Gevoeligheid N rails

FidOo
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 sep 2021, 14:03

Bericht door FidOo »

N is gevoeliger als H0. Dat is simpelweg zo. De locs wegen minder, de slepers kleiner, stofjes hebben dus meer impact. etc etc.

Wel zijn er genoeg trucjes om tot een goed rijdend geheel te komen, van stroomvoerende koppelingen (mijn 14 delige ICE bestaat ook uit 4 wagens met stroomafname en de rest met koppelingen.)
Maar ook bij digitaal rijden extra condensatoren plaatsen als buffer.
Wat voor mij een groot verschil maakt is de juiste rails kiezen. Peco streamline (met Electro of Uni-frog wissels) maakt al veel uit tenopzichte van de overige merken. Sowieso zijn geleidende hartstukken eigenlijk een must!
met vriendelijke groet, Joost.

mwrv1
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 dec 2021, 10:48

Bericht door mwrv1 »

Hallo,

Bedankt voor je aanvullende info,hier kan ik zeker wel mee uit de voeten.
Nu de vraag hoop dat ik niet vervelend ben,(maar van vragen wordt je wijs,)waar kan ik deze koppelingen betrekken,en heb je misschien een foto van de situatie in afgemonteerde staat ,zodat ik er toch een idee bij krijg.
Was net nog even bezig en het is idd vervelend om telkens het lokje even aan te duwen.

bvd Max,

mjdb
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2021, 10:39

Bericht door mjdb »


Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

FidOo schreef:N is gevoeliger als H0. Dat is simpelweg zo. De locs wegen minder, de slepers kleiner, stofjes hebben dus meer impact. etc etc.

Wel zijn er genoeg trucjes om tot een goed rijdend geheel te komen, van stroomvoerende koppelingen (mijn 14 delige ICE bestaat ook uit 4 wagens met stroomafname en de rest met koppelingen.)
Maar ook bij digitaal rijden extra condensatoren plaatsen als buffer.
Wat voor mij een groot verschil maakt is de juiste rails kiezen. Peco streamline (met Electro of Uni-frog wissels) maakt al veel uit tenopzichte van de overige merken. Sowieso zijn geleidende hartstukken eigenlijk een must!
Hier ben ik het volkomen mee eens

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

FidOo
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 sep 2021, 14:03

Bericht door FidOo »

DTS levert inderdaad die van Peho. Deze zijn (*helaas) alleen beschikbaar in Steek versie. Er zijn wel andere leveranciers, maar dat zijn vaak Hobbyisten die deze koppelingen leveren, vaak als zelfbouw.

Mijn ICE is ook met die van PEHO uitgevoerd. Voor mijn minitrix zilverlingen heb ik een eigen geprintte versie gebruikt.
met vriendelijke groet, Joost.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ze hebben hier adapters voor bij Peho :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

mjdb
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2021, 10:39

Bericht door mjdb »

De Peho koppelingen zijn ontworpen voor moderne wagens die aan één of andere norm voldoen. Dat werkt prima.
Ik heb ook een heleboel oude wagons waarvan de koppeling überhaupt niet verwijderd kan worden. Ik heb daarvan het haakje afgeknipt zodat het platte plaatje overbleef. Van de Peho koppelingen heb ik het staafje afgeknipt. Daarna beide kanten met een nagelvijltje mooi vlak maken en een drupje secondenlijm er op. Let op de boven- en onderzijde (draadjes naar beneden).
Het resultaat goed omsluiten met uv-lijm zoals Bondic.

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2022, 23:50

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Marksintpancras schreef: 22 jan 2022, 15:09 De wissels met plastic hartstuk geven meestal deze problemen ivm in het midden (laag) loopt er een metalen strip, deze is meetstal erg vuil, ivm met een schuurblokje kom je er niet bij.
Nooit met een schuurmiddel op de rails, het effect van schuren is dat er micro groeven worden gemaakt waarin vuil zich nog sneller vast kan hechten. Altijd de rails schoonmaken met een niet schurend middel, stukje stof eventueel vochtig gemaakt met een niet oplossend middel (ivm de plastic onderlaag). De strippen in de wissels kun je schoon krijgen met behulp van een schroevendraaier van de juiste breedte waarbij de kop in stof is gewikkeld en dat weer eventueel vochtig is met een niet oplossend middel. Ik heb nog heel oude Roco wissels en daar gaan mij twee assers ook nog tergend langzaam doorheen (Kof van Arnold).

Hansepansje
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2021, 12:34

Bericht door Hansepansje »

Voor het schoonmaken van rails (en zeker ook van de metalen stripjes op de kunststof hartstukken) gebruik ik regelmatig een roerhoutje voor koffie/soep (al dan niet even gedipt in wat alcohol).
Hout heeft het voordeel dat het hard genoeg is om het vuil eraf te krabben, maar het is zachter dan het metaal dus maakt geen krassen. En in tegenstelling tot een schuurblokje laat het geen rommel achter.
Voor de schoonmaken van de railstaven knip ik met een tangetje het ronde uiteinde eraf (eventueel halverwege iets versprongen), zodat ik een recht stuk heb (eventueel met een hoekje erin waardoor het houtje ook gelijk een stukje zijkant meeneemt en minder snel van de railstaaf glijdt).
Voor het schoonmaken van de wisselstripjes zorg ik dat ik het roerhoutje schuin afknip, zodat er een punt aan zit die mooi tussen de inkepingen van het hartstuk het stripje schoon kan krabben.
Als het 'krabvlak' vuil is geworden, gewoon een stukje afknippen en door.

Verder heb ik (na de nodige scepsis) toch eens een proef gedaan met ATF. En wat schetste mijn verbazing: zelfs de railbusjes (zonder stroomvoerende koppeling) hadden nauwelijks meer haperingen op gewone en engelse wissels (met kunststof hartstukken).
Dus naast het goed schoonhouden van je rails en wielen, zou je dit ook eens kunnen proberen.

Tot zover my two cents.

Groets, Hans
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Plaats reactie

Terug naar “Doe-het-zelf”