Weser Umschlagstelle

Nico Essers
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2021, 10:44

Bericht door Nico Essers »

Ziet er goed uit Piet. Ook ik print met een Prusa Mini+ met PLA filament in schaal N met nozzle 0.4 Dat is voor gebouwen prima te doen. Er zijn kleinere nozzles te krijgen maar dan is de kans op verstoppingen veel groter en de print tijd wordt veel langer. Hier mijn 2 projectjes.

Afbeelding

Dat zelf ontwerpen is heel leuk om te doen en je creëert iets unieks voor op je baan. Een paar foto's en Google zijn vaak genoeg om het gebouw te ontwerpen. Dat het dan niet altijd 100 % klopt qua maatvoering vind ik geen probleem. Het gaat uiteindelijk om een goed gelijkend eindresultaat.

Ik ga je vorderingen volgen met veel interesse.

Gebruikersavatar
Kapellekensbaan
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:09

Bericht door Kapellekensbaan »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tweede verdieping bijna klaar.

Hartelijke groeten,
Piet


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Modelbouwerke
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 aug 2021, 09:24

Bericht door Modelbouwerke »

Dat ziet er netjes uit Piet.
En die geprinte onderdelen, mooi hoor.
Wou dat ik ook al zo ver was met ontwerpen en tekenen voor de printer.
Grtz Erik

Schaal N treinbaan in opbouw.
Aansturing met Dinamo en iTrain 5.

Gebruikersavatar
Kapellekensbaan
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:09

Bericht door Kapellekensbaan »

Afbeelding
Afbeelding
Kwastje gehanteerd. Ziet er heel anders uit. Het wordt tijd de geveldelen samen te voegen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kapellekensbaan
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:09

Bericht door Kapellekensbaan »

Afbeelding
Geen losse onderdelen meer. Alles zit vast. Moet nog wat verzinnen voor de daken en de kadevloer met daarin ‘verzonken’ sporen. Ik neig naar Stelconplaten. Zoiets was er namelijk al in 1928 (zegt Wikipedia).


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

vind het toch geweldig wat je hier laat zien en dat op 1:160e

Ik heb ooit een 3D printer ( Ultimate gehad) maar dat was altijd geklungel. Bodemplaat - olifantvoeten, etc).
Ik had het al eens gevraagd, maar geen antwoord gekregen. ;)
Met welke printer is dit gemaakt? merk ? type ??
Altijd leuk om te zien wat je met een bepaald 'merk' kan bereiken.

Nog een andere vraag; heb je dat gemaakt met een 3D printer met twee nozzle ? Gezien ik hier wit en bruin te samen zie in één zijwand

Kan je ook eens geen detail foto nemen zodat we beter het geprinte oppervlakte, zijwand kunnnen bekijken.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Kapellekensbaan
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:09

Bericht door Kapellekensbaan »

Hallo Erik,

De 3D-printer is een Snapmaker A250. Een modulair apparaat, want de printkop is verwisselbaar voor een laser kop en een freeskop. De G-bestanden maak ik met Luban en tekenen doe ik met Fusion360, de teacher/student-licentie (gratis). Via een start-up-project ben ik in het bezit gekomen van de printer. Sinds een klein jaartje ben ik op zoek naar de grenzen van de mogelijkheden en de best-practises. En ja, het lukt niet altijd. Een schuurpapiertje en een setje vijlen zijn onmisbaar.

Het bruin/wit: het alternatief kan een filament-wissel zijn tijdens de print, maar mijn keuze is gevallen op het maken van een bruine basisprint. Het wit is een ABS-plaat van 0,5 mm dat naderhand is ingelegd. Ouderwets handwerk.

Scherpte: veel hangt af hoe je de print vooraf instelt. Laagdikte en printsnelheid zijn (volgens mij) de belangrijkste instelbare factoren. Voor dit gebouw gebouw hanteer ik andere instelling dan voor de ‘Scania 142’ (zie mijn website, genoemd in het draadje ‘presenteer jezelf’). Voor elk (deel)project is het zoeken naar de juiste balans.

Verwacht van mij geen al te technische uitleg. Moet het zelf ook nog leren en ervaren..

Hartelijke groeten,
Piet


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kapellekensbaan
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:09

Bericht door Kapellekensbaan »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Christ
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:19

Bericht door Christ »

Wauw! :o

Echt mooi wat je hier neerzet 8-)

Momfer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 sep 2021, 21:36
Locatie: Zwolle

Bericht door Momfer »

Ik ben fan!
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”