitaal rijden extra condensatoren plaatsen als buffer.
Wat voor mij een groot verschil maakt is de juiste rails kiezen. Peco streamline (met Electro of Uni-frog wissels) maakt al veel uit tenopzichte van de overige merken. Sowieso zijn geleidende hartstukken eigenlijk een must!

Geplaatst: 27 jan 2022, 16:35
door mwrv1
Hallo,

Bedankt voor je aanvullende info,hier kan ik zeker wel mee uit de voeten.
Nu de vraag hoop dat ik niet vervelend ben,(maar van vragen wordt je wijs,)waar kan ik deze koppelingen betrekken,en heb je misschien een foto van de situatie in afgemonteerde staat ,zodat ik er toch een idee bij krijg.
Was net nog even bezig en het is idd vervelend om telkens het lokje even aan te duwen.

bvd Max,

Geplaatst: 27 jan 2022, 18:01
door mjdb

Geplaatst: 28 jan 2022, 08:09
door DTS
FidOo schreef:N is gevoeliger als H0. Dat is simpelweg zo. De locs wegen minder, de slepers kleiner, stofjes hebben dus meer impact. etc etc.

Wel zijn er genoeg trucjes om tot een goed rijdend geheel te komen, van stroomvoerende koppelingen (mijn 14 delige ICE bestaat ook uit 4 wagens met stroomafname en de rest met koppelingen.)
Maar ook bij digitaal rijden extra condensatoren plaatsen als buffer.
Wat voor mij een groot verschil maakt is de juiste rails kiezen. Peco streamline (met Electro of Uni-frog wissels) maakt al veel uit tenopzichte van de overige merken. Sowieso zijn geleidende hartstukken eigenlijk een must!
Hier ben ik het volkomen mee eens

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Geplaatst: 28 jan 2022, 15:54
door FidOo
DTS levert inderdaad die van Peho. Deze zijn (*helaas) alleen beschikbaar in Steek versie. Er zijn wel andere leveranciers, maar dat zijn vaak Hobbyisten die deze koppelingen leveren, vaak als zelfbouw.

Mijn ICE is ook met die van PEHO uitgevoerd. Voor mijn minitrix zilverlingen heb ik een eigen geprintte versie gebruikt.

Geplaatst: 28 jan 2022, 17:34
door DTS
Ze hebben hier adapters voor bij Peho :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Geplaatst: 28 jan 2022, 18:09
door mjdb
De Peho koppelingen zijn ontworpen voor moderne wagens die aan één of andere norm voldoen. Dat werkt prima.
Ik heb ook een heleboel oude wagons waarvan de koppeling überhaupt niet verwijderd kan worden. Ik heb daarvan het haakje afgeknipt zodat het platte plaatje overbleef. Van de Peho koppelingen heb ik het staafje afgeknipt. Daarna beide kanten met een nagelvijltje mooi vlak maken en een drupje secondenlijm er op. Let op de boven- en onderzijde (draadjes naar beneden).
Het resultaat goed omsluiten met uv-lijm zoals Bondic.

Geplaatst: 09 mar 2023, 17:01
door Zaunkönigs Bahn
Marksintpancras schreef: 22 jan 2022, 15:09 De wissels met plastic hartstuk geven meestal deze problemen ivm in het midden (laag) loopt er een metalen strip, deze is meetstal erg vuil, ivm met een schuurblokje kom je er niet bij.
Nooit met een schuurmiddel op de rails, het effect van schuren is dat er micro groeven worden gemaakt waarin vuil zich nog sneller vast kan hechten. Altijd de rails schoonmaken met een niet schurend middel, stukje stof eventueel vochtig gemaakt met een niet oplossend middel (ivm de plastic onderlaag). De strippen in de wissels kun je schoon krijgen met behulp van een schroevendraaier van de juiste breedte waarbij de kop in stof is gewikkeld en dat weer eventueel vochtig is met een niet oplossend middel. Ik heb nog heel oude Roco wissels en daar gaan mij twee assers ook nog tergend langzaam doorheen (Kof van Arnold).

Geplaatst: 21 aug 2023, 22:50
door Hansepansje
Voor het schoonmaken van rails (en zeker ook van de metalen stripjes op de kunststof hartstukken) gebruik ik regelmatig een roerhoutje voor koffie/soep (al dan niet even gedipt in wat alcohol).
Hout heeft het voordeel dat het hard genoeg is om het vuil eraf te krabben, maar het is zachter dan het metaal dus maakt geen krassen. En in tegenstelling tot een schuurblokje laat het geen rommel achter.
Voor de schoonmaken van de railstaven knip ik met een tangetje het ronde uiteinde eraf (eventueel halverwege iets versprongen), zodat ik een recht stuk heb (eventueel met een hoekje erin waardoor het houtje ook gelijk een stukje zijkant meeneemt en minder snel van de railstaaf glijdt).
Voor het schoonmaken van de wisselstripjes zorg ik dat ik het roerhoutje schuin afknip, zodat er een punt aan zit die mooi tussen de inkepingen van het hartstuk het stripje schoon kan krabben.
Als het 'krabvlak' vuil is geworden, gewoon een stukje afknippen en door.

Verder heb ik (na de nodige scepsis) toch eens een proef gedaan met ATF. En wat schetste mijn verbazing: zelfs de railbusjes (zonder stroomvoerende koppeling) hadden nauwelijks meer haperingen op gewone en engelse wissels (met kunststof hartstukken).
Dus naast het goed schoonhouden van je rails en wielen, zou je dit ook eens kunnen proberen.

Tot zover my two cents.

Groets, Hans

Geplaatst: 20 okt 2024, 15:10
door Antonius
Hallo Hans,

Ik had ook gelezen over de mogelijkheid van ATF op het spoor. Maar de gedachte van “bewust olie op het spoor zetten😵‍💫

Met jouw bijdrage ben ik dan weer wat positiever maar ik heb toch nog een paar vragen.

Hoe heb je de olie aangebracht?
Krijg je dan geen last van gladde wielen of wielen met slipbandjes?
Heb je er al zicht op hoe vaak je dit moet herhalen?

Groet,

Antonius

Geplaatst: 20 okt 2024, 16:22
door Ben Spoorman
Hoe heb je de olie aangebracht?
Eerste je rail poetsen met een railgum dan een druppel op een doekje. Dit al naar gelang de grootte van je baan een aantal keer herhalen.
Krijg je dan geen last van gladde wielen of wielen met slipbandjes?
Nee, er blijft nauwelijks een film achter.
Heb je er al zicht op hoe vaak je dit moet herhalen?
Ik doe het eens in de twee jaar.

Geplaatst: 20 okt 2024, 20:32
door OBBinN
Welke winkel heeft zoiets op voorraad/ kan ik het bestellen? Ben wel benieuwd hoe dit uit pakt op mijn baan.. :mrgreen:

Geplaatst: 20 okt 2024, 20:44
door Antonius
Het is is olie voor de automatische versnellingsbak van een auto. (Automatic Transmission Fluid) Gewoon bij de garagehouder om de hoek vragen om een restantje. Dit is alleen in flessen van 1 liter te krijgen maar daar kom je bij wijze van spreken 100 jaar mee uit

Gr.

Ton

Geplaatst: 21 okt 2024, 09:27
door Ben Spoorman
Je kunt ook een spuitbusje contactspray kopen en daar wat van op een doekje spuiten. Het effect is hetzelfde, als je maar zorgt dat je rail eerst schoon gegumd is.

Geplaatst: 30 okt 2024, 09:29
door Antonius
Mijn ervaring met ATF-olie.

Heb een restantje ATF-olie kunnen krijgen bij de garagehouder en, zoals ik in een filmpje had gezien, een wattenstaafje in de olie gedoopt een paar strepen op de rails gezet. (Mijn baan omvat circa 25 meter rails) Uiteraard veel te veel want het werd een grote slippartij. Locomotieven kwamen de helling en helix niet meer op☹️

Grote delen van de baan weer schoongemaakt. Vervolgens heb ik in Rocrail een dienstrooster aangemaakt waarin alle blokken zijn opgenomen. Bij de instellingen 25 herhalingen van de dienstrooster ingesteld, een lok met enkele wagons op de baan geplaatst en rijden maar. De overgebleven olie heeft zich mooi verspreid over de hele baan, de locomotieven rijden zonder haperingen en hellingen worden zonder slip overwonnen.

Moraal van het verhaal, ben zeer, maar dan ook zeer, zuinig zijn met de olie. Een drupje op een doekje is inderdaad meer dan voldoende. Laat het drupje intrekken in de doekje. Strijk dit vervolgens op een paar plaatsen over een lengte van 2 à 3 cm over de railstaven. Ben je van mening dat er nog iets bij moet dan herhaal dat nog een keer. En mocht je toch teveel olie hebben gebruikt, maak de baan, en met name hellingen, op een aantal goed bereikbare plaatsen schoon met een droge doek en laat een lok met enkele wagons een tijd rijden zodat de overgebleven olie zich mooi verspreid over de baan. Laat eerst rijden op de vlakke stukken zodat een groot deel van de olie wordt verspreid. Hellingen op het laatst.

Resultaat: mooi en rustig rijdende loks met (nagenoeg) geen haperingen.

Geplaatst: 30 okt 2024, 19:35
door Ben Spoorman
Dat verbaast me dan. Je vraagt hoe het toegepast moet worden, je krijgt antwoord en dan ga je de boel vol smeren omdat je dat op een filmpje hebt gezien? :shock: :D

Geplaatst: 30 okt 2024, 19:59
door denobis
Tja less is more in dit geval.
Nog een waarschuwing: draag bij het gebruik van atf latex handschoenen.
Atf is kanker verwekkend (vooral huidkanker).

Geplaatst: 31 okt 2024, 07:43
door Ben Spoorman
Ja en een persluchtmasker en beschermende kleding...... :D

Geplaatst: 31 okt 2024, 08:39
door DTS
Die soep is niet zo heet. De hoeveelheid ATF dor je gebruikt is zo verwaarloosbaar dat dit geen gevaar bied.

Een gevalletje, net zo gevaarlijk als langs de weg staan.

Geplaatst: 01 nov 2024, 21:20
door Marksintpancras
denobis schreef: 30 okt 2024, 19:59 Tja less is more in dit geval.
Nog een waarschuwing: draag bij het gebruik van atf latex handschoenen.
Atf is kanker verwekkend (vooral huidkanker).
Hey vriend, dat zeg je nu pas :o Na al die jaren dat ik op de baan smeer met een wattenstafje moet ik opeens handschoenen aan gaan doen. :lol:

Nee joh, nu even zonder gekheid, ATF is zoals wij het hobbyisten gebruiken niet kankerverwekkend of gevaarlijk voor de gezondheid.

Wanneer is het kankerverwekkend? als je het in sterk en lang verhit, dan onstaan er PAK'sn. Maar ook olijfolie is kankerverwekkend als je dat te lang en te sterk verhit.

Tevens zijn alle olie-soorten: motorolie, hydraulische olie, etc waar jouw huid lang mee in contact is slecht voor je gezondheid en heeft een verhoogde risicio op huidkanker.

Dus bij normaal gebruik is ATF niet gevaarlijk. :lol:, net zo gevaarlijk als motorolie dus.

Geplaatst: 02 nov 2024, 09:34
door denobis
Ik heb er helaas zelf een zeer agressieve soort van gehad .
Was er gelukkig op tijd bij.
Volgens de oncoloog zit er benzeen in de atf en dat is kanker verwekkend.
Daarom draag handschoenen.
Ook bij kleine hoeveelheden kan het kwaad bij kleine verwondingen en kloofjes aan je handen.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik beroeps halve dagelijks met atf omging en ook de veiligheids maatregelen wel degelijk toe paste.
Als je de veiligheids bladen van atf leest dan staat er ook duidelijk gebruik beschermings middelen en bij kontakt met de huid direct spoelen en wassen.