Pagina 1 van 1

Railstuk "passend" maken?

Geplaatst: 27 feb 2025, 12:30
door gjvonk
Bij het ontwerpen van mijn baanplan, kom ik er achter dat het maken van een keerlus met Fleischmann h0 of Roco h0 rails niet lukt zonder óf een stuk flexibele rails óf het inzetten van uitschuif/compensatie rails. Kun je echter ook een standaardlengte stuk inkorten en op die manier precies passend maken? Zijn daar ergens voorbeelden of uitleg over te vinden?

Re: Railstuk

Geplaatst: 27 feb 2025, 13:49
door denobis
Er zijn bij rocoline hele kleine stukjes rail in diverse maten verkrijgbaar oa 4 mm 8 mm 12 mm.
En inkorten gaat ook prima.

Geplaatst: 27 feb 2025, 21:58
door OBBinN
Met Fleischmann N rail standaard stuk vaak gedaan. Kan prima, beetje afhankelijk welk type rails (bedding) je hebt.

Re: Railstuk "passend" maken?

Geplaatst: 28 feb 2025, 02:46
door gjvonk
Behalve het afzagen of doorsnijden met een dremel, hoe maak je ruimte voor de raillas?

Geplaatst: 28 feb 2025, 08:33
door Henk
Vaak kun je met een simpel hobbymesje een inkeping maken.

Geplaatst: 28 feb 2025, 08:44
door denobis
Nou dat gaat met de railstaven van roco niet het makkelijkste gaat het met een dremel.

Geplaatst: 28 feb 2025, 08:51
door OBBinN
Ook met een dremel of en scherp hobby mesje de benodigde ruimte voorzichtig maken.

Geplaatst: 28 feb 2025, 09:15
door gjvonk
Bedankt, ik snap het.

Geplaatst: 07 mar 2025, 16:50
door gjvonk
Inmiddels heb ik een licentie aangeschaft van Anyrail en ben nu serieus gestart met uitwerken van mijn (uit een 40 jaar oud Märklin banenboek gekopieerd) idee voor het baanplan.

Daar heb ik meteen een vraag over: ik heb flink zitten stoeien om een keerlus sluitend te krijgen met zoveel mogelijk standaard rails, maar ik ontkom toch niet aan óf het inzetten van 2x uitschuifbare rail óf een stuk flexrail. Doe ik iets verkeerd of klopt dat gewoon?

Geplaatst: 07 mar 2025, 17:01
door c-rails
Was toch Rocoline? Met of zonder ballast? Niet de Roco geoLINE?
En met welke R?

Geplaatst: 07 mar 2025, 17:21
door gjvonk
Vanwege de baan afmetingen en kostenaspect probeer ik nu eerst in Fleischmann rails; daar heb ik nog een voorraadje van, zowel modell als profi. Ik vind het ballastbed van Fleischmann profi overigens mooier als van Roco line. Op de niet zichtbare trajecten wil ik rails zonder ballast bed. Eerst het ontwerp maar eens helemaal uitwerken in Fleischmann. Lukt het me uiteindelijk niet om de juiste rails en wissels te kopen, kan ik altijd nog omwerken naar Roco line. Andere merken.met ballastbed ken ik eigenlijk niet...

Maar in Roco line zonder ballast lukte het me ook niet...

Geplaatst: 07 mar 2025, 17:52
door c-rails
Ik heb even in Anyrail een symmetrische keerlus getekend met een Engels wissel als uitgangspunt. Ik hou dan een gat over van 20 mm. Ik heb de oa. de 6030 gebruikt. Ik denk, dat je dit gat fysiek wel kunt sluiten.
Maar ik weet niet hoe de keerlus op de baan eruit ziet. Een afbeelding zou helpen.

Geplaatst: 07 mar 2025, 18:08
door c-rails
Met een andere samenstelling wordt de ruimte 5 mm. Gaat dus nog beter

Afbeelding

Links dus 20 mm en rechts 5