Millers Dale
Geplaatst: 19 aug 2021, 23:25
Er was eens...
Een beetje geschiedenis eerst
Bij het bouwen van de midland railway richting Manchester werd er besloten om de mainline niet langs Buxton te laten gaan. Buxton was en is nog steeds een spa stadje en daarom erg in trek bij touristen.
Millers dale, een gehuchtje van enkele huizen kreeg zo een station van betekenis. In 1903 bleek het station alle trein bewegingen niet meer aan te kunnen en werd het station bijna 2x zo groot. De pendeltreinen richting Buxton kregen een eigen perron. Net zoals de up and down express treinen.
Millers dale was verder in trek bij british railways om nieuwe type locomotieven uit te testen. Zo was het dat er vaak speciale locomotieven aanwezig waren die op het heuvelachtige traject vele testen konden uitvoeren
Ook het goederenvervoer bracht de nodige bewegingen op het station. Lokale boeren gebruikten vaak de veewagons om hun handel naar de markt te krijgen. De 2 aanwezige mijnen zorgden voor het nodige mijn verkeer. Verder was er een kleine goederenloods die de lokale bedrijfjes/winkels van goederen voorzag.
Tot zo ver de realiteit.
In de model wereld hebben we altijd te maken compromissen. Dus zo ook in mijn geval. Geen perron voor 15 rijtuigen maar 8/7. Maar dan wel een locdepot wat ik erg leuk vind. Ook zat die er in het echt niet. Tevens ook een 2de branchline die naar een kustplaatsje gaat. Iets wat niet in de buurt van Millers dale was.
Voor mij is het bouwen op bais van prototype een goede houvast om een logisch opgebouwd station te krijgen. Verder is het dan ook leuk om je treinen af te stemmen op de juiste regio dat je rijd.
Maar genoeg tekst we willen vast wat foto's zien...



Hier komen dan de 2 bekende bruggen van Millers dale. Ja je ziet er 3 maqr die boogbrug is dus mijn fantasie. Onder de bruggen komen 2 watervallen en een straat met huisjes

En dan nog even de technische gegevens van de baan.
1. centrale Dr5000 (voor)
2. Wissel/sein besturing Megapoints control
3. Rails code 55
4. Tijdperk, era 6, transition era (1965 tot 1975.) dus veel diesel met een enkele stomer nog voordat ze in 1968 uit doenst gingen.
5. Itrain 5 voor als ik alleen wil kijken.
6. Baan is 4.6 m bij 2.6 m en gaat bijna de hele kamer rond.
7. 4 schaduwstations
8. 2 stations
9 british, midland region focused maar misschien ook wel GWR region.
Ik zal binnenkort ook de andere delen van de baan showen als daar is opgeruimd. En aangezien dat niet echt mijn sterkste punt is...
Een beetje geschiedenis eerst
Bij het bouwen van de midland railway richting Manchester werd er besloten om de mainline niet langs Buxton te laten gaan. Buxton was en is nog steeds een spa stadje en daarom erg in trek bij touristen.
Millers dale, een gehuchtje van enkele huizen kreeg zo een station van betekenis. In 1903 bleek het station alle trein bewegingen niet meer aan te kunnen en werd het station bijna 2x zo groot. De pendeltreinen richting Buxton kregen een eigen perron. Net zoals de up and down express treinen.
Millers dale was verder in trek bij british railways om nieuwe type locomotieven uit te testen. Zo was het dat er vaak speciale locomotieven aanwezig waren die op het heuvelachtige traject vele testen konden uitvoeren
Ook het goederenvervoer bracht de nodige bewegingen op het station. Lokale boeren gebruikten vaak de veewagons om hun handel naar de markt te krijgen. De 2 aanwezige mijnen zorgden voor het nodige mijn verkeer. Verder was er een kleine goederenloods die de lokale bedrijfjes/winkels van goederen voorzag.
Tot zo ver de realiteit.
In de model wereld hebben we altijd te maken compromissen. Dus zo ook in mijn geval. Geen perron voor 15 rijtuigen maar 8/7. Maar dan wel een locdepot wat ik erg leuk vind. Ook zat die er in het echt niet. Tevens ook een 2de branchline die naar een kustplaatsje gaat. Iets wat niet in de buurt van Millers dale was.
Voor mij is het bouwen op bais van prototype een goede houvast om een logisch opgebouwd station te krijgen. Verder is het dan ook leuk om je treinen af te stemmen op de juiste regio dat je rijd.
Maar genoeg tekst we willen vast wat foto's zien...



Hier komen dan de 2 bekende bruggen van Millers dale. Ja je ziet er 3 maqr die boogbrug is dus mijn fantasie. Onder de bruggen komen 2 watervallen en een straat met huisjes

En dan nog even de technische gegevens van de baan.
1. centrale Dr5000 (voor)
2. Wissel/sein besturing Megapoints control
3. Rails code 55
4. Tijdperk, era 6, transition era (1965 tot 1975.) dus veel diesel met een enkele stomer nog voordat ze in 1968 uit doenst gingen.
5. Itrain 5 voor als ik alleen wil kijken.
6. Baan is 4.6 m bij 2.6 m en gaat bijna de hele kamer rond.
7. 4 schaduwstations
8. 2 stations
9 british, midland region focused maar misschien ook wel GWR region.
Ik zal binnenkort ook de andere delen van de baan showen als daar is opgeruimd. En aangezien dat niet echt mijn sterkste punt is...