Minitrix baureihe 101 met sound (oa 16083 / 16084 / 16087)

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 461
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Minitrix baureihe 101 met sound (oa 16083 / 16084 / 16087)

Bericht door Marksintpancras »

In 2017 heb ik zowel de Minitrix 16083 (25 jahre MHI) en de 16084 (AGFA) gekocht.

Deze locomotieven reden vanaf de aankoop zeer slecht en daarom alleen in de vitrine gestaan. De loks zijn meermalen na mijn toenmalige minitrix aankooppunt geweest en kreeg als antwoord dat er niks mis mee was. Alle functies werkten en de lok reed.
Wat al eind 2017 bekent was dat deze loks beter reden met de Rautenhaus decoder (zie ook www.maile.es).

Nu mijn huidige baan vordert ook tijd om deze locomotieven eens uit de vitrine te halen, de 16084 eens door JMRI gehaald en geijkt, wilde de lok al meteen na het zien van de ijking door raam naar buiten gooien. :lol:

De locomotieven bevatten een mTc14 decoder en via Susi zit er geluid op.
Bij de 16084 nu eens de minitrix decoder eruit gehaald en vervangen door een DH14B. Het geluid blijft behouden, dit zit erop op de locomotief printplaat en niet op de decoder.
Via JMRI even de functies terug gezet allen Aux 1 en Aux 2 waren verstoord. De lok heeft nu weer snelheid.
Echter bij lage snelheid stopte de lok vaker dan gewenst. :cry: Nu eens de wielen met multimeter door gepiept en wat bleek, bij 1 wielstel had ik op de plus geen contact met de printplaat.

Afbeelding

De stroomafname lipjes maakten geen contact met de wielen )de onderste). Even bij gebogen en rijdt nu is de 16084 weer helemaal zoals het hoort.

Als de Minitrix 16087 wordt uitgeleverd ga ik deze ook in dit draadje bespreken :D
Met vriendelijke groet, Mark

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Dan moet je mij eens uitleggen hoe jouw minitrix verkooppunt heeft bepaald dat er niets aan de hand was :lol:
Mooi dat hij het weer doet. Ik neem aan, met de nieuwe decoder, als een lichtelijk zonnetje?

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 461
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:o dat verkooppunt zet de lok op zijn testbaantje met een Uhlenbrock IB2 basic en laat hem rijden. Tja dan dat hij het wel, zeker als er 19 volt op dat testbaantje staat.
Dit omdat 1 wielstel wel stroom gaf.
En heeft de functies F0 t/m F8 ook getest en die deden het ook. Daar was ook niks mis mee.
Echter de rij eigenschappen waren zeer belaberd, maximaal 86 km/uur schaal snelheid met CV5 op maximaal bij een baanspanning van 15 volt. Omdat dit verkooppunt niet een lok ijkt weet het ook de schaal snelheid niet, en van klanten neemt hij niks aan.
De lok reed en de functies deden het dus de lok is goed, kort door de bocht.
Vandaag de lok geijkt, en omdat de lok met metaal huis erg zwaar is verwacht je niet met een stroomafnemer op 2 wielstellen dat die snel stilstaat. Daarom de stroomafnemers nagelopen met dit als resultaat.

Ben benieuwd hoe de 16087 gaat bevallen met de decoder van minitrix.
Met vriendelijke groet, Mark

Plaats reactie

Terug naar “Materiaal bespreking”