Plaatjes via externe site?

Gewoon gezellig
c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Vanaf dag één, dat ik hier plaatjes plaats, doe ik dat al vanaf een externe server. Dus voor verandert er niets. Het is voor mij een bewuste keuze geweest. Ik ben bij andere fora lid geweest en heb daar geleerd, dat met het intellectueel eigendom op fora sterk de hand wordt gelicht. Als je namelijk bij het verlaten van dat forum vraagt om het verwijderen van je berichten of topics, dan kun je de boom in.
Fora hebben in hun regels staan, dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de topics/reacties. In beperkte mate wordt er ingegrepen. Ik ben dan ook van mening, dat als dit in de regels staat, ik het intellectueel eigendom van mijn topics/reacties bezit en ten alle tijde deze zou moeten kunnen aanpassen en/of verwijderen.
Maar daar gaan fora dan weer niet in mee, want dit staan ze niet toe. Een veel gebruikt argument is dat topics dan uit z'n verband worden gerukt.
Daarnaast staan bijvoorbeeld bij een aantal van de buren topics, die kant nog wal raken, hetzij ingehaald door de tijd, hetzij relevant voor het nu. Er ontstaat een soort van door de bomen het bos niet meer zien.

Waarom hebben fora niet de mogelijkheid om topic op verzoek te laten verwijderen? Bijvoorbeeld: Ik stel een vraag over iets, wat bijvoorbeeld voor mij totaal nieuw is, maar voor vele anderen bekend.. ik krijg antwoord en kan verder. Als starter van het topic zou ik dan kunnen vragen om het topic te verwijderen. Gezien wat bij buurtopics voorkomt zou het erg prettig zijn, want het gebeurd daar regelmatig, dat ze ontsporen of totaal van het pad afgaan. Het heeft er - volgens de poedertelegraaf - zelfs voor gezorgd, dat mensen een ban hebben gekregen of van het forum zijn verwijderd. Recentelijk nog een kennis van mij bij 3L (feit).
Maar dit even terzijde.

Omdat veel fora je niet in de gelegenheid stellen je intellectueel eigendom te beheersen, heb ik al jaren geleden besloten om zoveel mogelijk recht naar mij toe te halen. Dit kan ik dus doen door mijn afbeeldingen extern te plaatsen. Al jaren gebruik ik MyAlbum. Weinig nonsens, geen beperking en erg gebruiksvriendelijk. Ik zorg ervoor dat de afbeeldingen, die ik gebruik een acceptabele kleine bestandsgrootte hebben. Meestal rond de 500 kb en het is gratis.
Je upload en foto is het gewenste album, klikt erop en deelt hem via een url. Hier even pictogram met afbeeldingsicoon aanklikken ( [img][img] ) en de url tussen de ][ plaatsen. Hoe simpel kan het zijn.

Martin, ook al ken ik je gezicht alleen vanaf afstand op een beurs, een goede vriend zei ooit eens tegen mij: 'Cor, voor een dief kun je de deur sluiten, maar een kwaadspreker komt overal in'. Laat iedereen denken wat ze willen denken. Op de diverse sociale media heerst toch een onnadenkende spuitpoep van uitlatingen. Als jij van jezelf kunt zeggen, dat jij je uiterste best hebt gedaan, dan heb je gedaan wat je kon.
Met vriendelijke groet,

Cor

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Dankje Cor!

Wat mij betreft is er overigens geen bezwaar tegen het verwijderen van een topic. De starter van een draadje is daar ook de eigenaar van vind ik.

Groeten
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Erg prettig om te lezen, dat hier intellectueel eigendom wordt gerespecteerd.

Gisteravond zag ik ook nog, dat je op Flickr een terrabite (weliswaar met reclame) gratis doet. Das best wel veul. :D
Met vriendelijke groet,

Cor

Ikke
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 mar 2023, 14:26

Bericht door Ikke »

Ik ben nog steeds grote fan van dit forum (veeeeeeeel. vriendelijker dan dat van iTrain). Ook van Martin, hij zegt wat hij denkt en is passioneel over de hobby. Ik ben het niet altijd eens met hem, maar dat is hoe volwassenen met elkaar omgaan. We respecteren elkaars mening, en elkaar (jaja ik weet het zo zou het moeten zijn). 😉

Even terug naar het topic. Gebruik de gratis dropbox (5GB) of gratis google drive en link de plaatjes hier. Iets meer werk, maar werkt fantastisch. Ik maak daar een folder "shared" aan een deel elk bestand met een door het platform gegenereerde link.

Of een andere optie, Martin geeft aan wat het kost voor de hosting x jaar te doen, en wij doen als groep een donatie. Ik heb daar persoonlijk geen probleem mee.
Laatst gewijzigd door Ikke op 19 mar 2024, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
🛤️ iTrain Plus / YD7001 / YD7403 / YD8008 / YD8116 / YD6016LN-xx / YD6016ES-xx / DR5013 / ESU51832
💻 MacBook Pro M2 / Mac Mini M2 / iPad Pro M2 / VMWare with Windows 11 ARM

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 143
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Het is iTrain met klein i en hoofdletter T.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Inderdaad een minder fijn forum.. haha :lol:

Er zijn genoeg mogelijkheden die goed werken en gratis zijn, maar ik snap beide kampen wel.
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Online
Ben Spoorman
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

Ik heb geen mening over wat hier gaande is maar vind het verhaal van denobis die er van alles bij haalt en dingen insinueert een beetje raar.

Al weer 12 jaar geleden heb ik een betaald iMageShack Premium account afgesloten en daar betaal ik jaarlijks USD 18,99 voor. Reden was dat ik het gedoe op fora meer dan beu was: plaatjes servers vaak uit de lucht, erger: plaatjes plotsklapseling zoek en verloren, altijd gedoe over grootte en resolutie, het zeuren om donaties, diefstal etc..

Vrijheid blijheid met een externe upload, ik kan het ieder aanbevelen maar zou de gratis services afraden. Zie wat er gebeurde met PhotoBucket (ben het met Karst eens, boefjes), TinyPic, abload.de en meer.

Gr, Ben.

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Het vervelende van foto's via een externe website is dat bij oude draadjes vaak relevante afbeeldingen verdwenen zijn , dus heeft men niets meer aan die draadjes die anders waardevolle info bevatten.
Kijk maar eens bij de oude draadjes bij h0modelspoor forum.
Hier een voorbeeld van zo'n draadje : https://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=329.0
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Online
Ben Spoorman
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

Dat topic heeft wat mij betreft nul waardevolle info voor een lezer. De oplossing van het probleem van Piet staat gewoon in de Koploper Help. Maar als Piet daar op gewezen wordt stelt hij de kwaliteit van de Help ter discussie alsof daar het probleem zit. Overigens ken ik die Piet, geen verkeerde gast maar een beetje een mopperkontje maar dat terzijde....... ;)

Maar je hebt gelijk denobis, er mist een plaatje.

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Dit was maar een voorbeeld andere topics die wel waarde hadden zijn op die manier totaal waardeloos geworden.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Modelbouwerke
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 aug 2021, 09:24

Bericht door Modelbouwerke »

Ik plaatste altijd mijn plaatjes via de site.
Maar nu de vraag komt om van een externe site te laden zal ik dat ook doen.
De vraag wordt gesteld, maak daar dan geen probleem van.
Zelf heb ik een website waar ik ook aan foto opslag kan doen.
Dus bij deze ga ik hier even testen of het werkt.

Test, foto van afgelopen weekend op On Traxs

Afbeelding
Grtz Erik

Schaal N treinbaan in opbouw.
Aansturing met Dinamo en iTrain 5.

Plaats reactie

Terug naar “De stamtafel”