Pagina 1 van 11

Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 08:01
door gjvonk
Even voorstellen: GJ en nieuw op het forum. Na lang zoeken heb ik eindelijk het uitgewerkte baanplan van de foto gevonden. Is het mogelijk om de baan eerst te bouwen voor analoog bedrijf en dan later makkelijk om te bouwen naar digitaal? En kan dat ook als ik er een 2 rail DC baan van maak? Het ontwerp heeft een keerlus.Afbeelding

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 08:46
door OBBinN
Alles kan, maar of dat handig is is een 2e..
Je kan beter de baan gelijk opbouwen zodat die ook voor digitaal gebruik voorbereid is, of je moet enkel handmatig digitaal willen rijden?

Keerlus is geen probleem voor digitaal, analoog komt er meer bij kijken.

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 10:21
door gjvonk
Waarin zitten de grootste verschillen tussen een analoge 2 rail gelijkstroom baan en een digitale? Is dat alleen in de aansturing van wissels en seinen en komen aantallen en plaatsen van isolerende raillassen en aansluitingen op de rijstroomvoeding overeen?

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 10:36
door denobis
Je kan ook analoog en digitaal door elkaar heen rijden met dinamo-iTrain combi.
Werkt perfect ik heb het hier werkend.

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 10:46
door gjvonk
En de baan analoog (wissels, seinen) en alleen het rollend materieel digitaal? Kan dat ook?

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 11:16
door denobis
Dinamo is een systeem waar je bijna alles mee kan als je het op de goede manier gebruikt en aansluit.
Ik rijd op dit moment met 8 treinen op 4 sporen.
Elk spoor bestaat uit 8 blokken.
Ik kan zowel met analoge als digitale treinen op de zelfde sporen rijden tegelijker tijd (alleen niet in het zelfde blok) en dit vol automatisch.
Nadeel is wel je moet er een pc of laptop bij gebruiken.
Wissels en seinen kun je dan met een 0c32 aansturen.
Dinamo systeem bestaat uit een kleine centrale die je op pc aansluit en de tm44 blok en melder module.
Elke tm 44 bestaat uit 4 blokken die ieder 4 ingebouwde melders hebben.
De Oc 32 kan 16 wissels of seinen aan (32 uitgangen).
Het systeem is vrijwel onbeperkt uitbreidbaar.
Helaas is het geen goedkoop systeem (maar als je het vergelijkt met bv de z21 van roco met alle toebehoren valt het wel mee ) en heeft het een vrij steile leercurve.

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 11:35
door Ben Spoorman
De vraagsteller heeft het over analoog versus digitaal en niet over computergestuurd rijden. Dat laatste is echt iets anders en er komt veel meer bij kijken. Dinamo is niet aan de orde.
gjvonk schreef: 16 feb 2025, 10:46 En de baan analoog (wissels, seinen) en alleen het rollend materieel digitaal? Kan dat ook?
Jazeker...........

Kijk eens hier voor veel meer info: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... nbesturing

Gr, Ben.

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 17:05
door gjvonk
Ik moet me iets duidelijker uitdrukken: ik ben "opgegroeid" met een 2 rail gelijkstroom baan: dus denk ik in geïsoleerde raillassen, gescheiden stroomkringen, stopsecties die stroomloos gemaakt moeten kunnen worden en voor een keerlus 3 secties met diodebruggen. Is de baan aanleg voor het rijden met digitale treinen op een 2 rail gelijkstroom systeem wezenlijk anders dan wanneer je alleen analoge treinen rijdt, of moet je hier ook met geïsoleerde raillassrn en secties met diodebruggen werken? Of nog simpeler: is een 2 rail gelijkstroombaan gebouwd voor analoog bedrijf gemakkelijk geschikt te maken voor digitale treinen? Ik hoef niet zo nodig wissels, seinen en rijroutes te programmeren op een computer...

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 17:51
door denobis
Bij digitaal rijden zul je railstukken moeten isoleren.
Je bouwt niet zomaar een analoge baan om naar digitaal.
Eigenlijk moet je direct de keuze maken en als je voor digitaal gaat verdiep je er eerst in.

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 19:12
door gjvonk
Dankjewel, e.e.a. wordt me nu duidelijker.