z21 booster uitgang stuk

10820 (zwart), 10833 (wit), 10870 (XL)
voske
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 sep 2021, 17:26

z21 booster uitgang stuk

Bericht door voske »

beste medespoorders
mijn baan werkt al 3jaar en de laaste weken heb ik een eigenaardig fenomeen dit zonder veranderingen te hebben gedaan.

Situatie = z21 start met unlok code en router, de z21 voed aleen de rails van de baan tevens is de z21 verbonden met een Roco 10764 als booster
die voed de decoders van de wissels en nog enkele andere decoders tevens in de toekomst zal hij ook de module voor de draaischijf moeten voeden en enkele rails voor de stilstaande treinen.
Nu komt het volgende voor bij de opstart gaan alle wissels die door iTrain word bestuurd een maal heen en weer maar na tien minuuten (ongeveer) rijden loop alles in het hondert namelijk de wissels die ofwel te laat ofwel helemaal niet over gaan en als ik manueel de wissels bedien met de muis dan gaan ze met vertraging over.
Nu had ik gedacht dat het de roco 10764 was die kapot was omdat, als ik de baan en de decoders aleen voed met de z21 dan gaat alles goed
dus had ik op het net bij een kolega op het forum meerder Rocos gekocht met het ruzultaat HETZELFDE.
Dus dan zou ik denken dat het de uitgang van de booster die op de z21 zit eraan zou zijn wat denken julie ervan
weet iemand hier meer over ?

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Als de uitgang defect is dan werkt het normaal gesproken helemaal niet.
Dit lijkt meer op of een probleem met de voeding of een probleem met de software.
Dat zou ik eerst maar eens controleren.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

voske
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 sep 2021, 17:26

Bericht door voske »

beste
de software ( iTrain )zal het niet zijn en wat betreft de voeding ik heb ze al eens verwiseld en dit gaf geen verandering
de situatie nu is
de z21 word gevoed door de oriinele voeding verlaagt door een convecter naar 15v ( ik rij in N)
de roco booster word gevoed door de originele voeding ongeveer 18v en de wissels zelf worden gevoed door een externe transfo aan 16v

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Volgens mij hoef je voor n spoor de baanspanning niet te verlagen naar 15 v.
Het kan zijn dat er in iTrain wat verkeerd staat.
Maar het lijkt toch meer op een voedings probleem misschien eens proberen met 1 wissel dan 2 etc.
Wissels willen nog al eens wat stroom trekken.
En wat voor relais gebruik je? beste is een relaiskaart met opto couplers te gebruiken (ivm met de zogenaamde tegen emk en de stroom afname).
Gewoon simpelweg een relais op de uitgang zetten werkt niet goed.
Je kan in iTrain de schakeltijd wat veranderen misschien dat dat helpt (de wissels ieder een andere schakeltijd geven).
Laatst gewijzigd door denobis op 23 mar 2024, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

voske
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 sep 2021, 17:26

Bericht door voske »

beste
de wissels worden gevoed door een aparte voeding en wat niet normaal is is dat als ik de booster weg neem en aleen met de z21 rij dan gaat alles goed

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Als je de booster weg neemt werken je wissels dus ook niet.
Vind het overigens een vreemde constructie om je wissels te voeden met een booster.
Roco heeft er een speciale switch decoder voor nl. Roco 10836 Z21.
Kun je 8 wissels op aansluiten.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

voske
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 sep 2021, 17:26

Bericht door voske »

beste
de z21 voed de spooren en de booster voed de decoders voor de wissels en de wissels worden gevoed door een externe voeding kwestie om geen digitale stroom te verkwisten

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Dat snap ik alleen is daar een booster niet voor bedoeld.
En de booster die jij aangeeft is ook niet gemaakt voor de z21.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

voske
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 sep 2021, 17:26

Bericht door voske »

en waarvoor zou een booster dan wel kunnen dienen dan voor de digitale stroom te verdubellle of dat voor de rails is of voor de acesoires dat speeld toch geen rol

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Zeker wel dat maakt zeker uit.
Een booster is gemaakt om de stroom op een ander stuk baan te leveren Zodat je met meerdere treinen kan rijden zonder dat je stroom te kort komt) niets meer en niets minder.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Plaats reactie

Terug naar “Z21 centrale”