Pagina 1 van 1
Roco 2404: van analoog naar digitaal met correct seinbeeld HELP!
Geplaatst: 23 mar 2025, 10:21
door c-rails
Goedendag allen,
Ik heb een analoge blauwe 2404 van Roco. Deze is digitaal voorbereid, dus heeft een brugstekker. Deze heb ik verwijderd en een Esu LokPilot 5 ingestoken.
In mijn voorraad had ik nog een verlichtingsset DRC2400 V5, die ik ook wil inbouwen.
Echter loop ik vast in de handleiding en mijn onwetendheid over het juiste seinbeeld van de blauwe 2400.
Ik heb een aantal links gevonden (
deze en
deze), maar bij de eerste loopt ik vast, omdat het een ander exemplaar van Digikeys is en bij de tweede op de kleuren van de draden. In de handleiding loop ik vast, omdat er ineens een afbeelding van een 2200 wordt gebruikt.
Kortom: Help.
Vraag 1: wat is het juiste te gebruiken lichtbeeld van de blauwe 2400?
Vraag 2: hoe sluit ik de lichtprinten op de correcte manier aan?
vraag 3: hoe moet ik de lichtprinten in verbinding maken met de decoder?
Re: Roco 2404: van analoog naar digitaal met correct seinbeeld HELP!
Geplaatst: 24 mar 2025, 08:43
door DTS
Over de seinbeelden weet ik niet veel.
Echter de decoder:
Groen (AUX1) zit op de nemen stekker samen met de V+. Meestal gebruik je die voor rood achter.
De AUX 2, 3 en 4 kan je solderen op de loodpads van de decoder als die al niet door ESU zijn uitgedraaid.meestal paars, roze en turkoois.
Geplaatst: 24 mar 2025, 09:37
door Waalspoor
Hiermee moet het lukken
Geplaatst: 24 mar 2025, 17:30
door c-rails
Dank voor het meedenken, Bas, maar deze handleiding heb ik en op pagina 5 gaan deze ineens over op een 2200 print met andere nummers.
@Martin: En daar ga ik dus biep syntax error. Ondertussen heb ik begrepen, dat de blauwe 2400 zowel het 2- als de omgekeerde L-sein heeft gevoerd.
Geplaatst: 25 mar 2025, 07:56
door gjvonk
Als ik Google op de term [ns loc frontsein] wordt gesteld dat tot 1963 NS locs 2 licht seinen voerden en daarna over gingen op het L sein. Je vindt het op deze site:
https://www.nicospilt.com/index_treinseinbeelden.htm
Welk seinbeeld je wil, hangt dus af van de datering die je wil laten zien.
Op deze site is te vinden tot welk jaartal de 2400 locomotieven de blauwe kleur hadden:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/NS_2400
Als ik die 2 informaties samenvoeg, dan trek ik de conclusie dat de 2400 in de blauwe kleur alleen met 2 licht sein gereden heeft (vanaf 1956 werd de kleur donkerrood toegepast).
Wat ik mij als kind van de rode 2200 en 2400 herinner, was dat de 2 kleine boven lampen ook konden fungeren als rood sluitsein. Dat heb ik niet meer waargenomen toen de locs eenmaal geel werden.
Geplaatst: 25 mar 2025, 11:40
door Waalspoor
Hoi Cor,
Als ik de handleiding van Digikeijs goed begrijp is de afbeelding op bladzijde 5 van de oorspronkelijke Roco printplaat, want het gaat daar nog over het uitbouwen van de oorspronkelijke printplaat. Waarschijnlijk heeft Roco in de 2400 dezelfde printplaat gebruikt als in de 2200.
Geplaatst: 25 mar 2025, 18:09
door c-rails
gjvonk schreef: 25 mar 2025, 07:56
Als ik die 2 informaties samenvoeg, dan trek ik de conclusie dat de 2400 in de blauwe kleur alleen met 2 licht sein gereden heeft (vanaf 1956 werd de kleur donkerrood toegepast).
Ik ben de informatie bij langs gegaan en ben het met je eens. Uit de informatie komt ook naar voren, dat in die tijd de lichten ook geel waren en niet wit.
Waalspoor schreef: 25 mar 2025, 11:40
Waarschijnlijk heeft Roco in de 2400 dezelfde printplaat gebruikt als in de 2200.
Je hebt gelijk. Ik heb de aanname gedaan, dat het nummer op de print het nummer was van het loktype 2200, maar het is het onderdeelnummer van de printplaat van Roco. Hoe fout

Daarnaast had ik kunnen zien dat het afgebeelde onderstel wel van een 2400 was. Verblind door een nummer.
(Ik heb nog niet gecontroleerd of de printplaat van de 2200 hetzelfde onderdeelnummer heeft)
Wat in de beschrijving ook onjuist is, dat er staat dat je de vier draden los moet solderen. Dit zijn er maar 3, namelijk geel, oranje en rood.
Rood wordt niet meer gebruikt. Geel moet op 2 en oranje op 4.
Dan blijven 1 en 2 over. Ik wil dus 2 frontlichten en 1 rangeerlicht en twee sluitlichten. Dat zijn dan optie 2 en 3 van bladzijde 3 van de handleiding. En ik denk, dat ik nu ook begin te begrijpen, wat Martin (DTS) bedoelt. Aan de decoder zitten nog een paarse en turkooise draad gesoldeerd aan de AUX. Turkoois is AUX 4 en paars is AUX 3. Dus nu uitvogelen welke dan op 1 en welke op 3 van de lichtprint moeten.
Vervolgens nog uitvogelen hoe dan de andere lichtprint moet worden gesoldeerd.
Het valt allemaal als 'nitwit' niet mee.

Geplaatst: 26 mar 2025, 06:53
door gjvonk
NS heeft heel lang met gele frontseinen gereden, volgens mij hebben ze nog niet zo lang geleden besloten om bij nieuw materieel de "af fabriek" witte lampen zo te laten. Ouder materieel (zoals b.v. de koploper) rijdt nog steeds met gele frontseinen...
Geplaatst: 27 mar 2025, 05:13
door Ben Spoorman
Het voorbeeld van het sein vind je bij de VSM, daar heeft de 2412 het omgekeerde L sein: twee maal geel onder en een wit licht rechtsboven.
Ik heb de vrijheid genomen dit in model ook toe te passen alhoewel het veel kritiek opleverde van zelfbenoemde kenners.
Over de ombouw: het vervelende is dat Roco door de jaren heen verschillende aantallen en kleuren draadjes heeft gebruikt bij de lichtprintjes. Het beste is even met de multimeter de boel opmeten.
Dit zijn de geel/grijze versies van de 2400, de ene heeft 4 draadjes naar het lichtprintje, de ander 3.
Gr, Ben.
Geplaatst: 27 mar 2025, 07:04
door c-rails
Gelukkig ben ik geen zelfbenoemde kenner. Eerder iemand, die op zoek gaat naar hoe het zit/zat. Ik heb de keuze gemaakt om voor een 2-lichtsein te gaan. Dan heb ik ook wat variatie in lichtseinen op mijn 2400 loks. Heeft voor mij weer zijn charme.
Volgens mij zijn de LED's op de prints van Digikeys wit en zal ik nog iets moeten verzinnen om ze geel licht uit te laten stralen. Maar dat komt wel, als ik met de lichtgeleiders aan de gang ga.
Mijn originele lichtprinten waren voorzien van drie draden: rood, oranje en geel. Ik denk (of beter hoop), dat ik nu voldoende input heb, want gisteren kwam Wijbe mijn rode NS DE-1 en gele NS DE-2 langsbrengen en hebben we wat zitten puzzelen. Ik leer er in ieder geval van, dat het wat meer is dan draadjes los en draadje vast.
Ik leg ook alles voor mijzelf vast en als het mij is gelukt, dan zal ik hier ook een draadje posten met alle stappen. Dan heb ik - net als Frits Thies op BNLS - een naslagwerkje.
Maar ik zal vast nog wel met vragen komen.
Ben, zijn die motorschilden nog ergens verkrijgbaar?
Geplaatst: 27 mar 2025, 08:53
door gjvonk
Als je het voorbeeld van museum grootbedrijf volgt kun je heel veel variatie in rollend materieel en "dichterlijke vrijheid" gebruiken toch?
Geplaatst: 28 mar 2025, 08:43
door c-rails
gjvonk schreef: 27 mar 2025, 08:53
Als je het voorbeeld van museum grootbedrijf volgt kun je heel veel variatie in rollend materieel en "dichterlijke vrijheid" gebruiken toch?
Dat is altijd het voordeel van 'nabouwen': je hebt de keuze. Daarnaast is 'op schaal' ook zelden nauwgezet, omdat sommige zaken niet te verschalen zijn. Bijvoorbeeld, dat ze te klein worden of onleesbaar of niet te produceren.
Geplaatst: 28 mar 2025, 10:28
door Ben Spoorman
Motorschilden zitten in Marklin kofiiemolen motoren maar misschien bedoel je nummerschildjes? Te bestellen bij FRIE op BNLS.
Geplaatst: 28 mar 2025, 11:50
door c-rails
Ben Spoorman schreef: 28 mar 2025, 10:28
Motorschilden zitten in Marklin kofiiemolen motoren...
Ben Spoorman schreef: 28 mar 2025, 10:28
Te bestellen bij FRIE op BNLS.
Beetje het liedje van: There is a hole in my bucket, dear Lisa...

Zoals je weet, heb ik mijn account daar opgezegd. En
info@ef-m.com schijnt niet meer te werken, maar toch maar een poging gedaan. Thx.