Huisjes in papier

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
It’s my birthday
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nieuwe zending ontvangen.
Afbeelding

en dit is dan het resultaat een weekje later.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

EdwinB
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 aug 2021, 14:46

Bericht door EdwinB »

Wat is je ervaring met deze......? Ik ben altijd een beetje huiverig voor papier/karton.:D

gr. Edwin

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
It’s my birthday
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

ervaring ?

Nou in het begin dacht ik ook papier karton. :?
je hebt ook sites waar je de tekeningen, tegen betaling, kan downloaden en die moet je dan op papier, karton kleven. Daarna uitsnijden.
Dat beviel me toch niet zogoed. het resultaat kon een plasic kit niet evenaren. :x

Totdat ...

Ik de website van Metcalfe vond en eens een proef projectje had besteld.
Daar is alles al voorgedrukt op papier- karton en er is tevens een prima handleiding bij. Wel in het engels, maar met alleen de tekeningen kom je er prima.
het resultaat mag echt gezien worden. je moet ook niets schilderen, enkel de naden met een kleurpotlood een beetje op toon brengen. T.o.v. plastic vind ik de papier versies veel beter uitstralen, het glimt zo niet.

Er is een Nederlandse invoerder. Dus je moet niet zelf gaan invoeren vanuit England.
https://www.engelsmodelspoor.shop

Twijfel je, de meeste kits kosten rond de 10€.( in N-schaal). Bestel er eentje en beoordeel het resultaat zelf.

PS de huisjes zijn wel op Engelse N schaal. (2 mm --> 1 voet = 1:152)
Laatst gewijzigd door Erik-B op 16 nov 2021, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

EdwinB
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 aug 2021, 14:46

Bericht door EdwinB »

Erik,

Dank...je hebt me overtuigd. Ik ga wat bestellen :D

gr. edwin

Albert
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:20

Bericht door Albert »

Heb je al eensrechtstreeks besteld bij Metcalf?

Mvg
Mvg Albert

Gebruiker van iTrain, DR5000, Peco (code 55)

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
It’s my birthday
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

ik ga nu ,na de brexit, geen invoerrechten, douane kostenen, transport, BTW, behandelingskosten extra gaan betalen om rechtstreeks bij Metcalf te bestellen.
Bpost rekent zowiezo al 15 € behandeling kosten. :evil:

Ik krijg een even goede service van de NL-invoerder en ik weet op voorhand wat het kost. :D


PS laast kocht ik iets in England voor 40€ ; in totaal heeft het me 74 € gekost. Neen dus ik bestel niet meer buiten de EU. :P
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Miller's Dale
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2021, 20:54

Bericht door Miller's Dale »

Hangt maar net van de webwinkel af. Ik bestel mijn rails nog steeds goedkoper in de UK dan hier.


Maar niks mis mee een goede Nederlandse winkel te steunen!
Baan 460cm X 260cm, Z21, megapoint control, Itrain 5, Era 6/7 British Railways

Gebruikersavatar
John Siemons
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 aug 2021, 18:21

Bericht door John Siemons »

Rechtstreeks bestellen bij Metcalfe kan niet vanuit Nederland helaas, dat zal altijd via de diverse winkels moeten.

Mocht je nog ideeën willen opdoen over hoe e.e.a. er uit kan zien, kijk dan even naar mijn draadje van 'John's Valley'. Daar is alles gemaakt van Metcalfe huizen, hier en daar wat aangepast door mijzelf.

Verder kun je de huizen ook bestellen bij https://www.one2zmodelshop.com/nl/.

Groeten,

John

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
It’s my birthday
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nu de feestdagen terug aankomen. zijn er overal Led lampjes te koop voor een prikje.
Zo heb ik me laten verleiden voor de aankoop van een led-sliert van 780 lampjes.
Ok. dat is wel met ingebouwde dimmer etc. doch er staat ook op dat de voeding 31V DC is en dat het ledjes zijn van 3.3V /20ma.

Daar moet toch wat mee te doen zijn om huisjes etc. te verlichten.
De ledjes zelf zijn 3mm. in diameter en 7 mm lang. Gewoon cylindrisch, geen platvlak. Dat word dus opletten waar de + en de - zich bevinden.

Voor een voeding van 12V DC. heb ik dus theoretisch een voorschakel weerstand van (12 - 3.3)/0.020 = 435 Ohm ~ 470E zou moeten volstaan.
Doch nu ga ik experimenteren en soldeer tussen de +12V en de led een potmeter van 5K. Zo kan ik kijken hoe ver ik de weerstand kan vergroten en hoeveel de stroom zakt.
Nu blijkt dat ik bij een stroom van 4 mA. !!! ik nog steeds licht heb en plaats ik de led in een Metcalf huisje geeft dat s'avonds nog steeds genoeg licht. De voorschakel weerstand is dan 2K2. Ik hou niet van die te felle led lampen in huisjes. In de werkelijkheid hebben wij ook geen schijnwerpers in onze huiskamer.

Op de werkbank ( het zwarte ledje links is zo uit de bussel ledjes geknipt.
Afbeelding
en even in het kerkje gestoken. juist om te kijken wat het geeft!
Afbeelding

Spijtig heb ik een aantal Metcalf huisjes al gebouwd, zonder verlichting. Nu moet ik nogal wat afbreken om die ledjes erin te krijgen. Dus die paar huisjes en een kerkje beschouw ik als leergeld en ga alles terug bestellen bij "Engelspoor". ( Mooi pakje onder de boom :-) )en begin opnieuw.

Kijk ik goed naar de bouwhandleidingen hebben de meeste huisjes een stukje karton ter hoogte van het gelijkvloers en ook onder het dak. Gemakkelijk dus om daar een gaatje van 3 mm. in te boren en te voorzien van een ledje. Ook hebben de meeste huisje , die ik wil hebben een schuin dakje. Er is dus ruimte genoeg om daar de led en zijn voorschakel weerstandje in op te bergen.
Indien de huisjes een verdiep hebben, wil ik twee led circuit = 3 draadjes. Voor de draadjes in de huisjes wil ik stijve draad van AWG26 gebruiken.(Werd gebruikt bij "Wired Wrapping" en ik heb daar nog wat bobijntjes van over)
Ik zie ook dat ik wat meer aandacht moet hebben aan kieren binnenin de bouwwerkjes.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
It’s my birthday
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nu even een vraagje aan wie nog huisjes bouwt.

- Zou het niet beter zijn dat ik onder ieder huisje, gelijk aan het grondplan, met een overschot van b.v. 10 mm rondom, een stevig stuk karton of multiplex maakt van b.v. 2 mm dik ,met binnenin een uitsparing. Dan heb ik ruimte om de draden daar in te laten lopen.?

- Tweede vraag= wat is de ondervinding? De led-lampjes naar beneden laten schijnen ; dus ze bovenin in het huisje plaatsen of ze onderin zetten en naar boven laten schijnen?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Overigen”