Modelspoorbaan Sankt Pankras

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Sankt Pankras west word nu opgebouwd qua scenery. Tussen oost en west is qua aankleding een duidelijk beeld van vooruitgang te zien qua bouw en afwerking. Dus als de baan geheel bekleed is gaat in de oost weer gedeeltes op de schop. :D

Maar in de bocht, waar de treinen de bahnhof Sankt Pankras inrollen vanuit westkant, is de bocht tussen de weg en de rails al ver gevorderd qua afwerking. Komende tijd moet hier alleen nog de baan borden en de bovenleiding gemonteerd worden. Op de achtergrond loopt het dieselspoortje naar Domburgh im Allgrau, ook een wijnakkertje op de berg.

Tussen de wijngaarden en het spoor boven komt een openvlakte voor de jagers en wat bomen / struiken.
En tussen de achtermuur en het spoor is bosgebied.

Zo en nu de foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met vriendelijke groet, Mark

joopspoort
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Mooi stukje scenery! Petje af.
Groet,
Joop

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

joopspoort schreef: 05 dec 2022, 18:51 Mooi stukje scenery! Petje af.
Joop bedankt voor het compliment :D

Vanavond even lekker gereden, met de bedrijfszekere 218 met een sleepje N-wagens om de Preisertjes van Bahnhof Sankt Pankras op te pikken, de baureihe 147 met de IC2 reed de sneldienst, een baureihe 120 met de meetwagons controleerde het spoor. En een baureihe 111 reed met de 2 moduswagons nog af en toe zijn rondjes via het nevenbaantje en deed Sankt Pankras aan op de sporen 4 en 5. Even het spoor goed reinigen en gas op de plank.

Ondertussen werd er bekent dat ene meneertje Domburg ook weer pakketje heeft gestuurd. Met rails en wissels, en natuurlijk dat knutsel project station Ermelo ombouwen naar DB bahnhof. Heb er nu al zin om al dat NS om te zetten naar DB. Zelfs de DB (ex-NS) 1616 rijdt hier rond met rode dubbeldekkers :lol:

Maar tijdens het wachten en detaileren, jaja, ouwe meuk even op de baan planten bij het overwegje. Ja eerst even wel een led van zo'n AHOB opgeblazen. Had er 4, nu 3 knipper AHOB's. Na alles bedraad, en aangesloten op die OC32 te hebben; begon het feest. Hoe moet je 3 lampen laten knipperen zonder dat je verstand heb van een OC32??? Daar had de bedenker van dat ding al iets op bedacht, een handleiding voor gevorderden (lees in mijn geval voor dummy's). Eerst ging dat ding niet uit nadat ik de knipperfunctie voor 2 draden had gevonden, overkant weg is 1 AHOB, maar er zat ergens nog een regeltje met Multibit 2, en toen ik dat in dat apparaatje had geschoten had ik een werkende overweg met rode panieklampen en werkende bomen.

En toch nog eventjes een relaiskast onder gekliederd.

Afbeelding
Met vriendelijke groet, Mark

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Dat balletje trappen in de woestijn is nu ook ten einde. Voor de rest toch genoeg onzin discussies op het kijkbuisje, dus lekker met creatief met landschap en treintjes in schaal 1/160 is naast bezigheidstherapie (lees werken in de infra / bouw / tuinbouw) en het weekend gedoe dan ook nuttige wat te doen is. Ohw ja, mijn vrouw tevreden houden ook.
Nu de gehele weekend gedoe in winterslaap komt meer tijd voor de treinbaan. Naast dat ik bij de handbalclub van mijn dochter coach ben, ben ik begonnen om scheidsrechtercursus deel 2 van handbal, maar dat is gelukkig digitaal dus de treinen kunnen gewoon rijden als ik de cursus in mijn eigen tijd volg. En af en toe nog een wedstrijdje handbal fluiten bij de lagere jeugd, dat is gelukkig in een verwarmde sporthal. Maar dat is voor je ogen zeer vermoeiend ivm de snelheid van dat spelletje. Maar daarnaast ook nog voetbalscheidsrechter bij de plaatselijk voetbalclub, en dat is met deze weersomstandigheden toch afgelast ivm nog echt gras in dit dorp.

Maar bij dat winkeltje wel al het spul bestelt voor dat dorp, ( :lol: Domburgh in Allgraü) op de helix, en het eindpunt van enkelsporige strecken voor wat diesel treinstelletjes.
Maar dat staat nog in bestelling, met de feestdagen enzo, toch geen haast.

Dus nu verder met de westkant van dat duitse gerucht Sankt Pankras, de westkant verder gegaan. Dit is het bovenaanzicht van nu:
Afbeelding

En nu even de enige spoorwegoverweg hier in Sankt Pankras, naar de agrarische coöperatie Baway, die in voormalige goederenloods zit, en naar het treinstelservice punt van de DB regio komt.
Afbeelding
De BLS komt net voorbij met een containershuttle.

Verder de hele avond met de dubbeldekkers gereden, en wat goederen.
Afbeelding
De baureihe 218 met wat N-wagens, die de Fahrradexpress rondrijdt.

Afbeelding
De baureihe 111 in Bayern Ticket zu Biergarten uitvoering, rijd de verouderde dosto's (3de generatie) rond. Dit zijn dosto's special uitgaves voor Bahnhof 1435.

Afbeelding
Verder nog een baureihe 146 van DB regio NRW met de dosto's RE Aken.

Afbeelding
Tevens had ik nog even Baureihe 128 voor een setje Dosto's, echter na 8 rondjes is de decoder opgeblazen, tja blijft toch een experimentele locomotief.
Dus zal eerdaags wel even een nieuwe decoder bij dat bedrijfje in Ermelo wegkapen, want mijn dochter vind dat deze moet rijden voor de dosto's ivm de Unicef reclame.
Met vriendelijke groet, Mark

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Ziet er geweldig uit!!

Dat je met al die sport activiteiten nog tijd hebt om te bouwen en te rijden

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Zo vanavond ook weer even wat gas op de baan, lekker de Dosto's aan rijden.

De ET425 met een ET426 ivm trekkacht in de helixen (alleen reden ze 2% stijging niet) ook lekker aan het snoren.
Afbeelding

Niks Zimo decoders, de ET425 heeft een Kuehn N45 ingebouwd door Martin en de ET426 heeft zelfs sound van D&H ingebouwd door Martin en Arnoud. Echt topmodelletjes, echter rijd deze combinatie een vaste route om ontsporingen bij wissels te voorkomen. iTrain heeft wel eens de neiging dat Kato's door wisselstraten te sturen waar de rest geen moeite mee heeft, alleen de kleine wieltjes van de ET's van Kato willen wel een eruit wippen op de wisselstraten. Daarom is de route volledig strikt in iTrain en rijdt dan als een malle.


Afbeelding
Vanavond begon opeens de Bauraihe 245 van de SOB gek gedrag te vertonen. Stil staan en na 40 seconden weer rijden. Dus deze even aan de kant gezet, blijkt de motor beetje erg warm te worden. Maar ja, die Preisertjes op mijn baan hebben daar echt schijt aan, die dubbeldekstrein van de SOB moet hun toch echt thuis brengen. Bij gebrek nu rijdt de baureihe 218 in doppelstock (Fleischmann 77236) ja dat oude digitale lok rijdt nog best :D
Met vriendelijke groet, Mark

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Blijft een genot om te zien die ET's

Cheerz maat, geniet ervan
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Zo, nu een jaar lang rond kunnen rijden op de hoofdbaan, en ben ik begonnen met de opruimwerkzaamheden onder de baan en op de rest van de zolder.

Komend jaar staat in het teken om de laatste stations gedeelte af te maken, zodat de korte dieseltreinstellen ook kunnen pendelen. Het 1 en ander is bestelt, zal nog wat Dinamo modules bij moeten komen en dan is de gehele baan qua spoor gereed.

Verder zal ik komende lente eens 500 Noch bomen maken om ook weer eens de bergen op te vullen.
Verder met de detaillering van de baan en eindelijk na 20 jaar eens de verzameling modeltreinen eens goed onder de loep te nemen en wat stuk is eens te repareren.

En als dat gedaan is, gaan we het eerste gedeelte van de baan weer eens slopen om wat op te tune, is inmiddels al weer verouderd als ik zie hoe ik het huidige gedeelte maak :lol:

Maar over detailleren, ben nu bezig met een huisje van Vollmer, nrtje 47711. Volgens mij een Gasthaus met slager, maar hier nu even een foto van het slagerij gedeelte:

Afbeelding

Heb even van de bouwbeschrijving afgeweken, dat tafeltje met kassa heb ik vervangen voor een zwart doosje met balkje van Noch :lol: dat buro uit dat doosje erin gemonteerd en de poppetjes erbij.
Met vriendelijke groet, Mark

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Gisteravond vond ik nog een ouwe gevulde sok :lol: die even in mijn koelbox gedaan vanmorgen en richting de baas :o , nadat ik vanmorgen op tijd klaar was toch even snel richting Ermelo gereden (de Flikken hebben ook kerstvakantie, dus dat ging vrij vlot) ivm ene Martin D. klaagde over een volle winkeltje aldaar.
Nadat de 1ste bak koffie genuttigd was, toch even gekeken vanaf de tafel in de vitrine. Of er nog wat DB materiaal in de kast stond, dat nodig op een baan moest gaan rijden :o De concessie van het openbaar vervoer en grote gedeelte van het goederenvervoer rond Sankt Pancras is toch in handen van de DB :D

Er stond nog een baureihe 216 in een hoekje van Brawa, goed gedetailleerde lok. Er werd nog wel even gekeken naar milieulabel van de lok, ivm de mogelijk kritische Preisertjes op de perron die weer en of andere stikstof discussie wil aan gaan, bij moeders de vrouw omdat de natuurgebieden rond Sankt Pankras te weinig biodiversiteit hebben. Is na het zien va mooie hoge stikstof waardes gekozen voor de lok met een treinbeveilingssysteem van Kuehn next18.
Tevens is ook gekozen om 3 wagons in de "Rollende Rästatte" uitvoering van het merk Arnold aan te schaven, om de DB fernverkehr tbv de autozug aan te vullen.

Maar na de overdracht van het materiaal, is deze op zeer snelle manier overgebracht naar Sankt Pankras en is de baureihe 216 meteen in dienst gesteld. Een treinspotter maakte deze foto:
Afbeelding
Met vriendelijke groet, Mark

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:D iedereen een goed 2023 :!: gewenst.

Zo na alle nieuwsjaarplechtigheden en borrels toch even de baan aan geslingerd.

Tijdens dat gebeuren even de tijd gehad om de Baureihe 111 Biergarten de motor te reviseren, dus deze kan ook weer dienst doen.
Toen even de Baureihe 245 van de DB sudostbayernbahn opengemaakt ivm warme motor. Motortje eruit gehaal en analoog laten lopen, nou de collector ging goed in branden met de 12 volt. Omdat dit een vrij nieuwe lok is en ook veel zal rijden met de SOB dosto's heb meteen even 2 motortjes nr 2083 nij SB modelbau bestelt. De andere is voor op de plank voor andere fleischmann modellen (baurehe 147 oa).

Om even over de baureihe 147 te hebben, diegene die voor mijn IC2 dosto's stond kreeg vandaag ook keuren, dus hiervoor even de baureihe 146.5 ervoor. Om nu meteen de Baureihe 101 ervoor te knallen in IC uitvoeringvond ik ook te voorbarig. :lol:
Afbeelding

Ook de baureihe 111 in Bahnland uitvoering was van de partij:
Afbeelding

En nog een oldskool degelijk lok, de baureihe 146 van Fleischmann, uitgegeven in 2007, die met de nieuwe Dosto's Re1 Aken rijdt.
Afbeelding

Verder heeft mijn leidinggevende besloten dat het volgende materiaal erbij dient te komen van de DB:
- Baureihe 101 in de uitvoering "unsere Preise"- omdat er al een gehele rode rijdt kon ik daar heel goed mee instemmen.
- Baureihe 185 voor het goederen vervoer.
- Baureihe 216, de oud rode uitvoering, deze zal als reservelok komen voor wat Nahverkehr Silberlingen bij uitval van de Talents of Concordia's
- Baureihe 440, de 5 delige Donau-Isar express, de DB-Flirt is nog steeds toe aan een motorvervanging. Waardoor er geen 5 delige treinstel beschikbaar is voor deze route.
- SBB Baureihe Re482 ter vervanging van de Baureihe 189 SBB cargo uitvoering van Minitrix.
Met vriendelijke groet, Mark

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”