Testen van adressen van Yamorc bezetmelders voor R-Bus v.d. Z21 met Z21 Maintenance Tool

martindegroot

Testen van adressen van Yamorc bezetmelders voor R-Bus v.d. Z21 met Z21 Maintenance Tool

Bericht door martindegroot »

Voor mijn nog te bouwen baan N schaal 80 x180 cm heb ik de bezetmelder Yamorc YD6016RB-CS aangeschaft met daarbij 3 maal de extensie unit YD6016ES-CS'. Elke unit heeft 2 zogenaamde modules, elke module heeft 8 aansluitingen voor een rail-sectie waarvan de bezetmelding moet worden geregistreerd. Totaal dus ( 2 + 3x2) x 8 = 64 aansluitingen voor 64 rail-secties.Ik gebruik de Z21 Start als centrale en daarvan de R-Bus aansluiting om de Yamorc bezetmelders met de Z21 Start te laten communiceren.

De Engelstalige handleiding is vrij goed. Aansluitingen voor de YD6016RB sensor en de drie sensors YD6016ES aan de Z21 of Z21 Start worden goed aangegeven. Ook de adressen op de hoofd-unit YD6016RB staan erin. De rechter module met 8 aansluitingen heeft van rechts naar links de adressen 1-1, 1-2 ... 1-7, 1-8. De linker module heeft ook weer van rechts naar links de adressen 2-1, 2-2 ... 2-7, 2-8.

Maar behalve de informatie over hoe de extensie-units YD6016ES aangesloten moeten worden staat er niets in over hoe de adressen lopen voor die extensie-units.

Voordat ik de hele baan ga bouwen wil ik weten hoe de adressen van alle 64 aansluitingen lopen. Ik wil namelijk op het moment dat ik een rail-sectie aansluit op de bezetmelders van tevoren weten op welk adres ik die rail-sectie aansluit. Die adressen heb ik nodig om in de Z21 app in te voeren, en later ook in Train Controller.

Om de adressen van de aansluitingen te testen zonder dat de baan er al ligt heb ik het volgende bedacht en uitgevoerd:
1) schakel de Z21 Start uit
2) Sluit de YD6016RB semsor aan op de Z21 Start zoals getoond in de handleiding op blz. 8
3) Sluit de drie extensie sensors van type YD6016ES aan volgens de bovenste afbeelding op blz. 10
4) De middelste twee blauwe aansluitingen van elke ES sensor moeten net als de 2 middelste blauwe aansluitingen van de RB sensor verbonden worden met de plus spanning (P) van de Z21 Start.
5) Verbind de min spanninbg (N) van de Z21 Start met een weerstand van 2K tot 10k (2000 ohm tot 10000 ohm)
6) Verbind het andere eind van de weerstand met een draad die je vervolgens aan kan sluiten op één van de groene aansluitingen van de bezetmelders (met 1 RB sensor en 3 ES sensors dus totaal 64 aansluitingen.

SChakel nu de Z21 aan.

7) Start de Z21 Maintenance Tool (een software-programma dat te downloaden is van de Z21 website), klik op de knop "Connect" en een afbeelding van de Z21 Start wordt getoond als de verbinding geslaagd is.
8) Klik op de tab "R-Bus" en in het overzicht van maximaal 20 modulen zie je de aansluiting rood gekleurd waar de weerstand op aangesloten is.

Je kunt nu terwijl de Z21 Start aan blijft de weerstand met een andere groene aansluiting verbinden en de Z21 Maintenance Tool zal door rood-kleuring van de nieuwe aansluiting het adres laten zien.

Het blijkt dat de adressering vrij logisch is:
De eerste ES sensor dus links van de RB sensor heeft adressen van rechts naar links lopend:
3-1, 3-2 ... 3-7, 3-8, 4-1, 4-2 ... 4-7, 4-8.
De tweede ES sensor dus links van de eerste ES sensor heeft adressen van rechts naar links lopend:
5-1, 5-2 ... 5-7, 5-8, 6-1, 6-2 ... 6-7, 6-8.
De derde ES sensor dus links van de tweede ES sensor heeft adressen van rechts naar links lopend:
7-1, 7-2 ... 7-7, 7-8, 8-1, 8-2 ... 8-7, 8-8.

Nu weet ik dus van tevoren precies hoe de adressen lopen. Ik hoop dat deze post anderen kan helpen die ook een baan bouwen met gebruik van de Z21 Start of Z21 centrale en de Yamorc bezetmelders voor de R-Bus.
Als iemand nog vragen heeft over deze post, stel ze gerust via een reactie op deze post.

Terug naar “Materiaal bespreking”