Bosrandbaan

Gebruikersavatar
Sibbesuisje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:16

Bosrandbaan

Bericht door Sibbesuisje »

Ik zal me hier ook gaan wagen aan een bouwverslag van mijn nieuwe en huidige modelspoorbaan.
Het is een simple ovaal baantje van 2 meter by 90 cm. Bijzonder is wel dat deze opklapbaar is in een murphybed konstruktie, dus als er niet gereden word kan deze netjes uit het zicht. Het komprimis dat nodig was om de ruimte te krijgen.
202106 baan opgeklapt.jpg
202106 baan opgeklapt.jpg (97.07 KiB) 1615 keer bekeken
De is een fantasiebaan met Nederlandse tintjes, bedoelt voor mijn Nederlandse jaren zeventig materieel alsmede mijn stoomloks en beeld een klein station uit aan een ongelectrificeerde lijn. Tegenover het station staat een loods (vG&L) zodat ik mijn geelbanders kan rangeren en er komt ook een stoomzuivelfabriek. Op het station zelf is er behalve het doorlopende spoor ook een doodlopend spoor voor de pendelbaan die zich afsplits. Het baanplan geeft hopelijk een goede indruk.
Bosrandbaan baanplan.jpg
Bosrandbaan baanplan.jpg (55.28 KiB) 1615 keer bekeken
De baan zal maar 40cm diepte in zicht hebben, de rest komt achter de achtergrond. Op die manier en dankzij een wat ruim schaduwstation hoop ik voor wat afwisseling te kunnen zorgen in het gedeelte in zicht. Uiteindelijk moet iTrain dan maar zorgen voor de leuke trein bewegingen, maar zover zijn we nog lang niet!

Op dit moment is al het rails gelegd. In het zicht is het voornamelijk Peco code 55, maar er zit ook een beetje peco code 80 (set track, voor de bochten), minitrix en fleischmann picollo (dat is het mooie aan N spoor, het past allemaal). In het schaduwstation ook peco code 55, peco code 80 (wissels en flextrack) en nog wat minitrix. Inplaats van draadjes solderen gebruik ik de peco rail-assen waar al draadjes aan zitten. Niet de goedkoopste oplossing maar mijn soldeer kwaliteiten zijn dermate slecht dat dit voor mij een uitkomst was! Vervolgens gebruik ik wacco blokjes om de draadjes verder aan te sluiten. Dus ik kan al mijn electronica doen zonder de soldeerbout :lol:
20210924 bovenkant.jpg
20210924 bovenkant.jpg (97.08 KiB) 1615 keer bekeken
20210924 onderkant.jpg
20210924 onderkant.jpg (97.67 KiB) 1615 keer bekeken
Voor de wissels gebruik ik servo motors. Waar mogelijk zit dit bovenop de baan, net als alle decoders / bezetmelders. Omdat ik een opklapbare baan heb is het niet makkelijk om onder de baan te komen. Ik moet hiervoor de baan uit het frame tillen en op zijn kant zetten (vandaar ook dat je wat hendels ziet zitten, want dan kan ik het er makkelijker uithalen). Dus hoe meer ik bovenop de baan kan houden, hoe makkelijker het onderhoud. Ik ben overigens erg blij met de ESU servo decoders. Het instellen kan direct op de decoder en is echt super simpel.

Uiteindelijk moet de boel met iTrain worden aangestuurd. Dus de baan is verdeeld in 32 blokken en een 4-tal ongedetecteerde wissels. Vooralsnog rijd ik met de Z21 App.

afgelopen weekend voor het eerst wat uitgebreid gereden, en dat ging best goed.
20210924 passerende trein station.jpg
20210924 passerende trein station.jpg (100.15 KiB) 1615 keer bekeken
Nog 1 minitrix ontkoppelaar die niet werkt dus daar moet ik nog naar kijken. Komend weekend zal ik de polarisatie voor de wissels trachten aan te sluiten. Dat is nog niet gedaan dus kruipen over de wissels werkt nog niet. Verder moeten nog 3 wissels worden aangesloten en moet dus wat servo's bij bestellen (had het baanplan aangepast en er extra wissels ingezet). Ook wil ik de achtergrond gaan plaatsen op de korte termijn, want dan komt de baan toch al gauw wat meer tot level. Daarna nog ballasten, iTrain gaan uitvogelen en verder gaan nadenken over scenery. Genoeg te doen dus! :D
Sander

N-spoor / NS diesel (Begin jaren 80) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

Gebruikersavatar
Kees Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:22

Bericht door Kees Gorter »

Leuke baan zo, ik ga het volgen.

Gebruikersavatar
Sibbesuisje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:16

Bericht door Sibbesuisje »

De voortgang is wat matig. De puntstuk polarisatie nog niet aangesloten, daar loop ik nog tegen wat vraagjes op (zal ik tzt wel in de digitale vraagbaak gooien als ik er niet uitkom). Wel heb ik de draden wat netter georganiseerd en ook de aansluitingspunten voor de centrale naar de zijkant gebracht zodat ik de Z21 niet meer op de baan hoef te zetten. Heb ook het hout binnen om een besturingskasten te maken waar de centrale, WiFi en externe power netjes in bewaard kunnen worden.

Wat is er dan wel gebeurd? Heb wat online aankopen gedaan die hopelijk snel binnenkomen. Servo’s, ballast, scenery en wat nieuw rollend materieel. Verder ook de achtergrond wand aangebracht. Had eerst gehoopt het hout netjes te buigen (dmv heet water of stoom) meer dat was toch een rot klus waar ik ofwel een lelijke oneven boog kreeg of het hout brak, dus de boel maar ouderwets haaks gemaakt. De PeArd achtergronden bestelt maar die verwacht ik pas rond de kerst te gaan aanbrengen.

Onderstaand een foto van de baan met achtergrond wand.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sander

N-spoor / NS diesel (Begin jaren 80) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

Gebruikersavatar
Sibbesuisje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:16

Bericht door Sibbesuisje »

In de laatste 2-3 weken is er optisch weinig gebeurt aan de baan, maar ik heb zeker niet stil gezeten.
Allereerst eindelijk voortgang gemaakt met de puntstuk polarisatie. De meeste unifrogs zijn al aangesloten en werken goed (2 uitzondering daargelaten). Ik heb ook een paar gebogen electrofrog wissels. Daar dit weekend mee geëxperimenteerd en daar moet ik nog wat tijd aan besteden. Ik heb de veertjes in de wissel gelaten (om risico met loskomende wissel tongen te vermijden) maar daarom is het omzetten niet geleidelijk. Als de tong dus nog tegen de ‘oude’ kant aanzit omdat hij nog niet is overgesprongen dan zie je een kort vonkje. Ik moet dus de timing nog wat gaan afstellen. Geen haast, ik weet in ieder geval dat de aanleg in orde is Afbeelding

Ook heb ik recentelijk de apparatuur georganiseerd. Omdat het een opklapbaan is, zijn de centrale, de WiFi en stroomvoorzieningen allemaal extern. Deze heb ik nu in een op maat gemaakte bak gezet om het een beetje netjes te houden. Er gaat nog een deksel overheen.
Afbeelding


Over 2 weken eindelijk weer eens richting NL na 2 jaar, dus er zal de komende tijd weinig gebeuren (misschien beginnen met ballasten wat ik deze week binnen had). Het goede is wel dat er in NL nog de achtergronden en wat andere spulletjes klaarliggen, dus na terugkomst kan ik wat grote slagen met de scenery gaan maken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sander

N-spoor / NS diesel (Begin jaren 80) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Sibbesuisje schreef: 27 sep 2021, 04:56 Vervolgens gebruik ik wacco blokjes om de draadjes verder aan te sluiten. Dus ik kan al mijn electronica doen zonder de soldeerbout :lol:
Op je foto zie ik dat de Wago blokjes in iets zitten dat wit ziet.
Is dat speciaal materiaal voor Wago blokjes ? Zo ja , waar heb je dat gevonden ? link ?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Sibbesuisje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:16

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Eric,

Er zit hier in Singapore een bedrijf dat ook die houders verkoopt. SG.element14.Com
Dit zijn mounting carriers: 221-502 (2 block), 221-503 (3 block) en 221-505 (5 block).
Ik heb geen onderzoek gedaan naar waar deze in NL te koop zijn maar hopelijk kan je op basis van deze info en de website genoeg info vinden om dit in NL te kopen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sander

N-spoor / NS diesel (Begin jaren 80) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

thanks voor het snelle antwoord.

wel veel verkocht in USA - NZ. etc.

ik heb al ééntje gevonden in europa
https://www.velleman.eu/products/view/?id=454886
https://www.velleman.eu/downloads/15/in ... 221515.pdf
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Sibbesuisje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:16

Bericht door Sibbesuisje »

Ruim 3 maanden sinds de laatste update, dus tijd om het draadjes een beetje af te stoffen.
Er is weinig gebeurd maar toch ook weer veel.

Allereerst de baan zelf:
In December kreeg ik de achtergronden (wederom van PeArd) binnen dus deze kan ik afronden. Maakt een wereld van verschil! Zoals je op de foto’s ziet is er een stuk met bomen en een stuk alleen blauwe lucht. Dat is bewust gedaan. Waar de bomen eindigen en het blauw begint zal een weg de horizon ingaan, dus ik kon de bomen niet doortrekken. Daarnaast komt in een hoek een heuvel dus de bomen achtergrond zou dan ook een raar effect geven.
Afbeelding

Daarnaast begonnen met ballasten. Ik had 3 kleuren van woodland scenic gekocht en was begonnen verschillende mixen te proberen. Uiteindelijk geland op 2/3 donker bruin en 1/3 iron/roestige kleur. Ook had ik wat proefstukken gemaakt om te oefenen, en dat was maar goed ook want de eerste poging was niet goed. Met wat kleine aanpassing en door vooral NIET de ballast tools te gebruiken (het geeft een te dikke laag) maar gewoon de ballast met hand en lepeltje te leggen tot een beter resultaat gekomen. Ondertussen de makkelijke stukjes gelegd. Moet eerst nog de perrons uit plannen voor ik het stationsgebied kan afronden.
Afbeelding

Verder heb ik me erg in iTrain verdiept. Allereerst de bezetmelders uitgevogeld en in Z21 gezet. Daarna iTrain license aangeschaft en de baan gaan opzetten. Op zich is het goed te doen maar er is zoveel om te leren dat er wel wat tijd in gaat zitten. Dus baan opgezet, locs en treinen erin enz, je kent het wel.
Dit weekend dan eindelijk gestart met het rijden via iTrain. En daarna begonnen met ijken. Heb nog een boel loks te gaan en ook een aantal blokken moet ik nog eens nalopen in iTrain voor juiste lengte en settings. Maar het begin is er dus hopelijk volgende week de eerste testjes voor automatisch rijden!
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sander

N-spoor / NS diesel (Begin jaren 80) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

GND
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Hoi Sander,

Dank voor de update.
De baan wordt steeds mooier, ga zo door.

Met vriendelijke groet, Willem (a.k.a GND)
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

blijf vooral foto's posten van je geheel.
Jij bent mijn inspiratie bron voor mijn opklapbare baan. (Ik begin er pas aan in april.)
Jouw idee van toch de gehele baan in twee delen te splitsen ga ik even overwegen of ik het ook niet kan toepassen.

nog wel even een vraagje:
in deze foto
Afbeelding

Zie ik dat in het schaduw gedeelte je de wissel aandrijvingen = servo's boven de basisplaat hebt gelegd. Ook in de voorgrond heb je wissels. Hoe ga je daar de aandrijvingen plaatsen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”