Pagina 1 van 1

Hobbytrain BR189 geeft kortsluiting

Geplaatst: 21 nov 2021, 20:52
door Spoorfreak
Ha allemaal,

Mijn hobbytrain BR189 met D&H10c 2e generatie decoder geeft na 30 cm rijden kortsluiting.

De condensator is al verwijderd.

Iemand nog een tip?

M.vr.gr.

Daniël.
20211121_201215.jpg
20211121_201215.jpg (58.44 KiB) 1279 keer bekeken
Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Re: Hobbytrain BR189 geeft kortsluiting

Geplaatst: 21 nov 2021, 22:28
door DTS
Haal dat stukje tape onder de decoder eens weg, wat doet hij dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Geplaatst: 21 nov 2021, 22:31
door Marksintpancras
Een hobbytrain zeg je :cry:

De lok bestaat uit twee helften, als deze te strak tegen elkaar aanzitten kan de aandrijving veel weerstand opwekken. En bij teveel gaat de decoder in zijn beveiliging.

Tevens de cardanas is van plastic, als deze niet goed zit, geeft dat op de aandrijflijn ook extra weerstand.

Tevens kunnen de smoorspoelen soms tot problemen in lijden, ik haal deze altijd weg.

Rustig alles nalopen en dingen uitsluiten. Heb er al vele opgelost, elke keer weer wat anders met die krengen.

Succes ermee.

Geplaatst: 21 nov 2021, 22:44
door Spoorfreak
Heren,

Het stukje isolatie tape heb ik juiste op de decoder geplakt voor het probleem. Dit helpt niet.

Waar zitten de smoorspoelen? Kan ik die er zo tussenuit halen of moet ik ook doorverbinden.

Ik verwacht geen mechanische problemen aangezien de loc nieuw is. Garantie wordt hem ook niet omdat ik de loc al lang in mijn bezit heb.

Hoor graag van jullie,

Daniël

Geplaatst: 21 nov 2021, 23:02
door Marksintpancras
Spoorfreak schreef: 21 nov 2021, 22:44 Heren,

Het stukje isolatie tape heb ik juiste op de decoder geplakt voor het probleem. Dit helpt niet.

Waar zitten de smoorspoelen? Kan ik die er zo tussenuit halen of moet ik ook doorverbinden.

Ik verwacht geen mechanische problemen aangezien de loc nieuw is. Garantie wordt hem ook niet omdat ik de loc al lang in mijn bezit heb.

Hoor graag van jullie,

Daniël

Juist omdat de lok nieuw is en de 2 helften af fabriek te strak zijn aangedraaid kan je dit probleem krijgen.
Ik heb 8 hobbytrain taurussen waarbij zeker bij 5 het chassis te strak aangedraaid was. Alle nieuw uit de doos.
Maar de smoorspoelen zijn de zwarte dingen, wel doorverbinden. Ik verwacht niet dat het probleem is ivm geeft meestal problemen met het rijgedrag en niet met kortsluiting of overbelasting beveiliging van de decoder.

Tip, loop nu alles rustig na. Ook mechanisch!!!! Want als de aandrijfas te zwaar loopt kan je ook deze problemen krijgen. Dus alle mogelijkheden nalopen.

Geplaatst: 22 nov 2021, 13:37
door Spoorfreak
Ok, weer wat om te proberen. 2 helften te strak op elkaar. Welke helften bedoel je?

Daniël