Roco Detector X16, 10819

10836 Switch, 10837 signal
Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Henk,

Heb je de P en N op de X16 al eens omgewisseld??? probeer eens, soms lost het probleem op als deze verkeerd om zitten.
Met vriendelijke groet, Mark

HenkN
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2022, 21:56

Bericht door HenkN »

Dag Mark, het is om moedeloos van te worden.
Stekkers omgewisseld echter effect blijft hetzelfde.
De booster geeft normale spanning af op de X16
Geen idee waar ik dit moet zoeken
Henk

Henk
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2021, 12:37

Bericht door Henk »

Wellicht een onnozele vraag, maar hoe heb je de X16 qua RBus aangesloten? Toch wel op de RBus aansluiting van de Z21? Of zitten ze momenteel op de BBus van de booster aangesloten...? In dat geval gaat het niet goed namelijk...
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

HenkN
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2022, 21:56

Bericht door HenkN »

Ja, zit op R-bus Henk

Gebruikersavatar
Sibbesuisje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:16

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Henk,

je geeft aan dat het programeren niet lukt. Echter, de eerste X16 zou in principe plug & play moeten zijn, pas bij de 2e komt programeren in de Z21 maintenance tool eraan te pas. Als je dus alleen je eerste X16 hebt aangesloten, kan je dan in je maintenance tool wel het zien oplichten als er een lok op het gedetecteerde stuk gaat (in module 1 en module 2 in de maintenance tool). Als dat ook al niet werkt zit er ergens iets mis in de setup.
Hoe ik het zelf had aangesloten (nadat bij mij het probleem met omgewisselde P / N was opgelost), was dat ik de X16 eerst in de Z21 App had opgezet. In het Control Station van de App waar je de baan en componenten opzet, moet je bij het invoegen van een bezetmelder ook al aangeven welk type het is. Het address opgeven daar gaat van 1/1 naar 8/1 en dan door van 1/2 naar 8/2. Dat werkte zonder problemen dus toen wist ik in ieder geval dat de aansluiting goed was. Daarna ben ik pas naar de maintenance tool gegaan. Daar geverifieerd dat de 1e X16 werkte en vervolgens pas de 2e X16 geprogrammeerd.
Ik zeg niet dat dit DE manier is, maar zo ben ik er doorheen gelopen. Misschien dat het je helpt uit te vinden waar het mis zit.
Sander

N-spoor / NS diesel (Begin jaren 80) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

HenkN
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2022, 21:56

Bericht door HenkN »

Ja, zit op R-bus Henk

HenkN
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2022, 21:56

Bericht door HenkN »

Dag allen,

In de eerste plaats dank voor jullie aandacht voor mijn probleem met de X16, maar inmiddels heb ik het door jullie antwoorden voor elkaar gekregen dat de melders doen wat ze moeten doen. Sander, bij beide X16 modules de P-N omgewisseld. In de maintenance tool is de loc nu te zien als hij een terugmelder passeert. De 2e X16 bleek wel juist geprogrammeerd te zijn en laat nu ook de locs zien. Vanmiddag heb ik handmatig met de Multimaus kunnen rijden. Blij mee!
Nu wat onvolkomenheden oplossen. Locs blijven op 3 wissels staan, ondanks gepolarisseerde wissels. Hier moet ik weer mee aan de slag en eventueel deze wissels uitbouwen. Ik rijd overigens op Tillig Elite ails en wissels (EW3).
Dank allen.
Fijne dag verder,
HenkN

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste HenkN,

Dat is mooi :D dat jij die X16 werkend heb gekregen.

Echter nu heb jij 3 probleem wissels, wat ik in de opmerking mis, en wat een handige stap is onze hobby is het doormeten van de wissel. Ik gebruik een multimeter (bij Conrad oa Voltcraft VC190) en dan bij Ohms de piepstand, dan kan je verbinden meten zonder spanning. Want uitbouwen van zo'n wissel moet toch het laatste zijn wat je wil.
Met vriendelijke groet, Mark

HenkN
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2022, 21:56

Bericht door HenkN »

Ik heb een 175 van Voltcraft. Ga morgen meten
Wederom dank
Groet, Henk

hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Een puntje waar ik de info wat onduidleijk vind is het begin adres.
Standaard wordt bijv. een loc geleverd met adres 3.
Dus zet ik elke lok op een nieuw adres te beginnen met 11. Zo heb je nooit issues om een nieuwe lok aan te passen omdat je geen conflict hebt.

Qua detectors lijkt me dat je zoiets ook kan doen. Dus de eerste programmeer je om van 1/2 naar 3/4 en de tweede van 1/2 naar 5/6
Maar op dat punt zie ik her en der opmerkingen dat je echt bij 1 moet beginnen maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom.

Is die opmerking niet meer een gebruikers dingetje dat mensen het lastig vindne om vanaf een andere waarde te gaan tellen?
Of is er ook een technische reden die het verplicht?
Fleischman z21
Testbaan.

Plaats reactie

Terug naar “Decoders”