Schakelen verlichting voor/achter
Geplaatst: 02 feb 2025, 14:16
Ik gebruik iTrain i.c.m. een YaMoRC YD7001 centrale. iTrain draait op een oudere MacBook Pro met MacOS Catalina 10.15.7. en is via WiFi verbonden met de YamoRC centrale.
Daarnaast heb ik een programmeerspoor met een ESU lokprogrammer.
Er doet zich een vreemd fenomeen voor met een deel van mijn lokomotieven. Het uitschakelen van de sluit- of frontverlichting als een lokomotief trekt of duwt lijkt niet goed te werken vanuit iTrain. De meeste Piko lokomotieven gebruiken hiervoor F24 en F25. Er gebeurt helemaal niets met de front en sluitverlichting van de lokomotieven bij het in of uitschakelen van F25/F25. Ook een aantal Roco loks hebben last van dit probleem. Als ik dezelfde loks op het programmeerspoor zet dan werkt het prima.
Ik heb ook een Piko 51472. Deze heeft de functies voor het aan- en uitzetten van de verlichting in de lagere functietoetsen. F6 = Opduwbedrijf met een sluitlicht, F10 = licht voor uit en F11 = licht achter uit. Dit werkt prima, zowel vanuit iTrain als op het programmeerspoor. Ook mijn ESU 216/218 lokomotieven gebruiken lagere functietoesten voor deze lichtfuncties en die werken ook prima.
Het lijkt erop dat iTrain of de centrale de hogere functietoesten niet goed doorgeven. Mij is niet duidelijk welke van de twee de boosdoener is.
Is hier iemand met dezelfde ervaring en is er een oplossing voor dit probleem?
Inmiddels heb ik nog wat geexperimenteerd en wanneer ik een USB verbinding tussen iTrain en de YD7001 gebruik i.p.v. WiFi, dan werkt het apart schakelen van de front- en sluit seinen van mijn lokomotieven wel goed. Nog steeds niet duidelijk of dit nu aan iTrain ligt of de centrale.
Ik zal deze vraag ook in het iTrain forum stellen.
Daarnaast heb ik een programmeerspoor met een ESU lokprogrammer.
Er doet zich een vreemd fenomeen voor met een deel van mijn lokomotieven. Het uitschakelen van de sluit- of frontverlichting als een lokomotief trekt of duwt lijkt niet goed te werken vanuit iTrain. De meeste Piko lokomotieven gebruiken hiervoor F24 en F25. Er gebeurt helemaal niets met de front en sluitverlichting van de lokomotieven bij het in of uitschakelen van F25/F25. Ook een aantal Roco loks hebben last van dit probleem. Als ik dezelfde loks op het programmeerspoor zet dan werkt het prima.
Ik heb ook een Piko 51472. Deze heeft de functies voor het aan- en uitzetten van de verlichting in de lagere functietoetsen. F6 = Opduwbedrijf met een sluitlicht, F10 = licht voor uit en F11 = licht achter uit. Dit werkt prima, zowel vanuit iTrain als op het programmeerspoor. Ook mijn ESU 216/218 lokomotieven gebruiken lagere functietoesten voor deze lichtfuncties en die werken ook prima.
Het lijkt erop dat iTrain of de centrale de hogere functietoesten niet goed doorgeven. Mij is niet duidelijk welke van de twee de boosdoener is.
Is hier iemand met dezelfde ervaring en is er een oplossing voor dit probleem?
Inmiddels heb ik nog wat geexperimenteerd en wanneer ik een USB verbinding tussen iTrain en de YD7001 gebruik i.p.v. WiFi, dan werkt het apart schakelen van de front- en sluit seinen van mijn lokomotieven wel goed. Nog steeds niet duidelijk of dit nu aan iTrain ligt of de centrale.
Ik zal deze vraag ook in het iTrain forum stellen.