Roco decoders & Detector.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 461
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Ton,

Heb jij al naar de RCN-213 zoals in de handleiding van de 10837 pagina 15 gekeken??

Hierbij de tekst uit Roco handleiding:
"Der Adressierungs-Modus definiert die Art und Weise, wie eine Weichennummern aus der Zubehördecoder-Adresse berechnet
werden: Jeder DCC Zubehördecoder-Adresse sind gemäß DCC Norm exakt 4 Weichennummern zugeordnet. Der 10837 Z21 signal
DECODER belegt für die DCCbasic-Schaltbefehle intern je nach Konfiguration (2,3,4 Signale) sogar bis zu vier aufeinanderfolgende Zubehördecoder-Adressen und somit bis zu 4*4=16 Weichennummern.
Die meisten Bedienoberflächen zeigen nur die Weichennummern und nicht die eigentliche Zubehördecoder-Adresse an. Diese Zubehördecoder-Adresse dient aber nach wie vor im Hintergrund für die Kommunikation zwischen der DCC Zentrale und dem Signaldecoder.
Damit das problemlos funktioniert, müssen allerdings beide Seiten, Zentrale und Decoder, die gleiche Art des Adressierungs-Modus
verwenden. Leider sind aufgrund einer Schwäche in den älteren DCC-Spezifikationen im Laufe der Zeit unterschiedliche Methoden zur
Berechnung der Weichennummern aus der Zubehördecoder-Adresse entstanden. Erst die RailCommunity Norm RCN-213 („DCC-Protokoll Betriebsbefehle für Zubehördecoder“) definiert seit 2014 die Berechnung der Weichennummer aus der Zubehördecoder-Adresse
auf eine eindeutige Art und Weise."

zie ook https://www.z21.eu/de/downloads/anleitungen ik heb de 10837 bij zübehor geopend en dan pagina 15.

Omdat iTrain met DCC protocol werkt, dien je de Roco modules in RCN-213 te zetten.

Lees even deze handleiding door, op pagina 15 wordt volgens dit euvel uitgelegd met de oplossing.
Met vriendelijke groet, Mark

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 461
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

@Henk

Even een vraag voor mijn beeldvorming?? Heb je naast de X16 bezetmelders ook Roco modules 10837 in jouw systeem? Zo ja, staat jouw adresseringmodus op "Roco" of op RCN-213"?

Want als de bewuste modules niet goed staan ingesteld kunnen we in iTrain alles wel nalopen, echter gaan we het probleem niet oplossen. Zeker omdat de fabrikant dit duidelijk vermeld, wil ik het eerst weten hoe Ton zijn modules op dit punt heb ingesteld.
Met vriendelijke groet, Mark

Ton55
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2021, 17:24
Locatie: Beverwijk

Bericht door Ton55 »

Heren,

Het wordt lekker ingewikkeld zo!
Maar ik heb geen RCN-213 geactiveerd in de Z21 app. Was in de veronderstelling dat ik een gesloten Z21 systeem had.

Nu blijkt dus dat ivm iTrain wel de RCN-213 optie moet aan zetten! Dat zal ik dus wel gaan uitproberen.
En ja, ik heb idd ook de signal decoder 10837 in mijn baan zitten.

Groetjes,
Ton…
Zwarte Z21, 5 Roco switchdecoders, 4 Roco signaldecoders, 5 Roco detector X16, iTrain 5.# plus, spoor-N iMAC

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Is heel simpel, in de interface in iTrain even het vinkje bij RCN 213 weghalen.

De RCN is iets om in accesoire adressen compatible te zijn met Lenz modules. Lenz is weer afwijkend hierin.

De wissel en sein decoders moeten allen opvolgende adressen hebben, en staan compleet los van de X16 modules. Die gaan immers over de R-Bus.
Accesoire decoders gaan over de DCC signaal van je Track output.

Daar haal je nu de verwarring vandaan door de bezetmelders erbij te betrekken. Die hebben niks te maken met de aansturing van accessoires.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Henk
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2021, 12:37

Bericht door Henk »

Precies. En wanneer bij het omzetten van wissel 5 in iTrain wissel 17 omgaat dan klinkt dat ook niet als de 'bekende RCN-213 verschuiving' van 4 adressen.

De groepering van de accessoire adressen (in te stellen bij voorkeuren in iTrain) icm met het adres dat je een wissel heb toegekend in iTrain kan wel tot vreemde combinaties leiden wanneer je deze niet goed op elkaar hebt afgestemd. Dat is waar ik aan refereerde met mijn screenshots en de gestelde vragen.

@Marksintpancras Ik heb zowel sein- als wisseldecoders van Z21 in gebruik. In de Z21 config tool heb ik het vinkje bij 'DCC-turnout-addressing according RCN-213' uit staan en in iTrain heb ik de adres-offset voor de Z21 interface ook uit staan.
Laatst gewijzigd door Henk op 09 okt 2021, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Ton55
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2021, 17:24
Locatie: Beverwijk

Bericht door Ton55 »

Heren,

Ik weet ook niet waar het aan ligt! De wissel die ik noem met wissel 5 cq wissel 17, dat is een voorbeeld!
Het heeft altijd goed gewerkt, tot dat ik de detector’s in bedrijf heb!

Er is niets veranderd in de instellingen van iTrain en/of Z21
Zwarte Z21, 5 Roco switchdecoders, 4 Roco signaldecoders, 5 Roco detector X16, iTrain 5.# plus, spoor-N iMAC

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 461
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Misschien even een idee, dit probleem met baanplan op het iTrain forum zetten als jij er zelf niet uitkomt.

Xander Berros leest ook geregeld mee. De maker van iTrain.
Met vriendelijke groet, Mark

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hoi Ton,

Ik zie dat je het systeem bij ons hebt aangeschaft. Dit betekend dat je recht hebt op gratis gebruik van onze helpdesk. Maak daar even een ticket aan, dan kan een van onze experts wellicht via teamviewer met je mee kijken.

https://domburgtrainsupport.nl/helpdesk
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Ton55
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2021, 17:24
Locatie: Beverwijk

Bericht door Ton55 »

Heren,

Nog even een reactie van mij.
Ik heb nu bij alle Switchdecoders en Signaldecoders de RCN213 geactiveerd en ook de Railcom optie. (Dit stond allemaal uit).
Daarna via iTrain geprobeerd te schakelen met wissels. Dat ging prima, keurig alles wissels zijn nu te bedienen!
Maar via de tablet werkt nu niets meer! Alleen de treinen rijden nog, maar de snelheidsmeter slaat niet meer uit, ook licht en geluid niet!
Via iTrain rijden de treinen echter niet! Geluid en licht van de trein staat wel aan, maar maar rijden niet.

Ik snap er niet veel meer van! Ik zal wel contact met Domburg Train Support opnemen komende week.
(Nog even een aanvulling, het groene programmeer lichtje blijft op alle decoders constant branden).

Groetjes en bedankt voor zover…
Ton.
Zwarte Z21, 5 Roco switchdecoders, 4 Roco signaldecoders, 5 Roco detector X16, iTrain 5.# plus, spoor-N iMAC

Ton55
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2021, 17:24
Locatie: Beverwijk

Bericht door Ton55 »

Even een nieuwe reactie van mij,

Het probleem is opgelost. Bleek dat bij iTrain, appendix D interface, specifiek, adresoffset accessoires ✅ weg moest!
Dit advies gekregen van Xander op iTrain forum. Dus Henk, jij zat ook goed, alleen begreep ik je niet! Sorry daarvoor. :oops:

Allemaal bedankt voor het mee denken…
Zwarte Z21, 5 Roco switchdecoders, 4 Roco signaldecoders, 5 Roco detector X16, iTrain 5.# plus, spoor-N iMAC

Plaats reactie

Terug naar “Algemene vragen”