Fleischmann Twin Center vervangen door de YD7010

Topic voor de YD7000 varianten zoals, YD7001, YD7100 en YD7101
bvandewetering

Fleischmann Twin Center vervangen door de YD7010

Bericht door bvandewetering »

Goedemiddag,

Ik heb onlangs de nieuwe digitale centrale YD7010 ingezet als vervanger voor mijn Fleischmann Twin Center. Voor het merendeel plug & play, met duidelijke aanwijzingen uit de software. Maar toch niet helemaal omdat ik tegen 2 punten aanliep waarvan er inmiddels 1 is opgelost.

1. Voor het aansturen van de baan gebruik ik iTrain. Alle wissels zijn hierin gedefinieerd. De wissels worden aangestuurd door DR4018 schakeldecoders. Uit een eerder draadje maakte ik op dat de YD7010 deze aansturing zonder probleem zou kunnen overnemen (viewtopic.php?t=1239)
Helaas was dit bij mij niet het geval. Na wat heen en weer zoeken kwam ik erachter dat ik in elke schakeldecoder het adres van de eerste wissel op die decoder opnieuw moest programmeren.

2. Een tweede probleem heb ik echter nog niet op kunnen lossen. Dit betreft de aansturing van de verlichting van een van m’n treinstellen (een Fleischmann 741271 (de Eierkopf). De sluitverlichting van de stuurstand en de binnenverlichting van de gehele unit wordt aangestuurd door een functiedecoder in de stuurstand.

Op het Twin Center functioneert alles nog steeds normaal. Op de YD7010 werkt de sluitverlichting niet en knippert de binnenverlichting. In de motorunit zit een ZIMO-sounddecoder (CV8=145). Het merk van de functiedecoder in de stuurstand heb ik nog niet kunnen achterhalen (CV8=155). Gisteravond ben ik uren bezig geweest te achterhalen waar het probleem kan zitten. Helaas tot nu toe zonder resultaat.

Het vreemde is en blijft dat de sluit- en binnenverlichting op het Twin Center normaal reageert (net weer geprobeerd) maar op de YD7010 niet.

Ik zoek dus advies voor een oplossing van dit probleem.

Met groet,

Ben

PS. De functie decoder met CV8=155 is er een van Fleischmann

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Slag in de lucht, het zal wellicht te maken hebben met het protocol waarmee je de Fleischmann functie decoder aanstuurt vanuit het Twin Center, FMZ15? Dat praat de 7010 niet.

bvandewetering

Dat zou kunnen.

Echter, waarom zou het Twin Center in FMZ15 tegen de Fleischmann functiedecoder in de stuurstand praten en in DCC tegen de Zimo sounddecoder in de motorwagen? De sounddecoder werkt namelijk wel normaal.

En verder, volgens de instructie bij het treinstel hebben beide decoders het zelfde adres. Daaruit mag je toch afleiden dat ze in dezelfde taal worden aangesproken.

En tot slot, ik heb de decoder steeds in DCC geprogrammeerd.

En als PS. Het dataformat voor dit treinstel / decoderadres staat op DCC128. Dus de functiedecoder werd net als de sounddecoder door het Twin Center in DCC aangesproken.

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Vergeet dat FMZ verhaal van mij dan maar.

Helpt dit? Je stelt daar het standaard aantal stappen in en eventueel een afwijking per lokadres.

Afbeelding

bvandewetering

Ik heb de oorzaak boven water --> de functiedecoder kan niet tegen Railcom. Het probleem is opgelost als ik Railcom in de YD7010 uitzet.

Bedankt voor het meedenken.

Met groet

Ben

Plaats reactie

Terug naar “YD7xxx Digitale centrale”