Oostenrijks-Zwitsers thema

Roel
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Precies wat jij nu zegt, dat had ik dus ook begrepen. Ik ga de boel gewoon installeren (zoals het hoort :shock: ) en dan los ik eventuele problemen wel op. In ieder geval bedankt weer voor de toelichting.

Roel
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Zo wat een stof hier zeg....
Een maandje geen berichten geplaatst omdat....ik was niet tevreden met mijn paradebaan. Aangezien ik mijzelf een beetje ken, heb ik besloten de hele paradebaan eruit te halen en opnieuw te leggen. Er zaten irritante knikken in de bochten waarvan ik weet dat deze altijd zichtbaar blijven. Daarnaast had ik moeten proberen om de draadjes aan de onderkant te lassen (uit het zicht) en dat had ik ook verzuimd. Dus: alles eruit en opnieuw!
Na een paar weken bouwen en uiteraard solderen ben ikzelf tevreden met het resultaat. Er wordt momenteel weer proefgereden.
Afbeelding
Nieuwe paradestrecke gezaagd en gepositioneerd

Afbeelding
Onderbed verlijmd

Afbeelding
Rails vastleggen. Draden zitten onder de rail gesoldeerd

Afbeelding
Met verkanting uiteraard

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Netjes gedaan, mooie vervanging!

Zou wel even goed nadenken of je die kronkel aanhoud. Iets glooiende maakt het realistischer. Maar dat is een afweging tussen fantasie en realisme hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Ik denk dat die kronkel prima past! In landen zoals Oostenrijk en Zwitserland zijn er genoeg trajecten die zo langs de bergrand gebouwd zijn. Dit zijn vaak wel wat oudere trajecten, nieuwe trajecten worden vaak korter gebouwd met tunnels, dat is nu makkelijker te boren etc. Als dit stuk spoor ook de vorm berg volgt moet het prima kunnen! 8-)

Let wel, vaak vanwege die kronkels is er een aangepaste snelheid op die delen. ;)

Ik heb in mijn baan ook een parade stuk liggen en die is mij achteraf te recht, had er liever ook zo een kronkel in gebouwd, maar dat kan ik nu niet meer doen helaas.. :(
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Roel
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

De "kronkel" is inderdaad een bewuste keuze. De baan loopt omhoog richting station langs een toekomstige rotswand. als je de Lötzbergbahn via de satelliet volgt, kronkelt deze ook behoorlijk maar wel vloeiender. Ik heb wat minder lengte helaas beschikbaar. De treinen rijden wel met minder snelheid dan door de helix.

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Roel schreef: 24 okt 2021, 13:12 Ik heb wat minder lengte helaas beschikbaar.
De bekende concessie, maar het idee is er! ;)
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Duidelijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Roel
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Eindelijk weer eens tijd gevonden om verder te gaan met de baan. Allereerst heb ik de comments ter harte genomen en toch de slinger aangepast. Hij was inderdaad te krap en ik begon mij te ergeren.
Het stuk ertussen uit gehaald en een nieuw stukje rails in verkanting terug geplaatst. Hieronder het resultaat.
Afbeelding
Afbeelding
Ik moet toegeven dat de treinen "beter" omhoog lopen.

Ook ben ik verdergegaan met de aansluitingen van de wisselstraat. Hiervoor weer de nodige servo's geïnstalleerd en besteld met de benodigde bedradingen. :D

Daarnaast ben ik mijn hoofd aan het breken op de schakeling van de wisselstraat. Ik ben zeer content met de reacties die ik heb mogen ontvangen. Hiermee ben ik aan het "tekenen" gegaan met onderstaand resultaat:
Afbeelding
Hierbij wil ik jullie toch weer om hulp vragen. Kijkend van rechts naar links is de inkomende wissel WS1 (Oostenrijks-Zwitsers dus links rijden) met de A en B schakeling zoals die nu op de baan in het voorgaande blok ligt.
Hetzelfde geldt voor WS2: de schakeling is zoals hij nu in het aangrenzende blok ligt.
Als ik dan alle A en B draden inteken, kom ik tot de conclusie dat het hartstuk van EW1 B schakelt en de WS2 aansluit met A. Klopt deze conclusie? Hoe los ik dit op?
Verder teruglezend in de reacties, zie ik dat iTrain dit oplost door de polariteit van de blokken te schakelen, echter geloof ik niet dat mijn situatie hierop van toepassing is.
Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Het zal vast wel een eenvoudige oplossing zijn maar ik zie hem niet. Of is het zo dat als ik EW1 in de richting WS2 berijdt, de A en B van EW1 omdraaien omdat de trein andersom loopt c.q. van richting verandert?
De reden waarom ik deze schakeling heb gemaakt, is puur variabel rijverkeer.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Netjes!!!!

Die boog is echt een stuk beter nu!

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Roel
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Bedankt Martin. Jij was mijn inspirator tot een paar slapeloze nachten :lol:

Nadat ik Mark om feedback had gevraagd voor een probleempje eerder genoemd, ben ik verder gegaan met het leggen van de wisselstraat en de station sporen t/m 6.
Ik was even vergeten hoeveel tijd er nodig was om een paar wissels en sporen in boog en verkanting te leggen en uiteraard de servo's aan te brengen waarna alles van draadjes is voorzien. Bijna 8 (niet-volle) dagen dus....
Het aanbrengen c.q. laswerk en aansluiten op de TM44 of OC32 was nog het meest tijdrovend.
Hieronder het resultaat van een weekje "vrij":
Afbeelding
Alle sporen liggen

Afbeelding
Bijna onmogelijk om dit zonder hulp te doen

Afbeelding
Afbeelding
De verkanting

Afbeelding
Ander perspectief...

Vandaag toch DTS om hulp gevraagd met de aansluiting van mijn volgende wisselstraat. Ik kom er namelijk niet uit hoe de rechter wissels van de scissor van stroom te voorzien tenzij ik 2 uitgangen van de TM44 hiervoor gebruik (wat in mijn beleving verreweg het makkelijkst is i.p.v. 6 relais totaal). Marcel had reeds gereageerd (met een wedervraag retour :D ) dus top mannen van DTS. Bedankt hiervoor. Mijn probleem zie je hieronder.
Afbeelding
Afbeelding
Dit probleem (of geen kan uiteraard ook) wordt in mijn ogen veroorzaakt door staaf C waarbij de draden A en B andersom gesoldeerd zijn vanwege de rijroute die ik gekozen had t.b.v. de aansluiting van de Engelse wissels van de eerste wisselstraat. Misschien denk ik weer te moeilijk maar A moet nog steeds op A toch? Dus in mijn gedachte kan ik geen relaisschakeling toepassen om met het resultaat van deze schakelingen de bovenzijde van de scissor te voeden en/of wissel B-C. Maar misschien kan itrain dit wel oplossen en is er dus niets aan de hand.

Vandaag ben ik begonnen met de aanleg van de perrons. Deze liggen deels in een boog dus ik ben wel even zoet.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”