aansluitschema drie weg wissel

Alle topics met betrekking op schaal N
kdebree@hotmail.com
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2021, 11:32

Bericht door kdebree@hotmail.com »

beste allemaal, het is jammer dat het verkeerd wordt uitgelegd wat ik duidelijk heb willen maken,
natuurlijk heb ik een proefbaan gemaakt en doe hierbij het schema van mijn proefbaan er bij , met veel hulp van derden heb ik uiteindelijk de proefbaan
aan de praat gekregen, het blijft ondanks dat er steeds weer wordt beweerd dat het allemaal simpel is een gecompliceerd systeem DINAMO/met i-train,
ik heb als uitbreiding op de proefbaan de drieweg wissel er bij getekend, zou graag willen weten of ik het dan goed heb gedaan van de kenners onder jullie,
zoals je kan zien op het schema zijn er twee aansluitingen niet aangesloten te weten A en B van de hpp4 naar de driewegwissel , dit is voor mij nog niet duidelijk, ik heb er echt heel veel tijd (en geld ) ingestoken, de proefbaan werkt zoals het moet, nu de echte baan nog, zit ook een engelse wissel in SL-383F wat de nodige vraagtekens oproept, heb bijvoorbeeld ook de vraag neergelegd bij echte profs voor de aansluiting van de korte kruising SL-E393F met electrofrog van peco , ze weten het antwoord NIET !!! het kan toch niet zo zijn dat voor een systeem van DINAMO je dit zelf moet uitvinden, geld ook voor de drieweg wissel, er is ook in de handleidingen van domburg geen voorbeeld van te vinden met aansluitschema, dat is de reden waarom ik het aan jullie vraag op het forum , het is echt goed bedoeld en geen kritiek,
schema mer driewegwissel als aanvulling.pdf
(486.08 KiB) 132 keer gedownload

kdebree@hotmail.com
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2021, 11:32

Bericht door kdebree@hotmail.com »

beste allemaal die hebben gereageerd op mijn vragen over de drieweg wissel als bijlage mijn zelf getekende baan schema van de oefenbaan behorend bij het schema met de aansluitingen,
gezien de grootte van het totale bestand in aparte bijlage ook het bedradings schema, zo krijg je een duidelijk beeld wat ik tot nu toe heb gedaan, vr gr Karel
proefbaan trace schema 2021.pdf
(491.18 KiB) 108 keer gedownload

kdebree@hotmail.com
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2021, 11:32

Bericht door kdebree@hotmail.com »

bijlage bedradingsschema proefbaan behoord bij de vragen over de driewegwissel in DINAMO/i-train,
vr gr Karel
schema proefbaan 2021.pdf
(487.31 KiB) 108 keer gedownload

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Best wel benieuwd welke "echte" proffesionals je gesproken hebt dan. Zo onwijs moeilijk is dit echt niet. En dit heeft echt helemaal niks, maar dan ook niks te maken met Dinamo of iTrain. Je geeft af op een systeem of software die hier niets aan kan doen dat je zelf het niet begrijpt.

Ook al zou je met een ander systeem hebben gewerkt, de driewegwissel wordt niet ineens anders aangestuurd.

Zoals geschreven, zie het nu eens als 2 losse wissels. Ergo: die A en B die je los hebt getekend, koppel die eens aan de A en de B aan de voet van de wissel.
Letterlijk als 2 losse wissels met een eigen servo en eigen hartstuk zien.

Volg de weg van de wisseltongen naar het hartstuk en je ziet snel of je in rust de P schakelt naar A of naar B.

Let op het licht blauwe stukje van het plaatje even naar boven, die moet je even met een draadje verbinden aan het naastgelegen spoor. De stroomafgifte van de tong is te onbetrouwbaar.

Groetjes







Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 461
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:o of het nu Dinamo of ander systeem is. Begrijp aub de basis.
En hou het klein, zo'n bedradingsschema is echt zonde van je tijd. Gewoon alles in deelprojectjes doen.
De basis is gewoon een enkelvoudige wissel.
Mijn dochter van 8 heeft me last ook geholpen met wat wissels aansluiten op het Dinamo systeem, die tekent op de scherpe kant een 1tje en een 2tje als nr railsstaaf, en bij polarisatie puntstuk doet ze rechtdoor een A en buigend een B en verbind letter dan met het juiste railsstaaf getal. En die kijkt echt niet naar de SP04, TM44, OC32. Die is dan alleen met de de draden van de wissel bezig.
En het digitale systeem iTrain met hardware Dinamo vergelijkt zij altijd met de pakketbezorgster. De plaats en huisnr moet de de verzender (iTrain) weten om het pakket af te leveren. En de draden zijn de weg. Die RS485, de grote brede weg en dan na de OC32 komt de straat.
Dit helpt haar om de logica in te zien van het digitale gebeuren in te zien.

De Peco E393F aansluiten is gewoon de rails volgen, en zie wat je tegenkomt. Mocht een railsstaaf opeens een andere railsstaaf tegenkomen dan een relais gebruiken.
Met vriendelijke groet, Mark

kdebree@hotmail.com
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2021, 11:32

Bericht door kdebree@hotmail.com »

wat een negatieve reacties waarom niet gewoon als het volgens jullie zo eenvoudig en logisch is een getekend schema te sturen, eerst stellen jullie teken het zelf eens en dan is het ook weer niet goed, veel gepraat en weinig concreeds jammer !!! mijn opmerking over de expers betreft de aansluiting van de kruising van peco SL-E383F met electrofrog en dus niet de driewegwissel, ben dus nog niets wijzer wacht op het schema met de bedrading , zo eenvoudig is het.
vr groet Karel

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 461
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Karel,

Wat jij nu roept vind ik zeer onterecht. Niemand in dit draadje is negatief, en helpen jouw concreet.
Echter ik ben bang dat jij niet op weg geholpen wil worden maar kant en klaar het antwoordt wil zonder daarvoor moeite voor te doen.
Wil best een kant schakel tekening geven, echter wel tegen een vergoeding.

Eerst gaat het over een drieweg wissel, en nu wil jij weer de scissor.
Een aansluit voorbeeld van de Peco E383F, de scissor is gewoon door DTS uitgegeven.

www.domburgtrainsupport.nl en dan handleidingen en de handleiding Dinamo wissels.

Kijk even en ga er gewoon mee aan de slag.

Leergeld betalen en soms tegen je eigen plafond aan lopen qua kennis is niet erg, maar door te doen en aan te leggen leer je het in elkaar steekt.
Met vriendelijke groet, Mark

kdebree@hotmail.com
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2021, 11:32

Bericht door kdebree@hotmail.com »

mark ik had al zo een vermoeden dat het om geld gaat, daar draait alles om , eerst in de tang bij de leverancier van al mijn spullen,
voor ruim 2000 euro aangeschaft, en dan laten zwemmen, tegen een forse betaling kan je dan verder ""geholpen "" worden,
maar goed als dat de prikkel is om het zelf uit te vinden , wwar s het fprunm dan nog voor ?? om elkaar te helpen toch ??
toch fijne zondag verder, vriendelijke groet Karel

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 461
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Karel,

Ik zeg niet dat ik niet wil helpen, echter 2 punten die jij niet doet:
Gewoon beginnen met wat je wel voor elkaar krijgt, dan kom je op een punt waar je niet verder kan en dan help ik of een ander je op weg zodat je verder komt.

Jij vraagt hier op een forum op een bedradingsschema specifiek voor jouw baan. Daar moet ik tijd in steken, en bij een foutje kom jij hier weer op terug bij mij. Ik vind dat daar best iets tegenover mag staan in de tijd die er in moet steken. Jij verwacht dat iemand dit gratis doet, zonder zelf het te proberen. Dat is gewoon de wereld op zijn kop. En als iemand dan zegt voor een vergoeding wil ik best helpen zeg jij dat het om geld draait. Heb jij een betonplaat voor je hoofd???
De tijd wil ik gewoon in mijn eigen baan steken en andere op het forum op weg helpen.

Tevens de leverancier, producent van Dinamo, Peco en/of iTrain heeft toch niks mee te maken dat jij niet de kennis en leervermogen heb om de materie te leren.
Er zijn bedrijven die jij kan inhuren om je baan aan te leggen. Die installeren dan de wissels, stellen de software in enzo, ja dat is tegen betaling omdat het hun werk is.
Dit forum is om kennis met elkaar te delen, niet elkaars baan digitaal schakelschema's te teken. Daar is genoeg naslag werk voor.
Met vriendelijke groet, Mark

Nico Essers
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2021, 10:44

Bericht door Nico Essers »

Nou Mark, in die tijd dat je hier teksten typt had je ook een eenvoudig aansluitschema getekend. Mijn god wat een gezever hier. Het is dat ik niks met dinamo heb anders zou ik wel een schemaatje opzetten, is verdorie 5 minuten werk op de computer. Niet iedere beginner is even snel van begrip en een goede tekening/schema kan veel verduidelijken. En dat gezeur over een vergoeding, we zijn hobbyisten en geen ondernemers (met uitzondering van Martin).

Gesloten

Terug naar “Schaal N”