Locs( DCC) hebben na richting wissel soms een zetje nodig

EdwinB
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 aug 2021, 14:46

Locs( DCC) hebben na richting wissel soms een zetje nodig

Bericht door EdwinB »

Ola all,

Ik heb een aantal locs die op mijn baan op zich prima rijden, mooi langzaam optrekken en vertragen geen gestotter etc. als ze maar niet van richting moeten wisselen. Op mijn rangeerterrein (waar langzaam gereden wordt)en van richting moet worden gewisseld hebben ze soms een zetje nodig.
Ik gebruik Traincontroller 7 , de locs zijn geijkt, zijn schoongemaakt en hebben een tikkie vet gehad op tandwielen zoals het hoort. In beiden zit een Keuhn N025.
Iemand een idee waar ik dit in moet zoeken?

gr. Edwin

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Edwin,

Is de rails gepoetst???
Zijn de wielen van de lok goed schoon???

Wat ik persoonlijk gebruik: is beetje ATF op mijn rails, dit bevorderd de geleiding tussen de wielen en de rails.
Met vriendelijke groet, Mark

Online
Gebruikersavatar
Ipharra
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2021, 16:33
Locatie: West Friesland

Bericht door Ipharra »

Als alles goed schoon is, dan helpt het misschien om de waarde in CV2 iets te verhogen.
Groeten,
Guus

3 keer linksaf is ook rechtsaf, 800 keer linksaf is Indy 500

Baan: Spoor-N "station Franeker" periode 1957-1984, dieseltractie, Z21, iTrain

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

ATF helpt inderdaad.

Wat is vaak mis bij deze aanbevelingen, is dat de wrijvingsweerstand tussen wielen en baan wel vermindert. En dat gaat je parten spelen als zware treinen de helling niet meer opkomen. Er wordt wel gezegd "een klein beetje" maar ook een klein beetje olie op de baan vermindert de weerstand(een klein beetje). En de olie is heel heel moeilijk weer te verwijderen. Dus pas op met hellingen en lange treinen! (is mijn ervaring)
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

ATF is geen olie, het is een vloeistof die oxidatie tegen gaat.

ATF dien je op een goed schoongemaakte baan aan te brengen. Bij hellingen heb je de eerste tijd even last dat zware treinen er kunnen gaan slippen. Meestal komt dit doordat de laag ATF te dik is.
Ik breng de ATF aan met een wattenstaafje op een stukje van 10 cm rails aan en laat de treinen de ATF over de baan verspreiden, ik doe dit op een meerdere plekken op de baan voor een goede verdeling.
Met vriendelijke groet, Mark

EdwinB
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 aug 2021, 14:46

Bericht door EdwinB »

De locs rijden op mijn baan vooruit goed en en hebben die richting op geen zetje nodig. Ik gebruik al jaren ATF en dat werkt prima.
Dus......de locs rijden prima in voorwaarste richting, ook als ze een keer gestopt zijn, ALLEEN als ze van richting veranderen ( dus van trekken naar duwen) gaat het soms mis.

Daar zoek ik dus een oplossing voor. Wellicht ga ik een andere decoder proberen.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Edwin,

Een andere decoder lost het probleem niet zomaar op.
Voordat je de lok een zetje geeft, brand de verlichting nog??? Zo ja, dan licht aan decoder. Bij "nee" ligt het aan de stroomafname van de lok.

Trouwens, de kuehn N025 gebruikt nog een lage frequentie motoraansturing, een nieuwere decoder loopt de motor meestal beter ivm hogere frequentie (hertz) motoraansturing.
Met vriendelijke groet, Mark

Ronald57
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:43

Bericht door Ronald57 »

EdwinB schreef: 25 okt 2021, 13:29 De locs rijden op mijn baan vooruit goed en en hebben die richting op geen zetje nodig. Ik gebruik al jaren ATF en dat werkt prima.
Ik rij al jaren zonder ATF digitaal met rangeerbaantjes en mijn locs hebben geen zetje nodig..... dus dat spul heb je echt niet nodig als de rest goed op en in orde is :) Wordt m.i. teveel als wondermiddel aangeprezen.
Be yourself!

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Laten we daar geen strijdpunt van maken, maar ATF is wel degelijk olie, met additieven. Kijk maar op de sites van de fabrikanten. Het wordt gebruikt voor de smering van automatische transmissies. Op vele banen zal dat inderdaad geen problemen geven. Op mijn baan heb ik het lekker toch maar verwijderd, en toen slipten de wielen niet meer. Had het keurig volgens de regels opgebracht, met wattenstaafje, maar mijn wielen gingen toch slippen. Ik heb wel hellingen tegen het randje aan 3%, zoals op vele sites als maximum aanbevolen wordt. Tja, mijn ruimte is beperkt (en ik had kennelijk ook niet álle sites al bekeken toen ik mijn baan bouwde). Ik durf het niet meer te gebruiken.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Ruud Muste
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 aug 2021, 11:53

Bericht door Ruud Muste »

Ik heb dezelfde ervaring met ATF, dus ook maar weer verwijderd.
Groet Ruud.
Onderzoek alles en behoud het goede!!!

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”