Pagina 1 van 1
kan adres niet wijzigen
Geplaatst: 04 okt 2025, 15:53
door gerardaerts
Goedendag,
Ik heb een Minitrix 161884 stoomloc met geluid.
Via de Sprog heb ik de MsD/3/60975 gedetecteerd. Deze heeft prima gefunctioneerd onder basisadres 11.
Recentelijk sloeg de loc op hol en heb ik hem teruggezet naar de basisinstellingen. Toen kreeg ik er geen beweging meer in.
Ik heb diverse andere decoders geprobeerd uit de zelfde familie die aangegeven werden. door de Sprog
Uiteindelijk functioneert de loc weer op langadres 3 met als decoder mSD/#/60976.
Als ik de loc nu een ander adres wil geven krijg ik er weer geen beweging in.
Kan iemand me op weg helpen om dit toch voor elkaar te krijgen?
Gerard
Re: kan adres niet wijzigen
Geplaatst: 05 okt 2025, 09:30
door captainc
Gerard,
Je schreef ook 'Uiteindelijk functioneert de loc weer op langadres 3 met als decoder mSD/#/60976.'
Met andere woorden: na eerst goed werken, sloeg 'ie een keer op hol, werkte na veel moeite onder deze decodernaam en na adres wijzigen werkt 'ie weer niet?
Zeker bij problemen met het configureren van een loc zou ik die met de SPROG programmeren zonder dat er ièts anders aan de SPROG is verbonden. Dus alleen een stukje rails van 30 cm aan de SPROG en niet ook de baan en/of wissel decoders of wat dan ook. Dan weet je zeker dat de electrische verbinding optimaal is qua spanning en niet iets anders ook 'luistert'.
Ik neem aan dat je met DecoderPro programmeert. Heb je al een reset naar fabrieksinstellingen geprobeerd?
Meestal iets schrijven naar CV8 maar het verschilt per fabrikant.
'Als ik de loc nu een ander adres wil geven krijg ik er weer geen beweging in.': is dat vanuit DecoderPro met een throttle (je kunt met een slider stappen maken) of een ander programma? Werken licht- of geluidsfuncties wel of reageert de loc nergens meer op?
Geplaatst: 05 okt 2025, 11:36
door gerardaerts
Clemens,
Bedankt voor je reactie.
Ik werk inderdaad Met de DecoderPro, op een zelfstandig spoor.
Terug zetten naar de fabrieksinstellingen geeft geen resultaat.
Terwijl de loc bij de DecoderPro volledig functioneert onder adres 3, wordt hij door de Z21 met Multimaus en iTrain niet herkend als ik hem op de baan zet.
Het blok kleurt niet paars op in iTrain.
Gerard
Geplaatst: 05 okt 2025, 11:44
door captainc
Gerard,
'Het blok kleurt niet paars op in iTrain.'
Maar dat duidt er op dat de loc überhaupt niet wordt gedetecteerd!
Dus òf de loc verbruikt geen stroom en heeft een weerstand van 0 òf de loc maakt geen contact.
Als je de loc op een of andere manier als accesoire of magneetartikel zou hebben geconfigureerd met adres 3 en de Z21 locadres 3 aanstuurt en de loc niet luistert: dat zou nog altijd het blok in iTrain paars moeten oplichten als je die ergens zet.
Is het zo dat de loc in DecoderPro op een stukje rails perfect werkt of alleen onder adres 3?
Heb je de loc op één plaats ergens op de baan gezet en werkt een andere loc of trein precies daar wèl ?
Geplaatst: 05 okt 2025, 12:17
door gerardaerts
Clemens,
Ik heb hem nogmaals teruggezet op de standaardinstellingen.
Ook nu reageert hij alleen op langadres 3 in de Decopro.
Op de hoofdbaan wordt hij nu wel herkend(?) maar reageert nog steeds nergens op.
Gerard
Geplaatst: 05 okt 2025, 13:17
door captainc
Is het je enige of eerste loc die je met DecoderPro programmeert of is er iets nieuws?
Is aan de loc zelf iets veranderd?
Reageert de loc alleen op adres 3 in DecoderPro en lukt het wijzigen van een adres niet? Weet je zeker dat schrijven van CV's lukt?
Jouw 'Minitrix 161884' kan ik niet vinden op Internet en weet dus niet of 'ie geluidsfuncties heeft: dan zou je bijvoorbeeld de geluidssterkte heel hard of zacht kunnen zetten, om zo te testen of het schrijven van een CV je lukt.
Heb je in iTrain ook wel het adres aangepast nadat je in DecoderPro het adres hebt aangepast?
Geplaatst: 05 okt 2025, 13:53
door Ben Spoorman
gerardaerts schreef: 05 okt 2025, 12:17
Ook nu reageert hij alleen op langadres 3 in de Decopro.
Lang adres 3 bestaat niet, adres 3 is een kort adres. Lange adressen beginnen bij 128.
Geplaatst: 05 okt 2025, 14:52
door gerardaerts
Clemens,
Het s de 16184.
Ik werk al 4 jaar met de Sprog en heb er al met meerdere treinen gebruik van gemaakt.
Ik kan gewoon CV's wijzigen.
Ik heb het adres aangepast in iTrain.
Geplaatst: 05 okt 2025, 14:59
door captainc
En de tip van Ben? lange adressen beginnen bij 128, dus adres 3 en lang adres kan niet.
Geplaatst: 05 okt 2025, 15:37
door gerardaerts
Clemens en Ben,
Ook dat heb ik al geprobeerd.
Dan reageert de loc ook nergens op.
Gerard
Geplaatst: 05 okt 2025, 15:48
door Ben Spoorman
Wat is de waarde van CV29?
Geplaatst: 05 okt 2025, 22:40
door gerardaerts
Ben,
CV1=3, CV29=38, CV7=0 en CV8=131
Geplaatst: 06 okt 2025, 04:09
door Ben Spoorman
Met CV29 = 38 luistert de lok niet naar het adres wat bij CV1 is ingegeven maar naar de waarden van CV17 en 18 die samen het lange adres maken.
Ik zou zeggen geef CV29 een waarde van 6 (lang adres "uit") en je lok luistert naar de waarde van CV1, dat is in jouw geval 3.
Gr, Ben.
Geplaatst: 06 okt 2025, 09:19
door captainc
Ik ben trouwens wel benieuwd naar hoe in DecoderPro op de Basis tab het adres wordt getoond, zie voorbeeld:

- DecoderPro BasicTab.png (127.89 KiB) 327 keer bekeken
Het veld 'Actief adres' veranderd keurig mee met of je de radiobutton 'Basisadres of 'Lang adres' kiest.
Geplaatst: 06 okt 2025, 16:39
door hvdkooij
Het lange adres is CV17 en CV18 en niet CV7 en CV8
Geplaatst: 07 okt 2025, 16:15
door gerardaerts
Beste meedenkers,
Na enkele verwoede pogingen en door jullie benoemde CV'S te lezen ben ik vreemd genoeg geëindigd op CV 18, zijnde lang adres 127.
Dit werkt zowel met de Sprog als met de z21 en iTrain.
Bedankt voor het helpen.
Gerard
Geplaatst: 07 okt 2025, 16:27
door captainc
Gerard,
Kan het zijn dat je het adres toen je problemen kreeg, in DecoderPro had gewijzigd op bijvoorbeeld het tabblad CV's dat een totaaloverzicht en toegang biedt?
Want op het tabblad Basis wordt je beschermd tegen de fout 'een lang adres denken te zetten maar stiekem toch een kort adres'
Geplaatst: 09 okt 2025, 14:31
door gerardaerts
Clemens, dat kan gebeurd zijn idd.