Oostenrijks-Zwitsers thema

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

O ja hoor, kijk maar naar schellenbach. Dezelfde situatie aan de linkerzijde alleen dan ipv wissels een boel engelsmannen.

Wat jij hier hebt is te doen met 4 relais schakelingen. Ik zou daar echt geen blokuitgangen voor opofferen.

Voor het kruis op de sisser gebruik je 2 relais, en de twee situaties rechts ervan ook 2 relais.

1 HPP4 kost als bouwpakket 15 euro, gebouwd 25 euro.

2 blokuitgangen kost je 65 euro. Dat is een halve TM44.

Maar Marcel zal je er wel doorheen loodsen, is hij goed in ;)


Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Dankzij de support van Marcel (DTS) heb ik een zeer uitgebreide uitleg gekregen hoe mijn wisselstraten aan te sluiten.
Ik had mijzelf toch een beetje op het verkeerde been gezet. @DTS bedankt voor de support

Doordat ik nu de bedrading aan het maken ben, is er verder weinig visuele voortgang te melden. Die zal ik hopelijk aankomend weekend weer kunnen posten.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Hoi Roel, ziet er super uit. Ik ga me de tijd even geven om dit goed door te lezen. Ik denk dat er veel herkenbare en leerzame stukken in zitten.

Succes !!

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Ger deguelle
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 aug 2021, 07:55

Bericht door Ger deguelle »

Dat ziet er mooi uit allemaal mooi om te volgen .

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

:D Groetjes uit Landgraaf ;)

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Na de bedrading en testen van de wisselstraat bleek dat 1 route niet werkte. Zoals ik ben, gaat dat toch knagen....Wat doe ik fout?
Ik had al goed contact met DTS omdat ik twijfelde aan de aansluitingen. Met de support van Marcel was ik begonnen met de draden aan te sluiten, adressen aanmaken en testen van de OC32 en afstellen van de servo's.
Met de meter de spanning gecontroleerd en alles zou goed moeten zijn. Helaas dus. Lang verhaal kort: ik ga nog steeds de mist in met A en B, A-staaf en B-staaf. Nou, je kent het wel. Het blijkt dat als je gewoon de schema's volgt, het bewuste draadje best van de A-staaf OF B-staaf mag komen. iTrain regelt dit zelf mits de rijrichting (of hoofdrichting) maar goed staat. Dit was weer een goede lesson learned.
Toen de eerste Engelse wissel dus volledig functioneerde, was nummer 2 uiteraard een eitje :D . Waar hebben we het over? Onderstaande wisselstraat:
Afbeelding

Ik las de draden onder de rails. Dit is met leggen meer tijdrovend maar ik ben er voor mijzelf meer tevreden over. Ik heb wel de relaisschakelingen toegepast zoals jullie eerder hebben aangegeven. Zo zie je maar waar een forum voor dienst kan zijn. Nogmaals bedankt.

Toen ik zondagavond bij het eten mij zeer trots voelde over het feit dat die wisselstraat functioneerde, liet ik mijn lieftallige vriendin mijn volgende project zien: de scissor
Ik zat ronduit te praten over de stomme fout met de draden toen ik de scissor op tafel bracht en liet zien hoeveel draden daar wel niet aan vast gemaakt moeten worden en hoe de schakeling eruit ziet (ik had het DTS printje meegenomen). Aangezien er steeds meer kennis van elektrisch schakelen is ontwikkeld, viel mij op dat voor mijn gevoel er teveel draden gelast moeten worden. In dit geval: de hartstukken.
Afbeelding

Op de achterzijde zitten alle draden reeds goed gelast af fabriek. Eigenwijs als dat ik ben, heb ik een proefopstelling in elkaar gedraaid en na twee avonden kon ik testen met de aansluiting zoals ik in mijn hoofd had.
De DTS schakeling heb ik gebruikt voor het kruis. En verdomd, het werkt! Ik ben zo vrij geweest dit voor te leggen bij DTS en de respons was, in mijn beleving 100% terecht: je moet de hartstukken apart aansluiten om de bedrijfszekerheid in de toekomst te garanderen. Balen? Nee hoor, ik heb weer wat geleerd. Het zijn tenslotte maar 4 extra draden. Ik vond het van mijzelf knap dat ik eigenlijk zo snel door had dat het ook zonder had gekund door de schakeling te snappen. Dit is mijn grootste winst. De leercurve is dus nog steeds stijgend. Ik heb DTS uiteraard bedankt voor de feedback en nu is mijn bedrijfszekerheid gegarandeerd.
Afbeelding

Met het proefstuk afgerond en inmiddels weer gedemonteerd, ging ik eens een lijstje met irritaties afwerken.

Ik was mij behoorlijk aan opeten over een stukje spoor net voor de zojuist besproken wisselstraat. Ik had een wisselmelder sectie geslepen en de rails spatte. Met pijn en moeite deze geprobeerd weer in de lijn te krijgen maar dit was kansloos. Hij bleef steken. Goed, met rijden kon het ermee door maar het was gewoon niet goed. Dit stukje is vandaag eruit gewieberd en een nieuw stuk is geplaatst.

Mijn andere irritatie was het feit dat ik altijd half in het donker aan het knoeien ben. Overdag werken en dan 's avonds met de headlight op draadjes op de relais zetten maar altijd in je eigen licht werken. Bekend? Ik moest hier wat aan doen! Nu is de volledige tafel voorzien van LEDs op diverse niveaus en afzonderlijk te schakelen. Wat een verademing zeg.
Afbeelding

Afgelopen week heb ik tussendoor wel wat perronstukken gebogen en gelijmd. Er begint vorm aan te komen.
Afbeelding

Het is bizar hoeveel gedachten er door iemands hoofd kunnen schieten als je met het zichtgedeelte aan het werk bent. Waar komen de gebouwen, de wegen, lantaarnpalen..Wacht even: verlichting? Daar was nog niet over nagedacht. wil ik dit wel of niet? Nu probeer ik mij in de verlichting voor het station te verdiepen maar misschien doe ik iets fout: ik kan bijna niets vinden over verlichting en/of aansturing hiervan?
Hebben jullie een linkje o.i.d. dat ik eens kan uitpluizen?

Morgen weer verder met de wisselstraat aan de andere zijde van het station. Draadjes, draadjes en lijm :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ger deguelle
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 aug 2021, 07:55

Bericht door Ger deguelle »

Wat een draden allemaal ik word er altijd gek van ik ben al blij dat ik een trein aan het rijden krijg, maar ziet er goed uit allemaal

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

:D Groetjes uit Landgraaf ;)

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Netjes en strak verwerkt al de bedrading. Zelf leg ik het op dezelfde manier aan. Ik heb ook alle aansluitingen in een Excel bestand staan, mocht er op een bepaald punt storing optreden, kan ik zo zien welke pinnen ik moet controleren.
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Die bedrading is inderdaad wel veel maar dat gaat vanzelf. Door het systeem wordt je eerlijk gezegd gedwongen gestructureerd te werken. Na een paar maanden heb je zomaar een paar 100m weggelegd.
Ik werk ook met Excel. Men kan nooit alle blok-, wissel-, en relais adressen onthouden. Ook hiervoor geldt weer structuur.
Het duurt wat langer maar het zal zich wel terugverdienen.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Goede tip. Ik moet ter zijner tijd ook maar eens een excel document maken. Dat is een stuk makkelijker dan de adressen van de modules middels de dip switches af te lezen (ook wellicht makkelijk om fouten te vinden aangezien de laatste module ook als eind module gedefinieerd moet worden).

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Vandaag was ik eindelijk klaar met de volgende wisselstraat inclusief scissor en het pas maken van de station sporen. Ik had 3 weken terug al besloten dat de Autoverlad niet mag ontbreken. Dit is spoor 7 geworden.
Tijdens de aanleg van de wisselstraat heb ik de scissor gesloopt. Met geen mogelijkheid kreeg ik de houder van de 2 bewegende staven meer gekoppeld. Dus kon ik een nieuwe monteren en weer alle draden eraan knopen.
Dit was in de categorie pech hebben zeg maar. Het was ook nog eens de laatste wissel van de gehele wisselstraat die ik aan het aansluiten c.q. koppelen was op de hardware.

Ik heb dit keer echt mijn tijd genomen en geprobeerd nog netter te werken. Toch valt dat niet mee. De draden zitten nog steeds aan de onderzijde van de staven gelast en daar ben ik zeer tevreden over. Nu aan het proefrijden en verder met de perrons.
Afbeelding
achterzijde van de module met de servo's

Afbeelding
Wat een draden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het resultaat met rechts het opstelspoor voor de Autoverlad

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”