[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw... 1:160

Hoontje
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 aug 2021, 02:51
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw... 1:160

Bericht door Hoontje »

Hallo allemaal,

Wat leuk dat je mijn draadje gevonden hebt op dit forum. Laat ik mij eerst even kort voorstellen; Hoontje, 37 en sinds 2012 weer helemaal terug in deze hobby. Daarvoor al op mijn 8ste besmet met het N-spoor virus, na mijn eerste treinset gekregen te hebben. Maar zoals dat met veel dingen gaat, geen geld/tijd/interesse tijdens de puberteit en na de studie was er ook weinig tijd. Wel weer wensen! Nadat ik in 2012 ziek thuis kwam te zitten, kreeg ik de tip om als afleiding van de lichamelijke problemen te zoeken en kwamen de modeltreinen terug in mijn leven.
Begonnen werd aan de wens om een grote modelbaan te bouwen! Het thema, mijn geliefde stamlijntje richting Oosterhout Vijf Eiken, een industrieterrein in Noord-Brabant wat tot 1991 een druk goederenvervoer kende van o.a. witgoed, chemicaliën en auto's.
Begonnen werd in 2013 met een baan en gebouwen van Markenburg.nl. Samen met hen kreeg ik de kans om het stationsgebouw van Gilze-Rijen in 1:160 te bouwen. Inmiddels verkopen zij het in hun vaste assortiment, inclusief alle bijgebouwen!
De bouw van de baan werd, omwille van de ruimte (Ik woonde samen met mijn vrouw op 30m2) op enkele modules begonnen. Gestart met het station en dan zou ik als het ware richting Oosterhout bouwen...

Nadat ik volledig herstelt was, wisselde ik van werk en woning. De vrouw gaf toestemming om groter te gaan en er verrees een heuse beursbaan die tussen 2015 en 2018 verschillende beurzen bezocht heeft. Centraal stonden 2 modules met station Gilze-Rijen en een helix die het onderliggende schaduwstation verbond.

Inmiddels is deze baan in 2018 afgebroken en is in 2019 begonnen met de bouw van een nieuwe, vaste baan. De beursbaan was te beschadigd om nog toonbaar te maken en inmiddels had ik ook meer inzichten en technieken geleerd, die een nieuwe baan rechtvaardigden. Voor beurzen heb ik in 2018 nog wel een ander baantje gebouwd, daar start ik vast nog wel een draadje over t.z.t.

De vaste baan is inmiddels afgelopen juni verhuisd naar weer een nieuwe woning met nog meer ruimte. Hier is ook ruimte voor een uitbreiding naar de andere kant. Ik ben een modelbouwer die graag hele verhalen vertelt op zijn baan; de treinenloop mag realistisch. Wat betekend dat niet alleen Oosterhout, maar ook Tilburg Goederen, kortweg Tilburg GE, er mag komen!

En daar zal dit draadje voornamelijk over gaan.

Tilburg GE was hét regionaal distributiepunt van o.a. van Gend & Loos totdat dit over ging in DHL in de jaren '90. De vele spoorbundels, de enorme loods en de verschillende kleine vervoerders die ook een spooraansluiting hier hadden, zoals bijvoorbeeld Piet van Beurden, maken het een erg leuk thema voor de modelbaan.

Goed, genoeg getypt, enkele plaatjes van de voortgang;

Afbeelding

Tilburg GE was een goederenstation aan de spoorlijn Breda - Tilburg en lag ten westen van station Tilburg. Inmiddels is het gehele terrein gesaneerd en anno 2021 ligt er een mooi stadspark, genaamd 'spoorpark' met talloze verwijzingen naar het verleden. Zo ligt er nog een stuk spoor en staan er links en rechts informatieborden. Ook de oude hekwerken zijn geconserveerd die het terrein (deels) omsloten.

Het hier boven staande sporenplan werd in ANYRAIL 6 omgezet naar een 1:160 plan met het volgende resultaat:

Afbeelding

Links het reeds gebouwde station Gilze-Rijen en midden boven en rechts Tilburg GE. Gekozen spoorprofiel wordt PECO Code 55, aansturing geschiedt doormiddel van DINAMO in combinatie met iTrain.

Afbeelding

Gilze-Rijen is gebouwd op modules van 61 x 122 cm met daarin een schaduwstation. Het bovendeel kan opklappen met behulp van scharnieren. Zo wordt Tilburg GE ook gebouwd, alleen met afwijkende afmetingen, namelijk modules van 70 x 122 cm. Ook dubbel, zodat het onderliggende 'schaduwstation', hoewel dat hier meer een keerlus zal zijn, toegankelijk blijft. Het geheel ligt op MALM kasten van IKEA waar de nodige knutselspullen en treinen in opgeborgen liggen.

Afbeelding

De eerste module van Tilburg GE Is klaar en hier wordt het scharnieren getest. De balk achter de module is op 20 cm. afstand in geopende stand en geen probleem voor de (toekomstige) scenery.

Afbeelding

De eerste sporen zijn een feit. We zien hier de ingang van Tilburg GE. Bovenin de 3 sporen gaan v.a. daar een helling af (2%) richting het schaduwstation. In werkelijkheid begint hier in Tilburg het "hoogspoor" en zouden de sporen omhoog moeten lopen... Dit is een van de concessies die gedaan zijn.
De wissels naar het midden zijn de ingaande wissels richting Tilburg GE.
Als we links kijken, zien we een vereenvoudigde wisselstraat. In werkelijkheid lagen deze wissels en kruising onder het viaduct van de Ringbaan West en bestond deze wisselstraat uit zeer complexe wisselverbindingen met 3 sporen en aan de andere zijde van het viaduct een bundel opstelsporen voor station Tilburg Universiteit. Deze laat ik weg in model, dus vandaar deze vereenvoudigde versie....

Afbeelding

Proeflegging van de eerste sporen op Tilburg GE. Op de eerder getoonde plattegronden zijn dit de omloopsporen voor de douane loods en van Gend & Loos loods. Om het geheel speels te houden, liggen ze scheef op de bak richting de hoek waar de loods moet komen...

Afbeelding

Spoorbundels voor de douaneloods (links) en de 3 sporen die tot diep in de van Gend & Loos loods doorliepen...

Afbeelding

Dezelfde spoorbundel uit een andere hoek. Het onderste spoor is nog niet op lengte, dit ligt voor de Douaneloods die ik momenteel aan het (3d) tekenen ben. Ik weet nog niet of ik mijn gebouwen ga laten laseren, of alles uitprint. De eerste testen met 3D printen zijn veelbelovend. Daarover later meer!

Afbeelding

In de loods stonden de goederenwagons bijna tegen elkaar aan, zodat het laden en lossen vergemakkelijkt werd. Tussen de wagons werden rijplaten gelegd. Ook in model ga ik dat uitvoeren...

Nou tot zover deze eerste voorstelling van mijn bouwwerken. Via dit draadje ga ik jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen!

Groetjes,

Hoontje
Hoontje's Creative World - Unieke, Nederlandse (hulpverlenings)voertuigen in 1:160

Tilburg GE in 1:160 | iTrain | DINAMO | OC32 | PECO code 55

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

He topper! Gaaf dat je oom hier gepost hebt!!!

Ga je die sporen trouwens nog iets verder uit elkaar leggen?
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Hoontje
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 aug 2021, 02:51
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

@Martin, neen, deze 3 sporen blijven zo dicht bij elkaar liggen. Deze komen straks in de loods van van Gend & Loos en zoals ik al schreef, stonden de wagons daar ook bijna schouder-aan-schouder.
Hier is de tussenruimte zelfs nog wat groot te noemen, 2 Minitrix MAKs 6400'den passen naast elkaar op de sporen. Voor nu prima dus.

Groetjes,

Hoontje
Hoontje's Creative World - Unieke, Nederlandse (hulpverlenings)voertuigen in 1:160

Tilburg GE in 1:160 | iTrain | DINAMO | OC32 | PECO code 55

Hoontje
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 aug 2021, 02:51
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Zo alweer 2 maanden geen nieuws hier... Dat komt omdat ik heel veel moet werken en zeer weinig tijd voor de hobby heb. Zoals we allemaal weten lopen de besmettingen weer op én zijn inmiddels veel van mijn collega's ziek/met verlof, dus wordt het werk alleen maar zwaarder in de zorg... Hobbytijd is er dus niet zoveel...

Ik ben wel heerlijk een dagje naar Eurospoor geweest waar ik in elk geval rails en wissels ingeslagen heb om Tilburg GE verder vorm te geven. Ook zijn er in Polen straatsteentjes bestelt, daarover later meer... Dus soms is er wel even ruimte!

Inmiddels zijn mijn beursbezoeken door mijn werkgever wederom ten zeerste afgeraden (lees: verboden) dus de BN'er uithangen gaat niet meer ;) Of de besmettingen moeten opdrogen...

Nog even 2 plaatjes als zoethouder;

Afbeelding

De baan is volledig op hoogte nu. Het doorverbinden moet even wachten, dat vergt precisie en tijd...

Afbeelding

Een Mock-up van de Douaneloods, laadperron en Goederenloods met kantoor. Zou ik het volledige goederenloodsgebouw neerzetten, dan heb ik meer dan 1.60mtr nodig. Dat is te gortig, dus heb ik de goederenloods en de douaneloods iets verkleind. De douaneloods levert 6 cm in en de goederenloods wordt voor slechts 60cm gerealiseerd. Waarbij ik ga proberen zoveel mogelijk van de karakteristiek te behouden...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
Hoontje's Creative World - Unieke, Nederlandse (hulpverlenings)voertuigen in 1:160

Tilburg GE in 1:160 | iTrain | DINAMO | OC32 | PECO code 55

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Vermits ik ook klein behuisd ben, qua beschikbare ruimte voor een spoorbaan althans, is het idee van een bovendeel klapbaar te maken wel om mee te nemen naar mijn ontwerp. ;)

Doch stel ik me dan de vraag waar je met de bedrading, de bezetmelders, voeding, centrale blijft. die moeten toch ook ergens een plaats krijgen.
hoe heb jij dat opgelost ?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Mischa
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:43
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Mischa »

Hoontje!

Fijn dat je hier er ook weer bij bent! :)
Kan ik jouw bouwsels ook weer volgen!

Groet, Mischa
Hobby - Het maken van een grote N-Spoor modelbaan
Crazytrains B.V.
www.crazy-toys.nl
www.micromotor.nl

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

nog een vraagje:

als de onderkant je schaduwstation is en je bovenkant is klapbaar, ben ik wel benieuwd hoe je van het schaduwstation naar je bovenkant gaat met je sporen
Van 'vast' naar 'beweegbaar' dus.?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Hoontje
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 aug 2021, 02:51
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Sorry heren, de afgelopen maanden vooral bezig geweest met werken in de zorg en andere zaken. En dus niet meer op dit forum geweest;

@Mischa Ja, Martin bleef erover doorgaan, dus ook hier uploaden ;)

@Erik-B
1. De update wat ik met bedrading doe vind je straks hieronder. Die loopt gewoon over de bakken naar beneden, levert geen problemen op, zolang draden over de rug lopen (= scharnierkant van de bak).
2. Het bewegende deel t.a.v. het vaste deel (de boog naar het schaduwstation zit vast op de onderbak, terwijl de bovenbak de ingangsporen heeft, is niet meer dan een moduleovergang. Alleen bij modules haal je de baan uit elkaar, nu klapt een deel weg. Doordat alles pas is, vallen de sporen terug op de juiste plaats en heb je dus enkel een module-overgang.

In de volgende updates zal ik wat foto's ervan posten, als ik zover ben. Nu ligt er nog geen rails namelijk naar beneden...

Groetjes,

Hoontje
Hoontje's Creative World - Unieke, Nederlandse (hulpverlenings)voertuigen in 1:160

Tilburg GE in 1:160 | iTrain | DINAMO | OC32 | PECO code 55

Hoontje
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 aug 2021, 02:51
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Waar was ik ook alweer bezig? Even ieders geheugen opfrissen;

Afbeelding

In het kader liggen de sporen die in werkelijkheid nu ook op de baan liggen. Deze ben ik druk electrisch aan te sluiten, zodat we kunnen rijden. Daarnaast is de helling voor het schaduwstation aan de beurt om aangelegd te worden. Deze loopt in een flauwe daling van achter, in een boog naar voren en dan weer naar achter. Hellingspercentage is toch nog 2%, maar goed, de meeste treinen kwamen ook door mijn helix, dus ik voorzie nog geen problemen...

Afbeelding

Ook Locs kunnen naast elkaar staan in de van Gend & Loos loods. In werkelijkheid lagen tussen het middelste en rechterspoor nog perrons in de loods van Tilburg. Mogelijk ga ik dat nog aanpassen...

Afbeelding

Middagje zaagwerk, de helling voor de verbinding onder Tilburg Goederen door naar het schaduwstation...

Afbeelding

De helling ingepast in de baan...

Afbeelding

Om de boog zo groot mogelijk te houden (radius >30cm), overlapt hij de onderliggende keerlus van het schaduwstation deels...

Afbeelding

De helling wordt gesteld door middel van draadeinden 8mm. Net als mijn helix. Hier zijn de inslagmoeren te zien waar het draadeind ingezet gaat worden...

Afbeelding

De draadeinden op hun plaats. Ze krijgen bovenop nog een 'dop' van een moer en ring, zodat ze ook de bovenliggende plaat extra ondersteunen...

Afbeelding

Met de vIRM van TRAWOS testen, dit is mijn hoogste treinstel namelijk...

Afbeelding

De onderdoorgang kent genoeg ruimte in elk geval...

Afbeelding

Ook het verdwijnpunt kent genoeg ruimte. Straks wel uitzoeken hoe het met bovenleiding werkt. Deze kan niet aan het 'dak' van de tunnel gemaakt worden, ivm het scharnieren, maar dat is voor later...

Afbeelding

Totaaloverzichtje. Inmiddels hangt het dus vol met draden die ik aan het wegwerken ben...

Afbeelding

Bovenop is nu de helling mooi te zien. Ook de sporen van Tilburg Goederen, althans 1/3e ervan. Doel is om dit eerst werkend te krijgen en eventueel al aangekleed. Zo kan ik sparen voor de uitbreidingen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen voor de scenery ook een en ander aan het uitzoeken. Er lagen 6 kantige stenen, soort kinderkoppen op Tilburg GE. Bij HUWA.pl vond ik een soort van steentjes die daarop leken. Net als de bekendere Juweela stenen, krijg je deze dus los in een zakje en kun je zelf stratenmaker gaan spelen. Iets wat ik hier probeer om te kijken of het te doen is. De Commer staat erbij voor schaal. Met een pincet en engelengeduld is het best te doen... (ugh)

Goed, dat was het weer voor nu,

Tot zover,

Groetjes

Hoontje
Hoontje's Creative World - Unieke, Nederlandse (hulpverlenings)voertuigen in 1:160

Tilburg GE in 1:160 | iTrain | DINAMO | OC32 | PECO code 55

Hoontje
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 aug 2021, 02:51
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen dagen weer wat kunnen doen. De electra voor de eeste blokken is nu aangesloten op 1 module. Ook heb ik een inventarisatie gedaan van de nog benodigde electronica, zoals blokkaarten en OC32's... Dat wordt nog even sparen... De sporen die er nu liggen, kunnen in elk geval aangesloten worden.
Om goed te kunnen rangeren zijn er veel blokken nodig, ook korte stukken tussen de verschillende wisselcombinaties worden als blok gedetecteerd. Zo kan straks hier een loc rangeren en opstellen, zonder dat elders geen treinen kunnen rijden omdat een gehele wisselstraat wordt afgesloten. Althans, da's de theorie. Straks met proefrijden eens zien of het ook echt zo werkt! Maar zover is het nog niet...

Afbeelding

De printplaten die dit gedeelte van de baan aan gaan sturen, we zien van links naar rechts 1x een OC32 + DS32, 2x een TM44 blokkaart en weer een OC32 + DS32.
De OC's gaan de wissels aansturen en alle scenery op dit gedeelte. Nu is dat op deze module minimaal, aangezien er vooralsnog maar 1 gebouw opkomt. Maar er komen ook lantaarnpalen, het MCC Carsystem etc. dus ze raken wel snel vol...

Afbeelding

Alle bedrading gaat door boekbinders...

Afbeelding

Om een goede detectie te krijgen én omdat het een rangeergedeelte is, dus lage snelheden en korte locjes, is veel stroom nodig. De detectiepunten zijn 1 draad, maar elke bezetmelder krijgt een gehele aansluiting met (even vloeken) een + en -. De + draden worden verzameld in lasklemmen en een dikkere draad gaat naar de daadwerkelijke aansluiting op de blokkaart...

Afbeelding

Draadjes... Ik gebruik een vaste codering, dat helpt storingen vinden...

Afbeelding

Na het aansluiten van de bedrading, is het tijd om de rails te schilderen. Ik gebruik HUMBROL 113, verdund met thinner en een vleugje matzwart (nummer weet ik even niet sorry) als basislaag. Straks als ballast en alles er ligt, ga ik aan de hand van youtube filmpjes nog proberen te kleuren met poeders en verfjes...

Afbeelding

Van dichtbij is geschilderde rails wel echt beter dan de glimmende, onbeschilderde PECO rails...

Afbeelding

Ook alvast begonnen met de fundering voor de losstraat. Deze losstraat wordt opgebouwd uit laminaat ondervloer 3mm plaat en daarna volgelegd met HUWA steentjes... Ik ben de komende maanden wel zoet. Het is gekgenoeg heerlijk mindfull om te doen. Althans de proefstukjes...

Afbeelding

Nu alle draadjes aangesloten zijn, en de rails geschilderd, is het nodig om de rails alvast te ballasten. Het risico is, als ik iets verkeerd aangesloten heb, dat ik dat later moet herstellen. Echter, omdat de rails in heel veel bogen ligt, moet hij goed vastliggen, voordat ik hem doorhaal op de blok- en bezetmeldscheidingen. Idealiter zou ik eerst testen en dan ballasten, echter steeds railsstukken vervangen omdat ze losschieten is ook weer zo vervelend...

Afbeelding

Tussen de 3 opstelsporen waar je nog kurk ziet, komt wat groen en vervuiling. Ook een beetje afval, verdwaald olievat enzo...

Nu eerst wachten tot alles droog is...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
Hoontje's Creative World - Unieke, Nederlandse (hulpverlenings)voertuigen in 1:160

Tilburg GE in 1:160 | iTrain | DINAMO | OC32 | PECO code 55

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”