Pagina 1 van 1

Schaduwstation en keerlus in 1

Geplaatst: 15 aug 2024, 14:22
door mvbeetje
Ik heb een schaduwstation op het oog die ook gelijk in een keerlus zit. Het betreft N spoor en ik zal DCC gaan rijden met I-train aansturing. Ik heb drie vragen.

1. Op welk stuk spoor dien ik de keerplus module(s) van Domburg toe te passen? Mijn vermoeden bestaat tussen de wissels van de wisselstraat (=rood gekleurd). Het overige functioneert naar mijn idee als 'gewoon' spoor.
2. Het schaduwstation bestaat uit 8 opstelsporen (= oranje gekleurd), echter 4 aan 4 achter elkaar. Heeft dit nog invloed op de werking van het schaduwstation als keerlus i.v.m. de keerplus module(s)?
3. Is het handig deze opstelsporen als zodanig te benoemen in I-train of fungeren deze meer als 'vrije sporen' omdat ze achter elkaar zitten?

Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

Re: Schaduwstation en keerlus in 1

Geplaatst: 15 aug 2024, 16:55
door hvdkooij
Met dit ontwerp heb je geen ruimte voor een keerlus op het enkel spoor. Dat spoor moet namelijk de langste trein kunnen herbergen.

Alternatief is 4 keerlussen omdat je 4 opstel sporren hebt van 2 blokken. En elk opstel spoor wordt dan een keerlus.

Re: Schaduwstation en keerlus in 1

Geplaatst: 15 aug 2024, 19:17
door Ben Spoorman
Ik zou het rode stuk enkelspoor langer maken door de beide boogwissels te verplaatsen, dan kun je het af met één keerlusmodule.

Gr, Ben.

Re: Schaduwstation en keerlus in 1

Geplaatst: 15 aug 2024, 22:12
door bvandewetering
Ik neem aan dat de twee stukken vrij spoor (blauw) recntsonder in de tekening een dubbelsporige stuk hoofdbaan is met een inkomend spoor en een uitgaand spoor.
Als dit zo is vraag ik me af waarom je op dit punt een verbinding tussen deze deze twee sporen hebt gemaakt.

Als je dit niet zou doen lijkt het erg op de situatie in mijn schaduwstation. In mijn geval heb ik een keerlusmodule geplaats op het eerste blok van het uitgaande spoor. Dit blok moet dan wel langer zijn dsn je langste trein.

Met groet,

Ben

Re: Schaduwstation en keerlus in 1

Geplaatst: 16 aug 2024, 07:48
door Henk
Om op je derde vraag in te haken: de definitie 'opstelsporen' zijn vooral handig voor doodlopende sporen. In het geval van een schaduwstation waarbij doorgereden wordt kun je ervoor kiezen om de uitgaande blokken als type 'station' te definiëren en de blokken daarachter waarmee je schaduwstation vol loopt gewoon als 'vrije baan'. De uitgaande stationsblokken kun je als station groeperen zodat je vervolgens nog wat logica kunt toepassen voor de treinenloop (bijvoorbeeld 'er moeten minimaal 2 treinen op deze 4 sporen staan').

Re: Schaduwstation en keerlus in 1

Geplaatst: 17 aug 2024, 19:46
door mvbeetje
Allen, dank voor de reacties. Ik heb na aanleiding van jullie input nog naar mijn ontwerp gekeken. Deze ga ik aanpassen zodat er geen sprake meer is van een keerlus situatie.

Re: Schaduwstation en keerlus in 1

Geplaatst: 18 aug 2024, 22:55
door DTS
Inderdaad de gebogen wissels weghalen of verplaatsen. Dan het langste stuk vrije baan voorzien van een keerlusmodule.

Overigens is de KP3 uit de handel wegen de komst van de YaMoRC keerlusmodule komende maand.

Re: Schaduwstation en keerlus in 1

Geplaatst: 17 sep 2024, 17:53
door Bram
Hoi Martin,
je opmerking over de keerlusmodule snap ik niet. Als je met iTrain rijdt is toch geen keerlusmodule nodig? Ook hier niet, lijkt me.

Re: Schaduwstation en keerlus in 1

Geplaatst: 17 sep 2024, 19:57
door DTS
Dat heeft niets met iTrain te maken, maar met polariteit van de rails.

Re: Schaduwstation en keerlus in 1

Geplaatst: 17 sep 2024, 22:27
door Bram
Sorry Martin, ik nam zo maar aan dat er met iTrain + Dinamo gewerkt werd. Dat is niet het geval. Je hebt helemaal gelijk.