Pagina 1 van 1

Acties en Aspecten

Geplaatst: 17 jun 2026, 10:20
door captainc
Naar aanleiding van een actie om een specifieke functie een aantal keer aan te roepen, heb ik een voorbeeld gemaakt van acties die ook aspecten kunnen testen. Een aspect kun je beschouwen als een virtueel relais met 256 toestanden, die je zelf kunt definiƫren.

Bij al mijn locs heb ik een aantal functies gestandaardiseerd: bij elke loc is 'Stationsomroep 1' hetzelfde, mits van toepassing. Dit maakt het mogelijk om een losse generieke functie te gebruiken, die wordt getriggerd door een bepaalde voorwaarde en dan de variabele <Actuele trein> kan gebruiken om 'Stationsomroep 1' aan te roepen.

In de voorwaarde van de actie moet dan deze variabele wel automatisch worden gezet: kijk de Handleiding van iTrain hierop na. Dit kan bijvoorbeeld zijn als een blok wordt gereserveerd (als een trein vertrekt uit een station) of als een trein staat te wachten.

In de route die de trein rijdt staan wat acties die tijdens het wachten worden uitgevoerd. In dit voorbeeld wordt een aspect gezet, dat kan worden gebruikt in de voorwaarde van een losse actie zodat de trigger pas na X seconden wachten afgaat.

Zowel acties als aspecten kunnen ook op het Schakelbord worden gezet als je de actuele waarde van een aspect of het afgaan van een actie wilt zien. Een aspect dat je bijvoorbeeld zet tijdens het wachten in een route, moet je resetten als je weer vertrekt zodat het opnieuw zetten effect heeft.

Zie voorbeelden (in 5.1.x):