DR4018 + Fleischmann solenoids : 1 uitgang defect?
Geplaatst: 26 sep 2024, 20:16
Hoi,
Ik heb twee DR4018 en 16 Fleischmann wissel aandrijvingen onder en op de baan liggen. Bij het rail leggen en bedraden werkten alle 16 goed. Nadat ik wat verder ging testen bleek 1 wissel niet meer te schakelen. Dus om uit te sluiten waar het probleem zit heb ik de wissel aandrijving los gehaald bij de DR4018 en een andere (losse) wissel met een andere aandrijving hierop getest. En een paar schakel acties ging goed en daarna was ook die niet meer te sturen.
Dat die poort niet goed is lijkt wel duidelijk. Maar waar ik mee zit of het defect ook in staat is om de wissel aandrijvingen stuk te maken. Of andersom dat er aandrijvingen zijn die dit veroorzaken.
Ik heb ook nog geen kans gehad om de aandrijvingen los te testen.
De volgorde klopt niet helemaal volgens mij. Tenzij de poort de aandrijvingen beschadigd. Maar dan had ik wel moeten ruiken volgens mij. Want bij de losse wissel zat ik er wel aardig met m'n neus boven op.
De stappen:
1. DR4018 + aandrijving 1 werkt.
2. DR4018 + aandrijving 1 werkt niet meer.
3. DR4018 + aandrijving 2 werkt.
4. DR4018 + aandrijving 2 werkt niet meer.
5. DR4018 + aandrijving 1 werkt niet.
Aanvullend. Deze DR4018 wordt vanuit DCC gevoed op dit moment. Die komt weer uit een YD7001 (voorheen DR5000) met een stabiele 18V DC voeding (niet die schakelbare ramp voeding). Uiteindelijk moet de unit direct uit 18V DC worden gevoed net als de andere modulebak.
Mijn vragen:
1. Is met een multimeter hier nog iets zinvols te meten om het te verduidelijken? (Is wel een ouwe digitale dus ik meet DCC altijd als wisselstroom.)
2. Als aandrijving 1 de poort stuk maakt waarom werkte de 2e aandrijving dan wel een korte tijd? (Ik had dan verwacht dat die ook niet werkte.)
3. Hoe waarschijnlijk is het dat de DR4018 poort 2 aandrijvingen stuk maakt?
Uw ideëen m.b.t. troubleshooting worden op prijs gesteld.
Alvast bedankt, Hugo.
Ik heb twee DR4018 en 16 Fleischmann wissel aandrijvingen onder en op de baan liggen. Bij het rail leggen en bedraden werkten alle 16 goed. Nadat ik wat verder ging testen bleek 1 wissel niet meer te schakelen. Dus om uit te sluiten waar het probleem zit heb ik de wissel aandrijving los gehaald bij de DR4018 en een andere (losse) wissel met een andere aandrijving hierop getest. En een paar schakel acties ging goed en daarna was ook die niet meer te sturen.
Dat die poort niet goed is lijkt wel duidelijk. Maar waar ik mee zit of het defect ook in staat is om de wissel aandrijvingen stuk te maken. Of andersom dat er aandrijvingen zijn die dit veroorzaken.
Ik heb ook nog geen kans gehad om de aandrijvingen los te testen.
De volgorde klopt niet helemaal volgens mij. Tenzij de poort de aandrijvingen beschadigd. Maar dan had ik wel moeten ruiken volgens mij. Want bij de losse wissel zat ik er wel aardig met m'n neus boven op.
De stappen:
1. DR4018 + aandrijving 1 werkt.
2. DR4018 + aandrijving 1 werkt niet meer.
3. DR4018 + aandrijving 2 werkt.
4. DR4018 + aandrijving 2 werkt niet meer.
5. DR4018 + aandrijving 1 werkt niet.
Aanvullend. Deze DR4018 wordt vanuit DCC gevoed op dit moment. Die komt weer uit een YD7001 (voorheen DR5000) met een stabiele 18V DC voeding (niet die schakelbare ramp voeding). Uiteindelijk moet de unit direct uit 18V DC worden gevoed net als de andere modulebak.
Mijn vragen:
1. Is met een multimeter hier nog iets zinvols te meten om het te verduidelijken? (Is wel een ouwe digitale dus ik meet DCC altijd als wisselstroom.)
2. Als aandrijving 1 de poort stuk maakt waarom werkte de 2e aandrijving dan wel een korte tijd? (Ik had dan verwacht dat die ook niet werkte.)
3. Hoe waarschijnlijk is het dat de DR4018 poort 2 aandrijvingen stuk maakt?
Uw ideëen m.b.t. troubleshooting worden op prijs gesteld.
Alvast bedankt, Hugo.