Roco Detector X16, 10819

10836 Switch, 10837 signal
Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hoi

Gebruik je de maintenance toon van Z21?

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

HenkN
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2022, 21:56

Bericht door HenkN »

Ja, klopt. Tabblad R-bus

HenkN
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2022, 21:56

Bericht door HenkN »

De witte led licht even op. Moet ik die ingedrukt houden en dan op asign drukken?
Ik snap inmiddels ook wat je bedoelde met drie keer op OK drukken, het uitvouwschermpje van de programmeerknop.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Nee eerst op program, daarna op assign

En dan 3x op OK

Meer niet

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Ton55
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2021, 17:24
Locatie: Beverwijk

Bericht door Ton55 »

Ik wil me nergens mee bemoeien hoor! Maar na de 3 x oké, maintenance afsluiten, en opnieuw starten. Daarna is het voor elkaar toch?
Daar ging het bij mij mis! Of zit ik er naast?

Met vriendelijke groet…
Zwarte Z21, 5 Roco switchdecoders, 4 Roco signaldecoders, 5 Roco detector X16, iTrain 5.# plus, spoor-N iMAC

Henk
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2021, 12:37

Bericht door Henk »

@HenkN en @DTS, er worden hier twee methoden van programmeren door elkaar gehaald.

Je kunt de X16 op de volgende manieren programmeren:

Methode 1: Via de programmeerknop op de X16
Als je deze indrukt gaat het witte programmeerlampje branden. Vervolgens schakel je een wissel met het gewenste adres. In het genoemde geval pak je wissel 3. Het gaat er niet om of dit wissel wel of niet bestaat op jouw baan: de X16 module 'luistert' op dat moment naar het eerst binnenkomende wisselcommando en gebruikt dit als adres voor je X16 module. Na het schakelen van het wissel zal het witte lampje doven en is het programmeren klaar.

Methode 2: via de RBus config tab in je Z21 software
Dit is de methode die Martin beschrijft. Je zorgt dat je de X16 module die je wilt programmeren als enige hebt aangesloten op de RBus uitgang van de Z21 (de andere X16s koppel je dus even af). In de Z21 software kies je welk adres je wilt toekennen aan de X16 en daarna assign je het adres aan de module en krijg je een paar pop-up meldingen met waarschuwingen en bevestigingen. Je hoeft in dit scenario dus niet op de program-knop van de X16 te klikken!

Beide methoden zijn prima toepasbaar. In de praktijk gebruik ik methode 1 als de module al onder de baan hangt en methode 2 als ik een nieuwe X16 voor m'n neus heb en snel een adres wil geven.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Gebruikersavatar
Sibbesuisje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:16

Bericht door Sibbesuisje »

Dank je @Henk voor de samenvatting.
Ik heb zelf ook 2 van deze detector's en sta op het punt de hele boel op de laptop aan te sluiten dus met veel interesse dit draadje doorgelezen
Sander

N-spoor / NS diesel (Begin jaren 80) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

HenkN
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2022, 21:56

Bericht door HenkN »

Dank allen. Ik ga het morgen nog eens proberen.
Groet, HenkN

Gebruikersavatar
Sibbesuisje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:16

Bericht door Sibbesuisje »

ondertussen mijn 2e bezetmelder ook geupdate via de Z21 maintenance tool, zoals beschreven door Martin. Met de juiste uitleg kinderlijk eenvoudig, dus nu kan ik in ieder geval zien waar de trein rijd :D
Sander

N-spoor / NS diesel (Begin jaren 80) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

HenkN
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2022, 21:56

Bericht door HenkN »

Goedemiddag allen,
Ondanks jullie duidelijke uitleg lukt het niet de X16 te programmeren. Althans ik zie in de status van R-bus geen informatie over de aangesloten terugmelders.
Ik heb beide methodes gebruikt maar in de maintenance tool veranderd er niets.
Maar ik heb het volgende aangesloten staan.
Z21 (zwart) om de Cobalt wisselmotoren te schakelen en de Roco dualbooster voor de rijstroom. De X16 modules zijn hiermee verbonden.
De Z21 + Dual booster communiceren via de CAN bus.
Gaat hier dan iets fout?
Fijne dag, Henk

Plaats reactie

Terug naar “Decoders”