DH 1 Wadloper
Geplaatst: 10 nov 2021, 13:33
Ik wilde graag een NS DH1 Wadloper hebben en koos voor zelfbouw toen nog in H0 nu in spoor 0.
Het begon zoals ik elk project doe met het verzamelen van informatie.
De eerste stap is het downloaden van duizenden fotoβs welke te vinden zijn op het WWW, deze netjes in mappen weg stoppen en uitzoeken wat ook echt bruikbaar is.
Het zoeken naar tekeningen, schetsen en technische informatie.
Het door lezen en kijken van boeken en tijdschriften maar ook onmisbaar de website http://wadloper.diesel-trein.nl/
Nadat ik al de informatie op een rij had (nog steeds niet compleet) ben ik begonnen met de tekeningen en schetsen die ik had deze als onderlegger te gebruiken in het teken programma.
Op deze manier kan ik maten inmeten en vorm bekijken en bepalen hoe ze lopen.
Ik had maar weinig ervaring met 3d tekenen dus voor is dit een hele ontdekking en ontwikkeling die ik me eigen moest gaan maken door gewoon te gaan beginnen.
Het principe is een vorm tekenen in 2d en deze extrude (uittrekken) tot een 3d vorm.
Een fout die ik had gemaakt is dat niet alles Solid was getekend, dat houd in als je een vierkant hebt en deze is massief of wel 1 geheel dan is deze Solid, maar je kan ook een vierkant uit 6 losse vlakken maken.
Dan zijn de wanden zo dun dat deze niet zijn te printen deze tekenwijze heet Surface.
De kunst is om Mesh en Surface delen eerst Solid te maken en deze dan samen te voegen met ander Solid delen om deze uiteindelijk te kunnen printen.
Dus ben ik weer opnieuw begonnen.
Met dit als resultaat.
Na velen uren tekenen en bewerken kon ik een kap gaan printen.
Ik had er voor gekozen om het dak als een los onderdeel te printen, dit is makkelijker bij het spuiten van het model dan hoef ik het dak deel niet af te plakken omdat het een los deel is en het geeft een mooi lijn tussen het grijs en geel.
Zo ziet de print er dan uit in h0.
Van wege mijn slechtziendheid de overstap naar schaal 0 omdat ik het niet meer goed kan zien.
Het ontwerp verschaald en in stukken gehakt zodat de te printen stuken in de printer passen.
In de kop zitten een paar kleine foutjes, het kost meer werk om deze in de tekening aan te passen dan even op vullen met een beetje plamuur.
De volgende stap is alles printen schoonmaken en samen aan elkaar lijmen.
De volgende stappen worden schuren, plamuren en in de grondverf.
Dit wordt net zolang herhaald tot alles mooi glad is.
Voor het schuren geld ik begin met korrel 120 dan 240, 400 en als laatst 600.
Ik zit nu aan het maximale aantal foto's wat ik in een bericht kan plaatsen dus ga ik de volgende keer weer veder waar ik gebleven ben.
Tot de volgende update.
M.v.g. Ronald Hofmeester.
Het begon zoals ik elk project doe met het verzamelen van informatie.
De eerste stap is het downloaden van duizenden fotoβs welke te vinden zijn op het WWW, deze netjes in mappen weg stoppen en uitzoeken wat ook echt bruikbaar is.
Het zoeken naar tekeningen, schetsen en technische informatie.
Het door lezen en kijken van boeken en tijdschriften maar ook onmisbaar de website http://wadloper.diesel-trein.nl/
Nadat ik al de informatie op een rij had (nog steeds niet compleet) ben ik begonnen met de tekeningen en schetsen die ik had deze als onderlegger te gebruiken in het teken programma.
Op deze manier kan ik maten inmeten en vorm bekijken en bepalen hoe ze lopen.
Ik had maar weinig ervaring met 3d tekenen dus voor is dit een hele ontdekking en ontwikkeling die ik me eigen moest gaan maken door gewoon te gaan beginnen.
Het principe is een vorm tekenen in 2d en deze extrude (uittrekken) tot een 3d vorm.
Een fout die ik had gemaakt is dat niet alles Solid was getekend, dat houd in als je een vierkant hebt en deze is massief of wel 1 geheel dan is deze Solid, maar je kan ook een vierkant uit 6 losse vlakken maken.
Dan zijn de wanden zo dun dat deze niet zijn te printen deze tekenwijze heet Surface.
De kunst is om Mesh en Surface delen eerst Solid te maken en deze dan samen te voegen met ander Solid delen om deze uiteindelijk te kunnen printen.
Dus ben ik weer opnieuw begonnen.
Met dit als resultaat.
Na velen uren tekenen en bewerken kon ik een kap gaan printen.
Ik had er voor gekozen om het dak als een los onderdeel te printen, dit is makkelijker bij het spuiten van het model dan hoef ik het dak deel niet af te plakken omdat het een los deel is en het geeft een mooi lijn tussen het grijs en geel.
Zo ziet de print er dan uit in h0.
Van wege mijn slechtziendheid de overstap naar schaal 0 omdat ik het niet meer goed kan zien.
Het ontwerp verschaald en in stukken gehakt zodat de te printen stuken in de printer passen.
In de kop zitten een paar kleine foutjes, het kost meer werk om deze in de tekening aan te passen dan even op vullen met een beetje plamuur.
De volgende stap is alles printen schoonmaken en samen aan elkaar lijmen.
De volgende stappen worden schuren, plamuren en in de grondverf.
Dit wordt net zolang herhaald tot alles mooi glad is.
Voor het schuren geld ik begin met korrel 120 dan 240, 400 en als laatst 600.
Ik zit nu aan het maximale aantal foto's wat ik in een bericht kan plaatsen dus ga ik de volgende keer weer veder waar ik gebleven ben.
Tot de volgende update.
M.v.g. Ronald Hofmeester.